TEKNIQ Arbejdsgiverne: Vi er klar til at bruge det grønne data-guld

Den grønne omstilling af Danmark har længe tørstet efter at bruge forsyningsdata aktivt. Derfor er det en milepæl, at regeringen nu har lyttet til opfordringen i dagens udspil til en ny digitaliseringsstrategi, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Dagens udspil til en ny digitaliseringsstrategi rummer flere elementer, der har stor betydning for det tekniske erhvervsliv, som TEKNIQ Arbejdsgiverne repræsenterer.

Administrerende direktør Troels Blicher Danielsen har følgende kommentarer til udspillet:

Fri forsyningsdata

- Vi har gennem flere år kæmpet for at få gjort det nemmere at få adgang til forsyningsdata fra danskernes vand- og varmeforbrug blandt andet. Data er guld værd, når det kommer til at gøre landets mange bygninger mere energieffektive og bæredygtige til gavn for vores fælles fremtid. Derfor er der store klapsalver herfra til det forsyningsdigitaliseringsprogram, der ligger i udspillet.

Mere kunstig intelligens

- Det digitale tog ruller stærkt - og vi skal med for at høste gevinsterne på længere sigt. Kunstig intelligens kan gøre det lettere at løse opgaverne i både den private og offentlige sektor, så ros til regeringen for at få den del integrereret i udspillet.

Færre administrative byrder

- Alt for mange virksomhedsejere river i dag sig selv i håret ved synet af de mange administrative opgaver, der tårner sig op. Digitale løsninger kan mindske den byrde, og vi er derfor særligt glade for de elementer i udspillet, der favner den del. Det vil ikke alene spare tid men også forbedre konkurrenceevnen.

Læs hele udspillet her

Om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr

Ny analyse: Elektrikere og vvs’ere er markant underforsikrede25.6.2024 08:07:55 CEST | Pressemeddelelse

En alt for høj pris for en helt utilstrækkelig forsikring - særligt ved tab af erhvervsevne og tiden frem mod førtidspension. Det er den korte konklusion i en ny analyse fra BEDSTpension, der har undersøgt den pensionsordning, som elektrikere, blikkenslagere og vvs’ere har via deres overenskomst i PensionDanmark og Industriens Pension. Tiden er løbet fra ufleksible pensionsordninger, der ikke tager højde for lønudvikling og individuelle hensyn, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne.