Ny analyse: Folkeskolen har tabt sit formål af syne
Folkeskolens formålsparagraf blevet drænet for indhold. Det viser en ny analyse fra Tænketanken Prospekt. Selvom formålsparagraffen er vokset i omfang, er dens betydning for skolens teori og praksis blevet svækket. Det er en af årsagerne til, at folkeskolen er blevet fanget i en omfattende detailregulering, den såkaldte målstyring. Bag analysen står ph.d. og seniorrådgiver i Tænketanken Prospekts program for medborgerskab og samfundspolitik, Thomas Aastrup Rømer.
”Der er opstået en splittelse mellem skolens formål og skolepolitikken, som har haft en instrumentalistisk effekt på skolens filosofi,” ifølge Thomas Aastrup Rømer
Regeringen har i et stort anlagt skoleudspil i oktober lagt op til et opgør med detailmålstyringen. Undervisningsminister Mattias Tesfaye har i den forbindelse henvist til folkeskolens formålsparagraf. Men regeringens opgør griber ifølge Thomas Aastrup Rømer ikke fat om problemets rod.
"Formålsparagraffen er i dag præget af et begreb om læring. Men læringsbegrebet er blevet mere og mere tømt for indhold og mere og mere fyldt med magt. Derfor ender læring, som oprindelig var et progressivt begreb, som konkurrencestatens lydige instrument,” peger Thomas Aastrup Rømer på.
Tænketanken Prospekts analyse er en kvalitativ analyse af formålsparagraffernes skiftende nøglebegreber fra 1814 og frem til den nyeste formålsparagraf fra 2006.
De tidlige formålsparagraffer fra 1814 og 1937 talte om ”kundskaber” og udvikling af elevens ”karakter” samt ”anlæg og evner”. Formålsparagraffen i 1975 var en modernisering af disse emner i efterkrigstidens demokratisk-humanistiske ånd.
Men samtidig opstod en splittelse, fordi man andre steder i skolepolitikken introducerede et begreb om ”læring” med rod i den schweiziske psykolog Jean Piaget og marxistisk teori.
Ifølge Thomas Aastrup Rømer medførte introduktionen af læringsbegrebet, at formålsparagraffen mistede betydning.
”De efterfølgende revisioner af formålsparagraffen i 1993 og 2006 forværrerede problemet. Der er opstået en splittelse mellem formål og læring i folkeskolen. Det efterlader læreren som en slags facilitator af læring. Man kan sige, at folkeskolen har mistet forbindelsen til sin tradition og sit rodnet. I stedet for et fokus på kultur og kundskaber kom folkeskolen til at handle om at styre ansvar for egen læring. Men læring er jo et helt tomt begreb,” udtaler Thomas Aastrup Rømer.
I følge Thomas Aastrup Rømer forudsætter en meningsfuld håndtering af folkeskolens problemer en intensiveret pædagogisk debat om folkeskolens forpligtelse på begreber som dannelse og kundskaber.
Hele analysen kan læses på Tænketanken Prospektshttps://www.taenketankenprospekt.dk/2023/11/30/skolens-formaalsparagraf-har-tabt-betydning-og-indhold/
Kontakter
Thomas Aastrup RømerSeniorrådgiver
Tlf:30131320tar@taenketankenprospekt.dkOm Tænketanken Prospekt
Prospekt er Danmarks nye værdipolitiske tænketank. Med udgangspunkt i den kristne-humanistiske kulturtradition arbejder vi for at styrke forudsætningerne for det gode samfund og den ansvarlige borger.
Følg pressemeddelelser fra Tænketanken Prospekt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Tænketanken Prospekt
Minister og religiøse ledere diskuterer friheden til at tro: Hvordan balancerer vi mellem religionsfrihed og offentlig orden?2.12.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Parallelsamfund, kønsopdeling i svømmehaller og stigende antisemitisme sætter fokus på balancen mellem trosfrihed og samfundets krav om orden. Med en kommende revision af trossamfundsloven i 2024-2025 er debatten mere aktuel end nogensinde. Det kræver samtale, dialog, forståelse og åbenhed.
Nyt notat fra Tænketanken Prospekt: Håb bør erstatte frygt i klimaretorikken for at fremme handling14.11.2024 07:50:30 CET | Pressemeddelelse
COP24 er i fuld gang i Baku, mens danske politikere kæmper om vælgernes gunst med ambitiøse klimasikringsudspil. Selvom intentionerne er gode, er sproget præget af mørke og dystopi. I et nyt notat fra Tænketanken Prospekt, skrevet af projektkonsulent Tinna Stengaard, undersøges den afgørende sammenhæng mellem retorik, håb og handling i klimadebatten. Hvad betyder sproget for den ønskede handling – skaber det motivation, eller fjerner det håbet?
Tænketanken Prospekt: Det er tid til at tage den familiepolitiske samtale alvorligt.7.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Familien og familiepolitikken er tilbage på den politiske dagsorden. Men er det nok i en tid, hvor familierne er presset og har travlt? Tænketanken Prospekt tager derfor initiativ til at revitalisere samtalen om familiepolitikken og understreger dermed vigtigheden af at handle nu og skabe gode rammer, der imødekommer de forskellige behov, som familierne har.
Tør vi være modige nok til at lave lovmaskinen om i stedet for kun at nøjes med at banke rust af?29.10.2024 07:10:00 CET | Pressemeddelelse
I et nyt notat fra Tænketanken Prospekt, præsenterer ph.d. og adjungeret rådgiver Morten Jarlbæk Pedersen en analyse af den danske lovmaskine og påpeger de strukturelle udfordringer, fejl og mangler i den danske lovgivningsproces. Konklusionen er, at i stedet for blot at foretage småreparationer, burde vi måske skrotte den nuværende lovmaskine til fordel for en helt ny, der kan sikre en mere gennemtænkt og effektiv lovgivningsproces.
Ny udgave af "Pædagogikkens to verdener" lander midt i tidens dannelsesdebat21.10.2024 11:07:19 CEST | Pressemeddelelse
Den nye udgave af "Pædagogikkens to verdener" skrevet af Thomas Aastrup Rømer, seniorrådgiver ved Tænketanken Prospekt, udgives i en tid, hvor uddannelsesdebatten igen er godt i gang. Netop ved at stille kritiske spørgsmål ved de grundlæggende værdier i uddannelsespolitikken, og set i lyset af regeringens reformudspil for ungdomsuddannelserne, bliver den reviderede bog yderst relevant, og gør Thomas Aastrup Rømer til en vigtig stemme i samtalen om fremtidens uddannelser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum