Lokale ildsjæle fejres i Store Merløse og Tårnborg

I de seneste otte år har energi- og fiberkoncernen Andel uddelt ildsjælepriser som anerkendelse af den store indsats, frivillige udfører i lokalsamfundene. Deres initiativer og ildhu er med til at styrke det lokale sammenhold og styrke livskvaliteten blandt borgere i områderne.

Martin Legowski Alring er en af modtagerne af Andels Ildsjælepris 2023

I 2023 modtager Martin Legowski Alring fra Store Merløse i Holbæk Kommune, og ægteparret Marianne og Thomas Thor Jensen fra Tårnborg i Slagelse Kommune to gange 25.000 kr. fra Andel som en anerkendelse af deres indsats for de lokale fællesskaber, og den forskel de gør. Andel modtog næsten 200 indstillinger til prisen, og det har ikke været nemt at vælge de endelige modtagere, for der er rigtig mange, der brænder for at hjælpe andre og understøtte det fællesskab, som er så vigtig for vores samfund.

Om valget af Martin, Marianne og Thomas siger Rikke Trikker, kommunikationsdirektør i Andel:

”Der er brug for sådan nogle, som Martin, Marianne og Thomas. De sætter et aftryk på verden omkring dem, og de er rollemodeller for fællesska

et. De er ildsjæle i ordets allerbedste betydning, og de fortjener at blive fremhævet og fejret for deres indsats. Deres entusiasme er smittende, og de inspirerer andre til at engagere sig i fællesskabet. Og fællesskabet er hjerteblod for Andel, som jo er andelsejet og tager et medansvar for udviklingen i regionen. Derfor er det en stor glæde, at vi i dag har kunnet hædre dem for deres indsats.”

Andel uddeler Ildsjælepriserne fordi, der er mange ildsjæle i lokalsamfundene omkring os, som fortjener at blive fremhævet og fejret for deres indsats for de lokale fællesskaber. Vi modtog næsten 200 indstillinger til prisen, og selvom det gør det svært at vælge de endelige to modtagere, viser det, at der er rigtige mange, der brænder for at hjælpe andre og understøtte det fællesskab, som er så vigtig for vores samfund.

Årets ene ildsjæl er Martin Legowski Alring, der bruger en stor del af sin fritid på at hjælpe psykisk og fysisk sårbare. Han blev indstillet til prisen med beskrivelser af, hvordan han altid er klar med en hjælpende hånd - både i kraft af sit mangeårige formandskab i Rollespilslauget, men også som frivillig i ADHD Foreningens Café i Regstrup. Derudover er han også Næstformand i det Store Merløse Bylaug, hvor han bl.a. arrangerer Halloween og andre begivenheder til glæde for fællesskabet og de lokale.

Om ildsjæleprisen siger han:

”Det er virkelig fedt at stå her i dag og jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke Andel mange gange for anerkendelsen. Det er på ingen måde en hyldest til mig alene, men til alle jer, der er mødt op i dag. Der er masser af gode kræfter, som er med til at skabe vores skønne fællesskab. Det er helt afgørende, at vi er så mange, der trækker læsset – for mig er det netop, det som fællesskaber handler om.”

Det er første gang, at et ægtepar modtager Ildsjæleprisen, og da Andel læste indstillingerne fra nogle af dem, der nyder godt af parrets arbejde, var der flere ting, som sprang i øjnene. Marianne og Thomas beskrives som mennesker, der går i hjertet på folk, de giver plads til alle og har mange ideer til arrangementer, der understøtter fællesskabet. Parret overtog forpagtningen af Tårnborg Forsamlingshus i december 2022 og har siden stablet en lang række succesfulde arrangementer på benene. De involverer sig derudover blandt andet i den lokale idrætsforening og børnehave.

Ved en event i forsamlingshuset med flere end 150 deltagere kvitterede Marianne for opbakningen:

”Det er fantastisk at opleve al jeres støtte. Det krævede grundige overvejelser, før vi turde tage springet og åbne forsamlingshuset. Men vi har aldrig fortrudt, og vi nyder de mange arrangementer, især her hvor vi nærmer os julen, hvor der kun bliver nogle få dage, uden at vi får gæster. Tusind tak, også til Andel.”

Yderligere oplys ninger:
Andels presseafdeling

Marianne og Thomas Thor Jensen modtog Ildsjælepris for deres store indsats for at skabe et lokalt samlingssted i Tårnborg Forsamlingshus

Andel er Danmarks ledende energi- og fibernetkoncern. Vi er et andelsselskab ejet af 400.000 andelshavere i form af private husstande og virksomheder i Nordvest-, Midt- og Sydsjælland, Lolland-Falster og øerne. Vi tager ansvar for at skabe en fælles fremtider og er en del af ambitiøs grøn omstilling, når vi investerer i havvindmøller, ladeinfrastruktur og visionære, kunderettede energiløsninger.

Vi har 2,8 millioner kundeforhold og via vores datterselskaber, Andel Energi, Clever, Energi Danmark, Fibia og netselskaberne Cerius og Radius, giver vi dig markedets bedste energiløsninger og den skarpeste kunderådgivning.

Andel beskæftiger ca. 2.300 kolleger og har hovedsæde i Svinninge samt primære lokationer i Ballerup, Haslev og Virum. I 2022 var koncernens omsætning på 369,1 mia. kr.