Dyrevenner lægger falske tilbudsaviser i 200 Coop-butikker
Henover weekenden har frivillige for dyreværnsorganisationen Anima placeret falske tilbudsaviser i omkring 200 Coop-butikker landet over. Aviserne gør på satirisk vis kunderne opmærksomme på, at Coop nægter at forpligte sig på en udfasning af de udskældte turbokyllinger. Aktionen er startskuddet til en større kampagne med overskriften “Coop - værst til dyrevelfærd”.
Over hele landet blev Coop-kunder i løbet af weekenden mødt af opsigtsvækkende alternative tilbudsaviser med tilbud på turbokyllinger. “Turbokyllinger - fordi vi sælger hvad som helst”, står der på forsiden, og selvom logoet på avisen er blevet til “Scoop” er den en tydelig stikpille til Coop fra Anima:
“Coop har i årevis brandet sig på “ansvarlighed” og de bryster sig af, at deres hjerte banker for dyrevelfærd. Men vi oplever et Coop, som udviser en utrolig ligegyldighed over for turbokyllingernes lidelser. Det virker nærmest som om Coop går efter at være værst til dyrevelfærd” udtaler Mathias Madsen, kampagneleder i Anima.
Med tilbud på blandt andet “TurboBryster groet på kun 35 dage” og “TurboLår fra kyllinger, der højst sandsynligt ikke har kunne gå normalt” informerer tilbudsavisen kunderne om de alvorlige velfærdsproblemer i produktionen. I en hilsen til kunderne på side to fortæller “Carsten Lee Glad, adm. direktør, Scoop”, at han er stolt over fortsat at sælge turbokyllinger.
De kommende uger vil Anima uddele tilbudsavisen foran Coops butikker og på sociale medier annoncerer Anima massivt med en tilsvarende satirisk reklamevideo. Både tilbudsavisen og videoen kan ses her.
Tørrer ansvaret af på kunderne
Sidste gang Anima offentligt kritiserede Coop for at lade stå til på kyllingefronten, lød det fra Coop, at “hos os er det i højere grad kunderne, der bestemmer, hvilke kyllinger vi sælger - og ikke Anima.” Hos Anima undrer man sig over den position:
“Coop mener åbenbart, at lige præcis deres kunder går mindre op i dyrevelfærd end konkurrenternes kunder og i øvrigt danskerne som de er flest. Det kan man jo undre sig over. Jeg synes, det er pinligt for Coop, at de forsøger at tørre ansvaret af på kunderne i stedet for selv som virksomhed at indtage en holdning til, hvad bundniveauet for kyllingevelfærd skal være”, lyder det fra Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima.
Fakta
Mens store konkurrenter som Salling Group og Rema 1000 er godt på vej mod en total udfasning af turbokyllinger, afviser Coop at følge trop. Virksomheden har sat et mindre delmål for 2025 og nægter at sætte yderligere mål.
Turbokyllinger, oftest af racen Ross 308, er avlet til at vokse ekstremt meget på kort tid. I løbet af 35 dage vokser de fra 50 gram til 2200 kilo. Det medfører en lang række alvorlige velfærdsproblemer. Tre ud af fire hurtigtvoksende kyllinger kan ikke gå normalt, og dertil kommer problemer med åndedrætsbesvær, hjertestop og listen fortsætter desværre.
En YouGov-undersøgelse foretaget for Anima viser, at 2 ud af 3 danskere mener, supermarkederne bør droppe de udskældte kyllinger. Også internt i Coop har der lydt en opfordring til at udfase turbokyllinger fuldstændigt frem mod 2025. Før forårets landsrådsmøde underskrev hele 71 medlemsvalgte en opfordring om fuld udfasning.
Kontakter
Mathias Elrød MadsenKampagneleder
Tlf:42 23 31 30mm@anima.dkBilleder
Anima
Anima er en dansk dyreværnsforening, som blev stiftet i 2000. Vi arbejder for, at dyr skal respekteres, ikke mishandles. Dette gælder uanset om det handler om kæledyr, landbrugsdyr, pelsdyr, forsøgsdyr eller dyr i underholdning.
Anima sætter ind, hvor der er et behov og vi arbejder målrettet for at opnå konkrete resultater for dyrene. Vi har fokus på at påvirke både politikere, virksomheder og forbrugere. Animas fornemmeste opgave er at være en stemme for dyrene, da de ikke kan tale for sig selv.
Følg pressemeddelelser fra Anima
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Anima
Danske servicestationer førende i verden på dyrevelfærd24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske servicestationer er nu førende i verden på dyrevelfærd for slagtekyllinger. Det er et faktum efter, at Q8 og OK Plus i lighed med resten af branchen har tilsluttet sig European Chicken Commitment (ECC), der sikrer bedre plads og et fravalg af de udskældte turbokyllinger. Dermed er danske servicestationer den første branche i verden med fuld tilslutning til ECC.
Dyrevenner begraver Irma-pigen ved Coops landsrådsmøde20.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop afholder i dag landsrådsmøde i Middelfart, hvor der skal træffes store beslutninger om fremtiden for detailgiganten Coop Danmark. I den forbindelse vil aktivister fra dyreværnsforeningen Anima protestere mod Coops manglende vilje til at udfase de udskældte turbokyllinger. Aktivisterne vil blandt andet stede Irmapigen til hvile i en køledisk.
Dyreforkæmpere hiver EU-Kommissionen i retten for løftebrud9.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En gruppe dyreforkæmpere lægger nu sag an mod EU-Kommissionen for at bryde sit løfte om at udfase bure i landbruget. Løftet blev givet som reaktion på det succesfulde borgerinitiativ End the Cage Age. Kommissionen har svigtet dyrene og det europæiske demokrati, lyder det fra dyreværnsorganisationen Anima, som bakker op om sagsanlægget.
Lagkagehuset giver kyllingerne mere plads29.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den internationale bagerkæde Lagkagehuset har taget et vigtigt skridt i retningen mod bedre dyrevelfærd. Kæden tilslutter sig European Chicken Commitment, som både sikrer langsommere voksende kyllinger og bedre pladsforhold for godt 100.000 kyllinger årligt. Politikken er global og vil derfor gælde både butikkerne i Danmark, London og New York.
Udfordret på Valentins dag: COOP, I knuser kyllingernes hjerter14.2.2024 07:15:00 CET | Pressemeddelelse
Valentinsdag er dagen, hvor vi fejrer kærligheden. Men kærlighed til kyllinger må man lede længe efter hos detailgiganten Coop. Anima markerer derfor dagen foran Irma-butikker, ved at uddele knækkede hjerter til kunderne. Hjerterne skal minde om, at turbokyllinger vokser så hurtigt, at en del dør af hjertestop og opfordre Coop til at stoppe salget.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum