Gaming skal også være en forældresport

Kom ind i kampen mor og far

Royal Arena vil være fyldt, når BLAST-turneringen med nogle af verdens bedste gamere starter den 25. november. En stor del af tilskuerne vil være gamerbørn og deres forældre, der sammen oplever begejstringen ved en sport i vækst. Det kræver fokus, træning, samarbejde og god fysik at blive en god gamer. Alligevel viser en ny undersøgelse, at 9 ud af 10 forældre endnu ikke har haft lyst til at opleve gaming-universet, og samtidig mener halvdelen af dem, at deres børn gamer for meget. Elgiganten, der er sponsor for turneringen og står bag undersøgelsen fra YouGov, opfordrer danske forældre til helt bogstaveligt at komme ind i kampen og opleve, hvor sjovt det er at følge børnenes passion.

Stemningsbillede fra Blast event 2022

Der er lagt op til et internationalt topbrag i Royal Arena, når otte af verdens bedste Counter-Strike hold mødes til BLAST Premier Fall Final, hvor tusindvis af tilskuere og fans vil følge kampene den 25. og 26. november. Det er en kæmpe international begivenhed på dansk grund, som mange unge danske gamere følger tæt.

Det er langt fra alle forældre, der forstår børnenes passion for gaming. En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Elgiganten viser, at 47% af danske forældre synes, at deres børn gamer for meget, mens kun 12% ønsker mere viden om den gamingverden, som deres børn er optagede af.

En af undtagelserne, der har valgt at engagere sig i sit barns store passion og interesse, er Tina Boe Pedersen, der er mor til Jason ”JBOEN” Boe Nielsen fra Astralis’ talenthold. Hun synes, det er synd for de forældre, der går glip af store oplevelser sammen med deres børn: ”Stemningen er nøjagtig den samme som blandt forældre, der følger deres børns andre sportsaktiviteter. Vi er chauffører, heppekor, madudbringere, mandagstrænere og krisehjælp. Vi forældre lærer også hinanden at kende, og vi glæder os næsten lige så meget som ungerne til turneringerne. Både dem de selv er med i, og dem vi er ude at se sammen.”

Ud på sidelinjen i al slags vejr. Hvorfor så ikke ind til skærmen i børne- eller teenageværelset?

Steen Laursen, Director of Communications hos Astralis, tror, at årsagen til at der endnu kun er få forældre, der engagerer sig, er fordomme og et særligt sprog i sporten, som først skal læres. Det er i hvert fald ikke fordi, det er besværligt at komme til at overvære.

”Det er jo virkelig positivt, at så mange forældre gider at stå på sidelinjen og heppe til fx deres børns fodboldkampe i al slags vejr. Den slags engagement betyder rigtig meget for de unge, og det ville være ekstremt givende for både børnene, de voksne og familierne, hvis det samme engagement gjorde sig gældende, når det gælder konkurrence og aktiviteter online. Alle børn – gamere eller ej – vil jo gerne dele oplevelser, hobbyer og sportsgrene med deres forældre, men vi ser det ikke i lige så høj grad, og det er ærgerligt, for det er jo meget lettere at sætte sig på en stol, tage et head-set på og følge lidt med. Eller endda deltage. Rigtig mange forældre ville blive overraskede over, hvad det kræver at blive en god gamer i forhold til fokus, reaktionstid, samarbejdsevner, præcis kommunikation og endda sprogfærdighed, som mange former for gaming kræver. Men bare det at have et fælles sprog og et minimum af forståelse for de unges interesser, vil gøre en kæmpe forskel ved spisebordet. Og så er gaming en fed tilskuersport, hvilket de fyldte tilskuerrækker til events som BLAST i Royal Arena vidner om.”

Drop fordommene og kom ind i kampen

Elgiganten er en af hovedsponsorerne for BLAST Premier, og det er også Elgiganten, der har fået et anerkendt analysebureau til at spørge et repræsentativt udsnit af danske forældre om deres syn på gaming. Det sker for at sætte fokus på gamings mange positive muligheder for familierne, hvis det gribes rigtigt an.

Casper Mortensen, Ass. Sales Manager Gaming Activities & Computing hos Elgiganten: ”Gaming er lige så seriøst som alle andre sportsgrene. Gamerne skal holde sig i form for at kunne præstere, og de træner ikke bare reaktions- og koncentrationsevnerne, men så sandelig også samarbejdsevnerne. Selvfølgelig er der en masse udtryk og regler, som man som forældre skal forstå for at kunne følge med, men det gælder jo også i andre sportsgrene. Jeg kan kun opfordre til, at forældrene helt bogstaveligt talt kommer ind i kampen.

BLAST Premier Fall Final

Den 25.-26. november løber Fall Final af stablen, som en gentagelse af sidste års populære turnering, der havde over 25.000 gæster på besøg hen over 3 dage med action fyldte CS:GO kampe. København bliver igen vært for nogle af verdens bedste Counter-Strike hold og spillere, når de skal konkurrere om en præmiepulje på 2,8 millioner DKK / $425.000 og en plads i BLAST Premier’s World Final til december.

Turneringen starter allerede den 22. november med indledende kampe, mens semifinaler og finale afvikles mellem den 25. og 26. november.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen Tech Trouble er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Elgiganten. Der er i alt gennemført 1018 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år i perioden 17. - 20. april 2023. Data er indsamlet, så det udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning med udgangspunkt i målgruppen. Undersøgelsen frembringer indsigt i danskernes holdninger, viden og adfærd i forbindelse med teknologi og elektroniske produkter i hjemmet. Elgiganten har gennemført denne type undersøgelse siden 2008 med et ønske om at bidrage til et mere inkluderende samfund og mindske den digitale eksklusion.

Læs hele Tech Trouble-rapporten her.

Hovedresultater

• Næsten halvdelen (48%) finder det svært eller meget svært at holde styr på deres børns digitale liv.
  • 47% mener, at børn spiller for meget computerspil.
  • 31% er enige i, at man kan opbygge gode, sociale bånd gennem computerspil.
  • 57% ville ikke ønske, at de vidste mere om computerspil.
  • 12% ville ønske, at de vidste mere om gaming.
  • 41% mener, at forældre bør vise lige så stor interesse for børns computerspil som deres deltagelse i sport.
  • 52% mener, at alle kan spille computerspil, uanset alder.
  • 28% mener, at brug af gaming til traditionelle skolefag som historie, geografi, etc. vil øge interessen for sådanne skolefag blandt eleverne.
  • 24% mener, at brug af gaming til traditionelle skolefag som historie, geografi, etc. vil øge de digitale kompetencer blandt eleverne, hvilket mindsker den digitale fremmedgørelse.

Stemningsbillede fra Blast event 2022

Om Elgiganten

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde-/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 46 varehuse landet over samt en af landets største webshops: Elgiganten.dk

Fra brug-og-smid-væk til cirkulær økonomi
Elektronikbranchen er under forandring og vi er ved at løbe tør for de materialer, der indgår i produktionen af ny teknologi. For planeten betyder det tabte ressourcer – for branchen er det et spørgsmål om at overleve: Hvis vi skal have produkter at sælge i morgen, skal vi reparere og genbruge den elektronik, vi sælger i dag. Det er derfor Elgigantens opgave at fremhæve de produkter med lavest energiforbrug og produkter, som påvirker miljøet mindst muligt – og hjælpe kunder med at træffe oplyste valg, så produkter opdateres, opgradere og repareres frem for at blive smidt i skraldespanden. Og når produkterne ikke kan anvendes mere, skal de genbruges.

Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der tæller i alt 427 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.

Elgiganten og Ønskeskyen giver dig inspiration til årets julegaver17.11.2023 11:37:07 CET | Pressemeddelelse

Ønsker din teenager sig en PS5 eller har du selv sat et par Airpods på din julegaveønskeliste, så er du langt fra den eneste. Faktisk viser data fra Ønskeskyen, at der kommer til at ligge mange hårde pakker under juletræet i år. For når man dykker ned i de mere end 20.000 oprettede ønskelister med Elgiganten produkter, danner der sig et klart billede over de allermest populære julegaveønsker.