Anima

Dyrevenner lægger falske tilbudsaviser i 200 Coop-butikker

Del

Henover weekenden har frivillige for dyreværnsorganisationen Anima placeret falske tilbudsaviser i omkring 200 Coop-butikker landet over. Aviserne gør på satirisk vis kunderne opmærksomme på, at Coop nægter at forpligte sig på en udfasning af de udskældte turbokyllinger. Aktionen er startskuddet til en større kampagne med overskriften “Coop - værst til dyrevelfærd”. 

Over hele landet blev Coop-kunder i løbet af weekenden mødt af opsigtsvækkende alternative tilbudsaviser med tilbud på turbokyllinger. “Turbokyllinger - fordi vi sælger hvad som helst”, står der på forsiden, og selvom logoet på avisen er blevet til “Scoop” er den en tydelig stikpille til Coop fra Anima:

“Coop har i årevis brandet sig på “ansvarlighed” og de bryster sig af, at deres hjerte banker for dyrevelfærd. Men vi oplever et Coop, som udviser en utrolig ligegyldighed over for turbokyllingernes lidelser. Det virker nærmest som om Coop går efter at være værst til dyrevelfærd” udtaler Mathias Madsen, kampagneleder i Anima.

Med tilbud på blandt andet “TurboBryster groet på kun 35 dage” og “TurboLår fra kyllinger, der højst sandsynligt ikke har kunne gå normalt” informerer tilbudsavisen kunderne om de alvorlige velfærdsproblemer i produktionen. I en hilsen til kunderne på side to fortæller “Carsten Lee Glad, adm. direktør, Scoop”, at han er stolt over fortsat at sælge turbokyllinger.

De kommende uger vil Anima uddele tilbudsavisen foran Coops butikker og på sociale medier annoncerer Anima massivt med en tilsvarende satirisk reklamevideo. Både tilbudsavisen og videoen kan ses her.

Tørrer ansvaret af på kunderne
Sidste gang Anima offentligt kritiserede Coop for at lade stå til på kyllingefronten, lød det fra Coop, at “hos os er det i højere grad kunderne, der bestemmer, hvilke kyllinger vi sælger - og ikke Anima.” Hos Anima undrer man sig over den position:

Coop mener åbenbart, at lige præcis deres kunder går mindre op i dyrevelfærd end konkurrenternes kunder og i øvrigt danskerne som de er flest. Det kan man jo undre sig over. Jeg synes, det er pinligt for Coop, at de forsøger at tørre ansvaret af på kunderne i stedet for selv som virksomhed at indtage en holdning til, hvad bundniveauet for kyllingevelfærd skal være”, lyder det fra Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima. 

Fakta
Mens store konkurrenter som Salling Group og Rema 1000 er godt på vej mod en total udfasning af turbokyllinger, afviser Coop at følge trop. Virksomheden har sat et mindre delmål for 2025 og nægter at sætte yderligere mål.

Turbokyllinger, oftest af racen Ross 308, er avlet til at vokse ekstremt meget på kort tid. I løbet af 35 dage vokser de fra 50 gram til 2200 kilo. Det medfører en lang række alvorlige velfærdsproblemer. Tre ud af fire hurtigtvoksende kyllinger kan ikke gå normalt, og dertil kommer problemer med åndedrætsbesvær, hjertestop og listen fortsætter desværre.

En YouGov-undersøgelse foretaget for Anima viser, at 2 ud af 3 danskere mener, supermarkederne bør droppe de udskældte kyllinger. Også internt i Coop har der lydt en opfordring til at udfase turbokyllinger fuldstændigt frem mod 2025. Før forårets landsrådsmøde underskrev hele 71 medlemsvalgte en opfordring om fuld udfasning.

Kontakter

Billeder

Download
365 discount, Rødovre
365 discount, Rødovre
Download
SuperBrugsen, Karise
SuperBrugsen, Karise
Download
SuperBrugsen, Brønshøj Torv
SuperBrugsen, Brønshøj Torv
Download
Dagli'Brugsen, Juelsminde
Dagli'Brugsen, Juelsminde
Download
365 discount, Irmatovet, Hillerød
365 discount, Irmatovet, Hillerød
Download
SuperBrugsen, Tårnby Torv
SuperBrugsen, Tårnby Torv
Download
Kvickly, Englandsvej, Amager
Kvickly, Englandsvej, Amager
Download
Dagli'Brugsen, Christianshavn
Dagli'Brugsen, Christianshavn
Download
Kvickly, Køge
Kvickly, Køge
Download
365 Discount, Vestergade, Århus
365 Discount, Vestergade, Århus
Download

Anima

Anima er en dansk dyreværnsforening, som blev stiftet i 2000. Vi arbejder for, at dyr skal respekteres, ikke mishandles. Dette gælder uanset om det handler om kæledyr, landbrugsdyr, pelsdyr, forsøgsdyr eller dyr i underholdning.

Anima sætter ind, hvor der er et behov og vi arbejder målrettet for at opnå konkrete resultater for dyrene. Vi har fokus på at påvirke både politikere, virksomheder og forbrugere. Animas fornemmeste opgave er at være en stemme for dyrene, da de ikke kan tale for sig selv.

Følg pressemeddelelser fra Anima

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Anima

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye