Aarhus Universitet: Arts

Ny international undersøgelse: Hvad ved danske unge om demokrati, og hvor engagerede er de i politiske spørgsmål?

Del

DPU, Aarhus Universitet, inviterer til åbent pressemøde for alle interesserede 28. november i København, hvor de første hovedresultater fra den nyeste internationale ICCS-undersøgelse af 14-åriges politiske engagement og demokratiske dannelse præsenteres.

Det er resultaterne af den tredje internationale ICCS-undersøgelse (International Civic and Citizenship Education), der nu præsenteres. De to foregående fra hhv. 2009 og 2016 viste, at danske 14-årige unge sammenlignet med unge fra andre lande har stærke kundskaber og færdigheder inden for demokrati og samfundsfaglige områder.

På pressemødet vil Jonas Lieberkind, lektor ved DPU, Aarhus Universitet, præsentere de danske resultater. Han siger:

”Siden 2009 har danske elever opnået topresultater i de kundskabs- og færdighedstest, der indgår i ICCS. ICCS undersøger også elevernes interesse for politiske og sociale spørgsmål, deres syn på demokratiske værdier og institutioner samt deres tillid til sig selv som kommende borgere. De tidligere undersøgelser har vist, at danske elever har tillid til demokratiet, diskuterer politiske emner ivrigt og har en robust demokratisk dannelse, og grundskolen har her spillet en afgørende rolle. Alligevel havde de danske unge i de tidligere undersøgelser bemærkelsesværdigt lave forventninger til deres egen fremtidige politiske deltagelse.”

Siden de tidligere undersøgelser har verden forandret sig, og de unges politiske engagement har fået stor bevågenhed i forlængelse af klimakrisen og i diskussioner om ligestilling og mangfoldighed.

”Vi har været igennem en Corona-pandemi, Rusland har invaderet Ukraine, og der har vist sig at være stigende mistrivsel blandt unge. Resultaterne fra den nye undersøgelse vil give indblik i, hvordan det står til med elevernes demokratiske dannelse i dag, om de unge er politisk engagerede, og hvilket syn de har på fremtiden i en krisetid,” siger Jonas Lieberkind.

Hvad præsenteres på pressemødet:

  • vigtige indsigter i 8. klasse-elevers grundlag for politisk og demokratisk dannelse, som de skal bygge fremtidens demokrati på
  • resultater om elevernes kundskaber og færdigheder i relation til politisk dannelse med fokus på deres politiske selvtillid og tiltro til demokratiet.
  • hvordan unges opfattelse af værdier og en række vigtige politiske emner ændrer sig over tid, og hvilke forventninger de har om at deltage i politiske aktiviteter
  • et rids af elevernes oplevelser af grundskolen som en institution for demokratisk dannelse.

Tid og sted for pressemøde:

Tid:

Tirsdag 28. november 2023 kl. 9.45 - 11.00

Sted:

DPU, Aarhus Universitet, i København (Emdrup), Tuborgvej 164, 2400 Kbh. NV, bygning D, lokale D174

Pressemødet er åbent for alle interesserede. Tilmelding ikke nødvendig.

Det er muligt at deltage over zoom på dette link

Resultaterne offentliggøres også på dpu.au.dk/iccs 28. november kl. 10.00

Fakta om ICCS

  • ICCS (International Civic and Citizenship Education) er en international undersøgelse, der kortlægger 8. klasseelevers politiske engagement og demokratiske dannelse i en række lande. Den sammenligner unges viden om, indstilling til og deltagelse i demokratiet.
  • ICCS er den største og vigtigste internationale undersøgelse af unges demokratiske dannelse og medborgerskab.
  • ICCS undersøger, analyserer og monitorerer unges betingelser for politisk socialisering og demokratisk dannelse, grundskolernes arbejde hermed og udviklingen af dette over tid.
  • Grundskolens arbejde med at forberede eleverne til et liv i et samfund med frihed og folkestyre udgør en vigtig del af undersøgelsen. På baggrund af tidligere undersøgelser kan ICCS følge udviklingen i unges forudsætninger for at være og blive til som demokratiske medborgere.
  • Mere end 82.000 skoleelever fra 8. klassetrin fra mere end 3.400 skoler fordelt på 23 lande, hovedsageligt Europa, har deltaget. Danmark deltog med 4769 elever fra 249 klasser fordelt på 134 skoler over hele landet.
  • ICCS-undersøgelsen blev første gang gennemført i 2009, anden gang i 2016 og tredje gang i 2022. Det er resultaterne af ICCS 2022, der nu præsenteres
  • ICCS gennemføres i regi af IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Tidligere på året vakte en anden IEA-undersøgelse, PIRLS-undersøgelsen af 4. klasse-elevers læsekompetencer, stor opsigt i Danmark.

Kontakter

Jonas Lieberkind, lektor ved DPU, Aarhus Universitet
T: 93 52 26 87
E: lieberkind@edu.au.dk

Jens Bruun, lektor ved DPU, Aarhus Universitet
T: 87 16 38 48
E: jebr@edu.au.dk

Links

OM DPU, Aarhus Universitet

DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. 

DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Nyt digitalt kort kortlægger 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 mere end hidtil kendt7.11.2025 07:47:06 CET | Pressemeddelelse

Et internationalt forskerhold med base på Aarhus Universitet og Universitat Autònoma de Barcelona har kortlagt næsten 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 kilometer mere end hidtil kendt. Resultatet offentliggøres i det videnskabelige tidsskrift Nature Scientific Data og giver et nyt og langt mere detaljeret billede af, hvordan Romerriget hang sammen.

Kan mødet med litteratur styrke trivslen blandt læger på en hospitalsafdeling? Det vil forskere bag nyt projekt finde ud af6.11.2025 11:04:54 CET | Pressemeddelelse

Kan læsning og samtale om litteratur være en vej til at styrke trivsel og fællesskab på en arbejdsplads som et hospital? Ja, mener forskere fra Aarhus Universitet, som har undersøgt, om litteratur kan forbedre trivslen blandt læger på en afdeling på Aarhus Universitetshospital. De har nu modtaget omtrent to millioner kroner i støtte af Region Midts Kulturpulje til at udvide projektet.

Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever27.10.2025 11:01:29 CET | Pressemeddelelse

Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye