Nye navne til “Historien bag musikken” på rockmuseet RAGNAROCK: Søs Fenger, Michael Falch og Hanne Boel

De tre kunstnere føjer sig til rækken af store danske musiknavne, som fortæller om ”historien bag musikken – og musikken bag historien” til tv-vært Clement Behrendt Kjersgaard på hele Danmarks rockmuseum.

Søs Fenger fuldender paletten af hovednavne i "Historien bag musikken 2024". For andet år i træk inviterer Danmarks rockmuseum RAGNAROCK i samarbejde med RÆSON og Clement Behrendt Kjersgaard til samtaler med et udpluk af dansk musiks største navne. Søs Fenger kommer i selskab med Jesper Binzer, Johnny Reimar, Peter Sommer, Anne Dorte Michelsen og Maria Bramsen. Foto: Kristian Grøndahl.

Tidligere i år lancerede rockmuseet RAGNAROCK næste års udgave af talkfestivalen “Historien bag musikken – musikken bag historien”.

Nu er museet klar med tre nye navne: Søs Fenger tilføjes programmet for 2024 (hvor hun har selskab af Peter Sommer, Jesper Binzer, Anne Dorte Michelsen, Maria Bramsen og Johnny Reimar), og samtidig kan museet løfte sløret for de første to navne til 2025: Hanne Boel og Michael Falch.

Det er tre af dansk musiks helt store stemmer, der her føjes til programmet:

Søs Fenger (f. 1961), der i 80erne slog sit navn fast i NEWS og som vokalist på to af årtiets mest uforglemmelige danske hits: Ticket To Peace og Den Jeg Elsker Elsker Jeg. I 1989 udgav hun sit debutalbum: Vinterdage, og indledte dermed en enestående solokarriere.

Hanne Boel (f. 1957), der i 1988 udsendte “Black Wolf” – et album, der gik stik imod en række af pladebranchens ellers ubøjelige konventioner, sendte soulmusikken op i toppen af hitlisterne og var med til at sætte retningen for årtierne, der fulgte.

Michael Falch (f. 1956), der i front for Malurt sendte den danske rockscene ind i 80erne, før han i midten af årtiet gik solo – som sanger, sangskriver og siden forfatter. Årti for årti har han siden fortalt både landets historie og sin egen. Da han tidligere i år annoncerede, at han i 2024 står bag festivalen “NÆR”, blev den udsolgt på 5 minutter.

Det er TV-vært og mediemand Clement Behrendt Kjersgaard (f. 1975), der fik idéen til festivalen, hvor han i sessions af 90 minutters varighed interviewer en række af dansk musiks største navne.

I premiereudgaven i foråret 2023 bød Clement Behrendt Kjersgaard sammen med museet velkommen til Steffen Brandt, Annisette, Tim Christensen, Annika Aakjær og Flemming Rasmussen.

Alle samtaler i ”Historien bag musikken – musikken bag historien” bliver optaget. Bagefter kan de ses kvit og frit på museets hjemmeside, hvor projektet vokser år for år og således kommer til at udgøre både en vidensbank og en “virtuel rock’n’roll hall of fame” – se med her: https://museumragnarock.dk/historien-bag-musikken/

”Historien bag musikken 2024” finder sted 22. – 23. marts 2024.
”Historien bag musikken 2025” finder sted 25. – 26. april 2025.

YDERLIGERE INFORMATION:

Vært og ophavsmand til ideen, Clement Behrendt Kjersgaard, clement@raeson.dk, mobil 28 54 00 07.

Museumsdirektør, Morten Thomsen Højsgaard, mortenth@romu.dk, mobil 40 17 84 16.

Tim Christensen var blandt hovednavnene ved "Historien bag musikken 2023" og fortalte om sit liv med musik til Clement Behrendt Kjersgaard og til publikum på hele Danmarks rockmuseum, RAGNAROCK. Foto: Kristian Grøndahl / ROMU
Det blev til en række meget intense og nærværende samtaler med blandt andre Annisette Koppel, da Clement Behrendt Kjersgaard i samarbejde med hele Danmarks rockmuseum, RAGNAROCK, i foråret 2023 for første gang slog dørene op for "Historien bag musikken". I 2024 gentager museet og Clement Behrendt Kjersgaard successen, denne gang med Jesper Binzer, Johnny Reimar, Anne Dorte Michelsen, Maria Bramsen, Peter Sommer og Søs Fenger i sofaen på museets foyerscene. Foto: Kristian Grøndahl / ROMU
Den spektakulære guldbygning i Rabalderstræde 16 i Roskilde huser hele Danmarks rockmuseum, RAGNAROCK, som sammen med tv-værten Clement Behrendt Kjersgaard fortæller levende dansk musikhistorie ved at give ordet til hovedpersonerne selv. Når museet og værten igen slår dørene op til "Historien bag musikken - musikken bag historien" i 2024, bliver det med Søs Fenger, Jesper Binzer, Johnny Reimar, Anne Dorte Michelsen og Maria Bramsen i sofaen på foyerscenen. Foto: Viral Film /ROMU

OM HELE DANMARKS ROCKMUSEUM, RAGNAROCK

Danmarks rockmuseum RAGNAROCK åbnede i 2016 og har fra første akkord lagt hus til udstillinger og arrangementer, hvor man kan se, lytte og danse sig igennem fortællinger fra syv årtiers pop- og rockhistorie.

De hollandske stjernearkitekter MVRDV og danske COBE står bag RAGNAROCKS ikoniske bygning, som er placeret i Roskildes kreative bydel Musicon, hvor også Roskilde Festival, Roskilde Festival Højskole og andre stærke kulturinstitutioner har til huse.

Museet er en del af den statsanerkendte museumsorganisation ROMU, der favner i alt 10 besøgssteder i Roskilde, Lejre og Frederikssund.

Oplev Lejres smukke natur og spændende historie på gratis sommervandreture28.5.2024 10:22:20 CEST | Pressemeddelelse

Er du nysgerrig på Lejreområdets rige historie? Vil du høre fortællinger om Beowulf, Kong Hans’ hests gravsted eller gudinden Nerthus i Herthadalen? Så skulle du tage med på en historisk sommervandring! I samarbejde med Lejre Museumsforening, Lejre Historiske Forening og lokale lodsejere inviterer Lejre Museum til gratis historiske vandreture henover sommeren i det smukke Lejreområde.