Copenhagen Light Festival

Copenhagen Light Festival 2024 ulmer i mørket

Glæd dig til d. 2. – 25. februar 2024, hvor Copenhagen Light Festival lyser op på tværs af Københavns bydele.

Over 35 værker og yderligere pop-up events som lys-vielser, -koncerter, -løb og -skattejagt bliver igen en del af februars Copenhagen Light Festival, der er den 7. i rækken. Blue Earth af Maj D. (2023) Foto: Copenhagen Light Festival

Vintertiden er over os, og holdet bag Copenhagen Light Festival arbejder på højtryk for at færdiggøre programmet til festivalen i 2024. Med et rekordstort ansøgerfelt i festivalens Open Call, har designere og kunstnergrupper fra ind- og udland i år indsendt over 180 unikke lysværker til kuratorudvalget i Copenhagen Light Festival.

Jesper Ravn, arkitekt, lysdesigner og medlem af CLF kuratorudvalg fortæller:
“Det er en drømmesituation for et kuratorudvalg at skulle vælge lysværker i et så stort felt. Vi ønsker at sammensætte lysfestivalen, så den byder børn og voksne velkommen, uanset om de er stærkt kunstinteresserede eller blot er på jagt efter at opleve lyset i februarmørket med en kop varm kakao i hånden. Der er værker og installationer, som kommenterer aktuelle samfundsmæssige emner. Der er også værker, der handler om døden, mens andre indbyder til at lege eller blander lys og lyde”.

V%E6rkerne%20kan%20i%202024%20opleves%20i%20flere%20omr%E5der%20af%20byen%3A%20T%E6t%20p%E5%20kanalerne%20i%20indre%20by%2C%20p%E5%20N%F8rrebro%2C%20Refshale%F8en%20og%20Vester%20Kirkeg%E5rd%2C%20ved%20DR-Byen%20og%20i%20%D8restaden.%20V%E6rket%20%u201CFor%20peace%21%u201D%20af%20sedemminut.%20vil%20til%20februar%20kunne%20opleves%20i%20%D8restaden%20langs%20Kalvebod%20F%E6lled.
Værkerne kan i 2024 opleves i flere områder af byen: Tæt på kanalerne i indre by, på Nørrebro, Refshaleøen og Vester Kirkegård, ved DR-Byen og i Ørestaden. Værket “For peace!” af sedemminut. vil til februar kunne opleves i Ørestaden langs Kalvebod Fælled. For peace! af sedemminut. Støttet af GFS Ørestad. Foto: sedemminut

Lysfestivalen breder sig på tværs af København
Allerede nu er 35 fascinerende værker sat på kortet i indre København samt i områder på Refshaleøen, Nørrebro og Vestre Kirkegård, i Ørestaden og ved DR's koncerthus, og flere er på vej. Igen i år møder festivalen stor interesse fra institutioner og private aktører på tværs af byen, hvor alle samarbejder tæt om at udvælge det helt rette værk til hver lokalitet.

“Copenhagen Light Festival forsøger at rumme det alvorlige og mærkelige ved siden af det smukke, dekorative og imponerende, somme tider endda med et strejf af humor. I mørket er det kunstneriske lys en oplevelse, og igen i år vil vi eksempelvis tænde nogle få af værkerne om morgenen, for at gøre turen til arbejde til en anderledes oplevelse”, fortsætter Jesper Ravn, som er et af de tre medlemmer i kuratorudvalget, der også rummer Vivian Nagy og Jesper Kongshaug.

Oplevelser for alle
Programmet vil i februar 2024 også byde på bl.a. guidede ture på byens kanaler og øl-, vin- eller cykel-guidede ture forbi lysinstallationerne. Der vil være en skattejagt, hvor man kan vinde en lun eller læskende drik, når man har fundet 10 lysværker. Har man endnu ikke nået at fri til sin udkårne, kan man under festivalen endda blive viet under et lysværk ved Knasten på Havnegade.
Endelig arbejdes der på en både kort og lang rute til lysløbet.

null
Festivalens hovedprogram åbner d. 2.februar på dagen for kyndelmisse, en gammel helligdag, der markerer at halvdelen af vinteren er gået. Installationen “Reflected” af Scenograferne+ får urpremiere på Vestre Kirkegård i selskab med tre andre udvalgte værker. Alle fire lysoplevelser afsløres d. 18. januar 2024, som en forpremiere på lysfestivalen. Reflected af Scenograferne+. Støttet af Områdefornyelsen Bavnehøj. Fotocollage: Elisabeth Holager Lund.

Copenhagen Light Festival står på skuldrene af stor støtte og omtale
Copenhagen Light Festival er en non-profit forening, der tilbyder gratis adgang til alle oplevelser i hovedprogrammet.
En analyse af medieomtalen i 2023 på “Copenhagen Light Festival” viste, at 720 mio havde set festivalen via TV og online nyheder, samt at festivalen var blevet nævnt 6.2 mio gange på sociale medier. Opgørelser viser en stigning af udenlandske besøgende i København i februar på 11% og vi håber, at vi har været med til at skubbe på den udvikling.

Copenhagen Light Festival støttes af
Københavns Kommune, Tivoli, Stromma Danmark, Royal Unibrew, Knud Højgaards Fond, William Demant Fonden, Områdefornyelsen Bavnehøj, Brønshøj lokal- og kulturudvalg, Reffen/Werkstatt 167, Broens Gadekøkken, Grundejerforeningssekretariatet Ørestad, RefshaleØen Ejendomme m.fl..

null

Foreningens bestyrelse består af partnere fra Tivoli, Stromma Danmark, vnr.TV, Annette Juhl, Pia Allerslev, Kasper Hammer og Jacob Helenius.
Festivalens daglige drift og planlægning varetages af Copenhagen Light Festival sekretariatet.

Kontakter

Jesper KongshaugFormand for foreningen Copenhagen Light Festival, lysdesigner og medlem af kuratorudvalget

Tlf:+45 40508828jegk@tivoli.dk

Anders KongshaugFounder, chef producervnr.TV v/ Kongshaug Productions

Grundlægger af vnr.TV, Indenfor 10 Minutter, v/ Kongshaug Productions.
Copenhagen Light Festival, co-founder og bestyrelse

Tlf:+4531670670Tlf:+4523103058anders@vnr.tv

Billeder

Download
Festivalens hovedprogram åbner d. 2.februar på dagen for kyndelmisse, en gammel helligdag, der markerer at halvdelen af vinteren er gået.  Installationen “Reflected” af Scenograferne+ får urpremiere på Vestre Kirkegård i selskab med tre andre udvalgte værker. Alle fire lysoplevelser afsløres d. 18. januar 2024, som en forpremiere på lysfestivalen.
Download
WHITE BEAMS blev til festivalen i 2023 udviklet i et samarbejde mellem Copenhagen Light Festival og Arkitekturhovedstad 2023. Konstrueret af Båll & Brand, sendte installationen, med udgangspunkt fra Rådhustårnet, 11 hvide lysstråler mod hvert af Københavns bykvarterer.

Om Copenhagen Light Festival

Copenhagen Light Festival er den årligt tilbagevendende festival med flere end 300.000 besøgende hen over tre uger i februar, inklusive vinterferien. Festivalen præsenterer et bredt udvalg af lysbaserede værker og events – heriblandt skulptur, installation, projektion og belysning skabt af både etablerede og spirende lysdesignere, lyskunstnere, studerende og organisationer.

Hovedparten af værkerne er samlet langs ruter i indre by og i områder udenfor centrum. Festivalen står desuden for en række events, som finder sted enten i byrummet eller indendørs.

Følg pressemeddelelser fra Copenhagen Light Festival

Flere pressemeddelelser fra Copenhagen Light Festival