Ny analyse: Folkeskolen har tabt sit formål af syne
Folkeskolens formålsparagraf blevet drænet for indhold. Det viser en ny analyse fra Tænketanken Prospekt. Selvom formålsparagraffen er vokset i omfang, er dens betydning for skolens teori og praksis blevet svækket. Det er en af årsagerne til, at folkeskolen er blevet fanget i en omfattende detailregulering, den såkaldte målstyring. Bag analysen står ph.d. og seniorrådgiver i Tænketanken Prospekts program for medborgerskab og samfundspolitik, Thomas Aastrup Rømer.
”Der er opstået en splittelse mellem skolens formål og skolepolitikken, som har haft en instrumentalistisk effekt på skolens filosofi,” ifølge Thomas Aastrup Rømer
Regeringen har i et stort anlagt skoleudspil i oktober lagt op til et opgør med detailmålstyringen. Undervisningsminister Mattias Tesfaye har i den forbindelse henvist til folkeskolens formålsparagraf. Men regeringens opgør griber ifølge Thomas Aastrup Rømer ikke fat om problemets rod.
"Formålsparagraffen er i dag præget af et begreb om læring. Men læringsbegrebet er blevet mere og mere tømt for indhold og mere og mere fyldt med magt. Derfor ender læring, som oprindelig var et progressivt begreb, som konkurrencestatens lydige instrument,” peger Thomas Aastrup Rømer på.
Tænketanken Prospekts analyse er en kvalitativ analyse af formålsparagraffernes skiftende nøglebegreber fra 1814 og frem til den nyeste formålsparagraf fra 2006.
De tidlige formålsparagraffer fra 1814 og 1937 talte om ”kundskaber” og udvikling af elevens ”karakter” samt ”anlæg og evner”. Formålsparagraffen i 1975 var en modernisering af disse emner i efterkrigstidens demokratisk-humanistiske ånd.
Men samtidig opstod en splittelse, fordi man andre steder i skolepolitikken introducerede et begreb om ”læring” med rod i den schweiziske psykolog Jean Piaget og marxistisk teori.
Ifølge Thomas Aastrup Rømer medførte introduktionen af læringsbegrebet, at formålsparagraffen mistede betydning.
”De efterfølgende revisioner af formålsparagraffen i 1993 og 2006 forværrerede problemet. Der er opstået en splittelse mellem formål og læring i folkeskolen. Det efterlader læreren som en slags facilitator af læring. Man kan sige, at folkeskolen har mistet forbindelsen til sin tradition og sit rodnet. I stedet for et fokus på kultur og kundskaber kom folkeskolen til at handle om at styre ansvar for egen læring. Men læring er jo et helt tomt begreb,” udtaler Thomas Aastrup Rømer.
I følge Thomas Aastrup Rømer forudsætter en meningsfuld håndtering af folkeskolens problemer en intensiveret pædagogisk debat om folkeskolens forpligtelse på begreber som dannelse og kundskaber.
Hele analysen kan læses på Tænketanken Prospektshttps://www.taenketankenprospekt.dk/2023/11/30/skolens-formaalsparagraf-har-tabt-betydning-og-indhold/
Kontakter
Thomas Aastrup RømerSeniorrådgiver
Tlf:30131320tar@taenketankenprospekt.dkOm Tænketanken Prospekt
Prospekt er Danmarks nye værdipolitiske tænketank. Med udgangspunkt i den kristne-humanistiske kulturtradition arbejder vi for at styrke forudsætningerne for det gode samfund og den ansvarlige borger.
Følg pressemeddelelser fra Tænketanken Prospekt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Tænketanken Prospekt
Tænketanken Prospekt støtter op om Lægeforeningens kritik af misvisende meningsmåling: Vi kan ikke bruge tal fra meningsmålinger som politisk kompas5.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Tænketanken Prospekt bakker fuldt op om den kritik, som Lægeforeningens formand, Camilla Rathcke, med rette har rejst mod den meningsmåling om aktiv dødshjælp, Altinget præsenterede tidligere i april.
Tænketanken Prospekt og FOF-Aarhus inviterer til Alsang den 4. maj Fællessang og fremtidshåb i en urolig tid2.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Når vi den 4. maj tænder lys i vinduerne, er det mere end blot en tradition. Det er også en vigtig påmindelse om, at frihed ikke er en selvfølge. I år er det 80 år siden, frihedsbudskabet lød, og Danmark blev befriet. Det markerer Prospekt og FOF Aarhus med alsang, fortællinger og fællesskab.
Nyt notat fra Tænketanken Prospekt: Åndelig oprustning og karakterdannelse er ikke kun for krisetider28.4.2025 06:43:01 CEST | Pressemeddelelse
Nyt notat fra Tænketanken Prospekt minder os om, at karakterdannelse og åndelig interesse ikke kun er noget, vi skal finde frem i krisetider – det bør tværtimod være vedvarende omdrejningspunkter i skolens opgave. Vi må ikke kun børste støvet af dannelsen i nødens stund, men løbende udforske dens betydning, rødder og potentiale for fremtidens pædagogik.
Ny bog fra rådgiver ved Tænketanken Prospekt: Dydsetikken er ammunition til et bedre samfund.3.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Alexander Sokol, ph.d. og rådgiver ved Tænketanken Prospekt, udgiver den 3. april "Dyd – Oprids af en værdibaseret samfundsorden", hvor han argumenterer for, at dydsetikken er det våben, vi skal bruge til at konfrontere de aktuelle samfundsproblemer og kriser samt modvirke moralsk forfald.
Ny analyse fra Tænketanken Prospekt: Bedsteforældre er børnefamiliernes grå guld.21.3.2025 07:27:07 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra Tænketanken Prospekt viser, at bedsteforældre spiller en afgørende rolle hjemme hos de danske børnefamilier – ikke kun som børnepassere, men også som økonomisk og følelsesmæssig støtte samt som uvurderlig hjælp i hverdagens praktiske gøremål.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum