Kræver redningsplan nu: Nye tal viser kollaps i børne- og ungdomspsykiatrien

Børne- og ungdomspsykiatrien er kollapset i flere regioner. Det er den eneste konklusion, man kan drage, efter at have set de nye historisk ringe tal for overholdelse af udredningsretten, mener Psykiatrifonden. ”Vi er langt forbi det punkt, hvor vi kan tale om handlingsplaner. Der er brug for en redningsplan. Nu,” siger direktør Marianne Skjold.

Marianne Skjold, direktør i Psykatrifonden
Foto: Louise Neupert

8. december kom de seneste tal for, i hvilken grad, regionerne overholder udredningsretten i psykiatrien og somatikken, og særligt børne- og ungdomspsykiatrien skiller sig negativt ud. Andelen af forløb, hvor man faktisk har overholdt udredningsretten på 30 dage, er nu på 37 procent. Det er historisk ringe, desværre lige så ringe som 2. kvartal. Og under de seneste tal gemmer sig store, regionale fald, hvor særligt Region Midtjylland og Region Nordjylland styrtdykker.

Fald fra 31 til 17 procent
De nye tal fra Sundhedsdatastyrelsen viser, at andelen af forløb, hvor man har overholdt udredningsretten på 30 dage, er faldet fra allerede lave 22 procent til nu 18 procent i Region Nordjylland, og helt grelt ser det ud i Region Midtjylland, hvor andelen af forløb, hvor udredningsretten er overholdt, er faldet fra 31 procent helt ned til 17 procent. Det vil altså sige, at i 83 procent af forløbene, hvor børn og unge har brug for at blive udredt for psykiatriske diagnoser, kan de ikke komme i gang med udredning inden for 30 dage, som de har ret til.

Akut og bør få alle alarmer til at ringe
”Politikerne taler om tiltag, der er på vej. Der kommer fx et tilbud om lettere behandling til børn og unge i alle kommuner, men det kommer først fra 2026. Hvad gør vi i mellemtiden? Vi taler om børn og familier, der er sat ud af spillet; børn, der ikke kommer i skole i månedsvis, og forældre, der mister deres arbejde. Det her er akut, og det bør få alle alarmer til at ringe. Vi er langt forbi det punkt,  hvor vi kan tale om handlingsplaner. Der er simpelthen brug for en redningsplan. Nu." Det siger Psykiatrifondens direktør Marianne Skjold.

Forklaring: Manglende kapacitet
Når man ser ind bag de nye tal, gemmer der sig en række data for, hvad forklaringen på den manglende overholdelse af udredningsretten er i de enkelte tilfælde. For de børn, der ikke bliver udredt indenfor de 30 dage, skyldes det i otte ud af ti tilfælde manglende kapacitet i sundhedsvæsenet. Det vil altså sige mangel på børne- og ungdomspsykiatere, psykologer og sygeplejersker, der udgør kernen i behandlingen i børne- og ungdomspsykiatrien. Det er særligt bekymrende, fordi der samtidig er sket et lille fald i antal patienter, der søger hjælp, i løbet 2023. Med andre ord kan en større tilstrømning af patienter ikke forklare den ringe overholdelse af udredningsretten.

Absurd at tale om udredningsret
”Børne- og ungdomspsykiatrien er reelt kollapset. Det er absurd at blive ved med at sige, at vi har en udredningsret. Børn, unge og deres familier er efterladt uden nogen mulighed for at komme videre og befinder sig i et tomrum, hvor barnets symptomer bliver værre, og familiens situation sværere,” mener Marianne Skjold.

”Regeringen må sætte en redningsplan i værk med det samme. Det her er meget alvorligt, og det handler om børn og unge, der har en psykisk sygdom. Det ødelægger deres liv, jo længere tid, der går, og i værste fald koster sygdommen dem livet,” understreger Marianne Skjold.

Ny, opdateret samling af tal og fakta om psykisk sygdom i Danmark11.4.2024 07:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Som noget nyt er der et kapitel om ældres psykiske sygdomme, men også nye tal for forekomst, børn og unge, behandling og livet med psykisk sygdom, i Psykiatrifondens nye og opdaterede samling af tal og fakta om psykisk sygdom i Danmark. Rapporten, som også er tilgængelig digitalt, er en kilde til viden for alle, der arbejder med eller ønsker viden om psykisk sygdom. De mange tal og fakta understreger uligheden i behandlingsstandarden for psykiatriske og somatiske patienter og at psykiatrien trænger til politisk og økonomisk prioritering.

Rådgivning på chat vinder frem: Om natten handler det om angst, depression og selvmordstanker8.2.2024 07:05:00 CET | Pressemeddelelse

Når livet er svært, vælger flere og flere at tale med Psykiatrifondens rådgivning. De senere år er det særligt rådgivning på chat, der er gået frem. I 2023 steg antallet af samtaler med 79 procent, og det er især nætterne, der er svære. Da fylder angst og depression. Hver sjette samtale handler om selvmordstanker, og andelen er endnu højere blandt unge under 30 år.