VIVE-rapport: Unge oplever ensomhed på seks forskellige måder

En ny omfattende undersøgelse af ensomhed blandt unge giver en dybere forståelse af ensomhed blandt unge. Undersøgelsen identificerer seks unikke måder, hvorpå unge kan opleve ensomhed.

Ny undersøgelse identificerer seks unikke måder, hvorpå unge kan opleve ensomhed. Ólafur Steinar Rye Gestsson

Mere end hver femte ung mellem 16 og 24 år føler sig svært ensom. Det er markant flere end for 10 år siden, og ensomhed er derfor blevet en alvorlig trivselsudfordring i en generation af unge. Men på trods af en stor stigning i antallet af undersøgelser om emnet, har der manglet indsigt i, hvordan unge konkret oplever ensomhed.

For at opnå en dybere forståelse af ensomhedens kompleksitet, og dermed skabe et bedre grundlag for at hjælpe unge, der oplever ensomhed, har Mary Fonden og Ebbefos Fonden taget initiativ til undersøgelsen ‘Ensomhed blandt unge’.

Resultaterne af undersøgelsen viser, at unge oplever ensomhed på mange forskellige måder. For nogle er ensomhedsfølelsen mest fremtrædende, når de er alene, mens andre oplever den tydeligst i selskab med andre, hvor de ikke føler sig inkluderet eller set. Rapporten fremhæver i alt seks forskellige måder, som unge oplever ensomhed på

Oplevelser fra tidlig barndom kan sætte spor

Foruden at identificere seks måder at opleve ensomhed på, konkluderer undersøgelsen også, at unges tidlige erindringer om ensomhed, som kan stamme helt tilbage fra børnehaven, sætter spor i de unge op til voksenlivet.

Et andet gennemgående træk ved de unges fortællinger om ensomhed er, at begivenheder som skoleskift, lange sygeforløb og forældres skilsmisse, der ændrer livet for den unge, kan udløse en indre uro og usikkerhed, der til sidst kan føre til langvarig ensomhed.

For at hjælpe må vi forstå nuancerne

Ebbefos Fonden har i samarbejde med Mary Fonden taget initiativ til undersøgelsen for at blive klogere på nuancerne af ensomhed, og direktør i Ebbefos Fonden, Illa Westrup Stephensen, oplever netop, at studiet bidrager hertil:

“De unges udsagn i rapporten viser så tydeligt, at ensomhed opleves meget forskelligt alt efter konteksten, og den der oplever ensomheden. Det understreger, at det er tvingende nødvendigt, at vi lytter til nuancerne i det de unge fortæller, når vi arbejder med at bekæmpe ensomhed.”

I Mary Fonden betragter direktør Helle Østergaard også undersøgelsen som et vigtigt bidrag til deres fortsatte arbejde med at hjælpe unge, der oplever ensomhed

"Hvis vi skal gøre en forskel for unge, der føler sig ensomme, skal vi ikke behandle dem ens. Vi må forstå forskellighederne i den ensomhed, de oplever, og det kan undersøgelsen hjælpe os til.”

FAKTA: 6 MÅDER AT OPLEVE ENSOMHED PÅ

Følelsen af at være anderledes: Nogle unge oplever, at de ikke rigtig 'er med', selv når de er i selskab med andre. De er ude af trit med deres jævnaldrende. De føler sig distanceret og adskilt fra gruppen, hvilket skaber en følelse af isolation og ensomhed​​.

Følelsen af at være usynlig: Nogle unge oplever at blive overset, for nogen helt glemt, i de fællesskaber de færdes i. De bliver ikke holdt udenfor, men de bliver heller ikke anerkendt og set for, hvem de virkelig er.

Følelsen af at være uvigtig: De unge oplever, at de ikke er lige så vigtige for andre, som andre er for dem. De føler sig fravalgte, uvigtige og i sidste ende ensomme. Følelsen opstår fx, når de ikke får svar på en sms, eller når der ikke er nogen, der rækker ud til dem på tidspunkter, hvor de forventer det af andre.

Følelsen af indre uro og søgen: Ensomhed kan hos nogle unge opleves som en konstant og indre uro. De føler, at der mangler noget. Det viser sig som en lang søgen efter et trygt og kontinuerligt tilhør til andre mennesker og til et meningsfuldt fællesskab.

Følelsen af at gå glip af ungdomslivet: Her er der tale om oplevelsen af at gå glip af vigtige dele af ungdomslivet. Man har en forestilling om et ungdomsliv, som man ikke føler, at man udlever. Følelsen kan forstærkes af, at unge ser på sociale medier, at andre går til fest eller hænger ud.

Følelsen af at man skaber sin egen ensomhed: Nogle unge bebrejder sig selv, at de ikke er i stand til at ’sige det rigtige’, ’være bedre til det sociale ’og ’selv tage nok initiativ’. De unge arbejder typisk med af korrigere deres adfærd i løbet af ungdomslivet i bestræbelsen efter at passe ind.

FAKTA: RAPPORTEN 'ENSOMHED BLANDT UNGE'

Rapporten omfatter tre studier:

1. 45 interviews med 15 unge, der følte sig ensomme som 15-årige, gennemført over tre alderstrin (17, 20, 22 år) for at forstå ensomhedens udvikling.

2. Fire fokusgruppeinterviews med 12 unge (15-24 år) fra frivillige tilbud mod ensomhed, udført i foråret 2023, for at udforske deres oplevelser og håndtering af ensomhed.

3. Interviews med tre praktikere fra frivillige tilbud, der fokuserer på effektive metoder til at tackle ensomhed blandt unge.

Projektet er blevet til på initiativ af Mary Fonden og Ebbefos Fonden.

Læs hele undersøgelsen: