Biopejsshop fik hjælp til at indtage nyt marked: ”SMV:Eksport har skabt en synergi af gode tiltag”
De havde planer om at udvide deres markeder med endnu ét i Portugal. Det blev for besværligt, så det blev liggende på tegnebrættet. Med hjælp fra EU-projektet SMV:Eksport fik Biopejsshop sat skub i processen, så de den kommende vinter er klar til at indtage det portugisiske marked.
![Casper og Biopejsshop er nu klar til vintersæsonen i Portugal, efter at han har deltaget i SMV:Eksport.](/data/images/public/11727618/13756582/0ac85c14-cbe9-4acd-9df1-22c8bfaaa12e-w_720.jpg)
”Der er rigtig mange søgninger på Biopejsshops produkter i Portugal. Overraskende mange,” fortæller, Casper Winberg Lanng, der er partner i virksomheden.
Han har derfor længe leget med tanken om, at de skulle ind på det portugisiske marked.
”Jeg kigger generelt meget på data, og da biopejse ikke er en billig vare, som en portugiser lige hurtigt køber på en dansk hjemmeside, har det været nødvendigt at komme ind på markedet for at ramme de her mulige kunder, der søger og viser interesse for vores produkter. De skal ikke tvivle på købet,” forklarer han.
Forpligtelse fra begge sider
Da Casper fik hjælp i forbindelse med EU-projektet SMV:Eksport, oplevede han et helt særligt engagement.
”Jeg blev tilknyttet et projekt og en medarbejder, der skulle følge forløbet. På den måde skete der hele tiden noget, fordi jeg følte en form for forpligtelse fra begge sider. Man lader det ikke bare ligge, når processen er i gang,” siger han.
Forløbet gav den helt rigtige sparring.
”Med SMV:Eksport har vi fået den nødvendige sparring om, hvad vi skal være særligt opmærksomme på, når vi skal ind på det portugisiske marked. Vi blev blandt andet gjort opmærksomme på, at programmerne ikke er helt skarpe på sproget, og vi fik også indsigt i, hvordan vi skulle få gjort tingene i den rigtige rækkefølge. Det har givet os en læring om forbedringer og udvikling af kompetencer, så vi fik de forskellige barrierer løst.”
Derfor har Biopejsshop nu fået produkterne på markedet i Portugal.
”Nu mangler vi bare højsæsonen. I forrige uge var der 27-28 grader i Portugal, så det er måske ikke lige nu, de sidder og mangler en biopejs. Det starter lidt senere, men på den anden side, er portugiserne helt sikkert også lidt mere kuldskære, så det starter snart. Vi føler os helt gearet til at håndtere det, fordi vi har været med i SMV:Eksport,” forklarer Casper og fortsætter:
”Hvis ikke vi var blevet guidet, havde vi ikke etableret os på det portugisiske marked, og så var vi ikke klar til vintersæsonen i Portugal nu.”
Kommunikation er afgørende
Hvad der specifikt er sket, kan være svært at pege ud, men Casper kalder det for en synergi af gode tiltag.
”Det er lidt specielt med de sydeuropæiske lande, som Frankrig, Italien, Spanien og Portugal. Her mærker vi for alvor forskellen sammenlignet med de nordiske lande. Vi har haft rigtig store udfordringer på det spanske marked, der er mest sammenligneligt med Portugal. Her er vi blevet gjort opmærksomme på, at det er nødvendigt, at vi har ansat mindst en i virksomheden, der har det pågældende sprog som modersmål, så kunderne ikke skal have rådgivning om vores produkter udefra.”
Det kræver ordentlig kommunikation.
”Det er vigtigt, at vi ikke bare oversætter, men at vi overskriver. Vi kan ikke bare oversætte fra dansk til portugisisk, så går der en masse indforstået tabt, og det er helt sikkert en af grundene til, at vi slet ikke er slået igennem i Spanien, som vi er i for eksempel Frankrig,” forklarer han.
I afdelingen i Vodskov i Nordjylland sidder nu blandt andet en medarbejder fra Frankrig, der kan fransk og tysk, en der er født i Spanien, og så har de ansat en medarbejder fra Italien og en med portugisisk som modersmål.
”Mange af vores kunder får hjælp og vejledning over videokald på Teams eller Whatsapp, så møder de vores medarbejder, og så er det bare altafgørende, at de taler sproget og forstår kulturen. Vi er også i Polen, og har været det i mange år, men her har vi aldrig rigtig slået igennem,” siger han.
Biopejsshop har ikke kun kontor i Nordjylland, men også i Valby og London.
”Et andet vigtigt område er tidsforskellen – i Danmark arbejder vi oftest kl. 8-16, men i Portugal er der en times tidsforskel, og de møder ind en time senere, så derfor er vores medarbejder fra Portugal nødt til at arbejde fra 10-18, for at det passer. Det var SMV:Eksport med til at gøre os opmærksomme på, så vi undgik det her tidstab.”
Kigger mod nye lande
Casper og co. har nu fået mod på at komme ind på endnu flere markeder.
”USA kunne være interessant, men vi tør ikke helt endnu på grund af lovgivningen. En anden mulighed er Kroatien, da tyskerne kigger den vej, og så overvejer vi Emiraterne, for dem får vi mange henvendelser fra på vores engelske hjemmesider, hvor de gerne vil bestille til store hotelkæder og den slags,” fortæller han, og understreger, at det kræver meget forarbejde.
”Det at gå ind på et marked, drejer sig ikke bare om at oprette en hjemmeside, og så er man i gang – der er mange synergier i spil, og det har vi fået øjnene op for ved hjælp af SMV:Eksport.”
Erfaringen har givet dem lysten til at indtage nye markeder, men også rette op på de eksisterende.
”Der er flere gange i forløbet, hvor vi har sagt til os selv, at det har vi faktisk ikke brugt eller tænkt over i for eksempel Frankrig eller Italien, det kan vi da også godt bruge her. Så det har skabt en synergi af gode tiltag, som vi kan bruge på både nye og eksisterende markeder. SMV:Eksport har givet omsætning, vækstpotentiale og markedsføring, og det kan jeg se ud fra data, så det er lige til højrebenet at fortsætte i det spor. Det er bare blevet nemmere,” slutter han.
FAKTA om Biopejsshop:
- Bag virksomheden står brødrene Casper Winberg Lanng og Christoffer Lanng, der var to generte brødre i folkeskolen, der senere sprang ud i iværksættereventyret.
- Biopejsshop er en webshop. I starten var det en webshop med et bredt produktsortiment, men da salget af biopejse blev enormt, omlagde de virksomheden, så de specialiserede sig i biopejse.
- Biopejsshop har mellem 400 og 500 forskellige biopejse.
- Brødreparret forsøger hele tiden at udvide sortimentet og forretningen, så de kan blive en niche indenfor området.
FAKTA Om SMV:Eksport:
SMV:Eksport tilbyder rådgivningsvouchers til SMV’er med mulighed for tilskud til eksportforberedende rådgivning i forbindelse med introduktion på nye markeder i udlandet. SMV’erne kan søge til forløb med udgangspunkt i deres aktuelle behov og får en eksportplan med konkrete forslag og prioriterede handlinger.
Virksomhederne tilbydes en voucher på 50.000 eller 150.000 kr. I hele projektet ventes 415 virksomheder at få tilskud fra EU. SMV:Eksport 2.0 supplerer indsatsen med kompetencegivende workshops for at give SMV’erne ny viden, der berører deres aktuelle behov samtidig med muligheden for netværk.
Læs mere om SMV:Eksport her
Kontakter
Biopejsshop: Casper Winberg Lanng, mail: ca@biopejs-shop.dk, tlf.: 60 66 96 24
For mere information om virksomhedsprogrammets SMV:Eksport:
Specialkonsulent i Erhvervsstyrelsen Klaus Gunnestrup, mail: KlaGun@erst.dk, tlf: 35 29 15 94
Billeder
![Casper og Biopejsshop er nu klar til vintersæsonen i Portugal, efter at han har deltaget i SMV:Eksport.](/data/images/public/11727618/13756582/0ac85c14-cbe9-4acd-9df1-22c8bfaaa12e-w_240.jpg)
![Casper bag ved en af Biopejsshops egne biopejse.](/data/images/public/11727618/13756582/705109f0-4528-4412-ba87-139482156792-w_240.jpg)
![Biopejseshop sælger mellem 400 og 500 forskellige pejse.](/data/images/public/11727618/13756582/38d51040-9f3b-403c-9d7e-7c6d0168b2a7-w_240.jpg)
![Casper og Biopejsshop er nu klar til at indtage det portugisiske marked.](/data/images/public/11727618/13756582/505db81e-4475-49a6-a4d2-57580d1a27d5-w_240.jpg)
Følg pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen
”Jeg vil gerne være et godt forbillede for andre ukrainere”12.7.2024 11:45:32 CEST | Pressemeddelelse
34-årige Serhii Kuzmenko fra Mariupol fik for godt et år siden arbejde på lageret hos Brdr. Dahl i Randers, der deltog i en Ukraine-indsats, som blev støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og EU’s Socialfond. Nu er han blevet bedre til dansk efter 15 timer om ugen på sprogskole, og han kan starte på uddannelse efter sommerferien. Samtidig er Brdr. Dahl så tilfredse med ham, at de har ansat flere ukrainere på lageret.
Grønt uddannelsesforløb har givet Mads og Tobias en kurs: ”Nu ved vi, at vi skal være tømrer og bygningsmaler”9.7.2024 11:15:38 CEST | Pressemeddelelse
180 unge har deltaget i EU-projektet Uddannelse til grønne job på FGU, Den Forberedende Grunduddannelse, med henblik på at starte på en erhvervsuddannelse med et grønt fokus i bagagen. Både Mads og Tobias har fundet retningen og starter efter sommerferien på deres drømmeuddannelser.
81 mio. kr. til udvikling af CCUS-teknologi til gavn for både klima og arbejdspladser27.6.2024 12:48:02 CEST | Pressemeddelelse
Virksomheder, offentlige aktører og udbydere af uddannelsesforløb kan nu søge op til 81 mio. kr. til udvikling af værdikæder inden for fangst, anvendelse og lagring af CO2 fra Fonden for Retfærdig Omstilling. EU-fonden er målrettet indsatser i Nord- og Sydjylland.
158 mio. kr. skal sætte ekstra skub til udviklingen af pyrolyseteknologi27.6.2024 09:46:32 CEST | Pressemeddelelse
Virksomheder i Nord- og Sydjylland, der arbejder med pyrolyse, kan nu få et økonomisk rygstød fra Fonden for Retfærdig Omstilling. De kan søge op mod 158 mio. kr. til at udvikle, demonstrere og skalere pyrolyseaktiviteter. En hjælp, der skal få sat ekstra fart på klimaomstillingen.
”Vi satser fuldt ud på digital transformation i en analog virkelighed”17.6.2024 12:18:17 CEST | Pressemeddelelse
Indtil for nylig var autolakererbranchen langt hen ad vejen analog. Autolakereren modtog typisk en bil – oftest en forsikringssag – med en rapport under vinduesviskeren. Arbejdet blev udført og bilen blev leveret tilbage til kunden. Forsvandt rapporten i processen var det en udfordring at få faktureret arbejdet, da dokumentationen var væk. Et system med plads til forbedringer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum