Danskerne vil have mere miljøvenligt tøj
Black Friday er over os, og julen nærmer sig. Det betyder, at det for mange er højtid for shopping – ikke mindst af tøj. Mange danske forbrugere vil gerne vælge mere miljøvenligt tøj, men greenwashing gør det svært at gennemskue.
Man siger, at klæder skaber folk. Til gengæld kan det være svært at gennemskue, hvordan klæderne er blevet skabt:
For selv om mere end halvdelen af de danske forbrugere, som interesserer sig for tøj, mener, at det er vigtigt at vælge mere miljøvenligt tøj, så siger næsten fire ud af ti også, at tøj ofte bliver markedsført som "grønt" uden nogen god forklaring. Det viser en undersøgelse, som Ipsos har gennemført for Svanemærket.
”Greenwashing er en udfordring for forbrugere. Det gør det svært at gennemskue, hvad der er det bedste valg, og når mange grønne påstande er udokumenterede, resulterer det i forvirring og mistillid,” siger Rina Ronja Kari, chef for marketing og kommunikation hos Svanemærket, og fortsætter:
”Det er derfor meget positivt, at der nu kommer nye EU-regler omkring markedsføring med grønne anprisninger. Det skal gerne være med til at sætte en stopper for greenwashing og beskytte forbrugerne mod vildledning. For det skal naturligvis ikke være et fuldtidsarbejde for forbrugerne at træffe mere miljøvenlige valg. Samtidig er det vigtigt, at branchen tager forbrugernes udfordring alvorligt og bruger de redskaber, der allerede findes.”
Her er Svanemærket – det officielle nordiske miljømærke – et oplagt redskab at tage i brug. Også når det handler om tøj. Svanemærket ser nemlig på alle relevante miljøproblemer i hele tøjets livscyklus og er dermed med til at fremme cirkulær økonomi, begrænse klimabelastningen, undgå uønsket kemi og spare på ressourcerne. På den måde er det en certificering fra en uvildig tredjepart, som både forbrugere, producenter og tøjbrands kan bruge til at sikre mere miljøvenligt tøj.
Og danskerne efterspørger netop mere svanemærket tøj:
”Næsten hver tredje dansker ønsker at vælge svanemærket tøj, hvis det er tilgængeligt – og ud af de danskere, der interesserer sig for tøj, er tallet helt oppe på hver anden. Efterspørgslen er der altså, og nu skal vi have udvalget til at følge med, så flere også kan bruge Svanemærket som en guide, når de køber tøj, ligesom de ser efter det i supermarkedet,” siger Rina Ronja Kari.
93 % af danskerne kender Svanemærket, og 66 % af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger produkter.
FAKTA OM SVANEMÆRKET TØJ
- Er fremstillet af fibre, der er enten økologiske, recirkulerede eller baserede på fornybare råvarer, der efterlever specifikke miljøkrav.
- Lever op til skrappe miljø- og sundhedskrav til kemikalier, som bruges i tekstilproduktionen.
- Er produceret vand- og energieffektivt.
- Er kvalitetstestet for at give mulighed for lang levetid.
- Indeholder kun metaldele – fx knapper – der lever op til skrappe krav til tungmetaller.
- Indeholder kun plastdele uden ftalater.
- Er produceret under ordentlige arbejdsforhold, hvor FN’s konventioner for arbejdstagerettigheder (ILO) er overholdt.
- Må ikke brændes eller sendes til deponi, hvis de ikke bliver solgt.
SVANEMÆRKET
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Svanemærket er holistisk og ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. På den måde fremmer Svanemærket cirkulær økonomi, effektiv brug af ressourcer og biodiversitet – og reducerer klimabelastningen og brugen af skadelige kemikalier. Svanemærket er en af verdens skrappeste miljøcertificeringer – og det mest kendte miljømærke i Norden. Læs mere på www.svanemærket.dk.
FAKTA OM DANSKERNE OG TØJ
54 % af de danske forbrugere mener, at tøj er et relevant produktområde.
30 % af danskerne ville købe svanemærket tøj, hvis det var tilgængeligt.
54 % af de danskere, der interesserer sig for tøj, mener, at det er vigtigt at vælge mere miljøvenligt tøj.
37 % af de danskere, der interesserer sig for tøj, oplever, at tøj ofte bliver markedsført som grønt uden nogen god forklaring.
56 % af de danskere, der interesserer sig for tøj, ville vælge svanemærket tøj, hvis det var tilgængeligt.
Kilde: ”Nordic Consumer Sustainability Index” gennemført af IPSOS Norge på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning, 2022
Nøgleord
Kontakter
Pressekontakt, Lisa Olufson Klæsøe, tlf. 39 96 61 06
Billeder
Links
Om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU-Blomsten i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Læs mere på www.svanemaerket.dk.
EU-Blomsten
EU-Blomsten (EU Ecolabel) er EU’s officielle miljømærke. EU-Blomsten blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Svanemærket strammer kravene til rengøringsservice og vinduespolering14.1.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Svanemærket hæver nu den grønne barre for rengøringsservice og vinduespolering yderligere. Det betyder skærpede krav på en række områder, bl.a. ift. rengøringsmidler, brændstofforbrug samt krav til vandforbrug ved vinduespolering.
Næsten halvdelen af danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu28.12.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
Miljø, klima og uønsket kemi spiller generelt en vigtig rolle for danskerne, når de handler. Og det gør det faktisk også for rigtig mange af de danskere, der handler på Temu. Det viser en ny undersøgelse.
Sådan gør du julen lidt grønnere – uden at gøre op med traditioner og hygge12.12.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
Genbrugsgaver under det økologiske juletræ, stofrester eller avispapir som gaveindpakning og LED-lys eller svanemærkede lys fremfor almindelige paraffinlys. Det er blot nogle af de små ændringer i julevanerne, der kan gøre din jul lidt mere miljøvenlig uden at gå på kompromis med traditioner og julehygge.
Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter10.12.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne.
Rekordvækst i antal miljømærkede produkter med EU Ecolabel5.12.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
Antallet af produkter og serviceydelser på det europæiske marked, der har opnået EU Ecolabel, er steget med mere end 10 procent på blot et år. Det betyder at de europæiske forbrugere nu kan vælge mellem knap 100.000 certificerede produkter og serviceydelser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum