Flere internationale medarbejdere på Sjælland og Lolland-Falster

I dag arbejder knap 25.000 internationale medarbejdere på Sjælland og Lolland-Falster. Det er godt 14.000 flere end for ti år siden. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri. DI Sydsjælland glæder sig over stigningen og håber, at den positive udvikling fortsætter. Der er nemlig brug for flere medarbejdere til at besætte de lokale virksomheders ledige stillinger.

For ti år siden udgjorde de internationale medarbejdere 5 procent af arbejdsstyrken på Sjælland og Lolland-Falster. I dag ligger tallet på 9 procent. I alt 25.000 medarbejdere med jobs i fx landbruget, håndværkervirksomheder og restauranter. F.eks. er antallet i Kalundborg steget fra 500 i 2012 til 1.200 internationale medarbejdere i 2022. I Køge er man gået fra 900 til 2.900, og i Roskilde var antallet 2.000 for ti år siden mod 3.400 i dag.

Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, der kortlægger andelen af internationale medarbejdere i landets 98 kommuner fordelt på branche og nationalitet.

- De internationale medarbejdere udfylder et hul i arbejdsmarkedet, fordi vi på samme tid har lav ledighed og virksomheder, der mangler hænder. Derfor er det helt nødvendigt, at internationale medarbejdere vælger at slå sig ned her på Sjælland og Lolland-Falster. Vi har brug for dem til at løfte en stigende efterspørgsel, siger bestyrelsesleder for DI Sydsjælland Klaus Rønholt.

Den største gruppe af internationale medarbejdere på Sjælland og Lolland-Falster kommer fra Polen. Cirka en tredjedel af de ansatte inden for områderne landbrug, skovbrug og fiskeri er internationale medarbejdere. I hotel- og restaurationsbranchen er det en fjerdedel. Også byggeri og anlæg samt servicefag har mange internationale medarbejdere på lønningslisten.

- Vores lokale virksomheder ville have endnu flere ubesatte stillinger, hvis det ikke var for de mange internationale medarbejdere, der har valgt at takke ja til jobs her på Sjælland og Lolland-Falster. Efterspørgslen er der tydeligvis, og medarbejderne finder jobs i mange forskellige brancher, siger Klaus Rønholt.

I Solrød, Greve og Kalundborg står internationale medarbejdere for omkring halvdelen af den samlede medarbejdertilvækst siden 2012. I Næstved og Vordingborg er det tre fjerdedele. Og i Odsherred, Stevns, Guldborgssund og Lolland kommer medarbejdertilvæksten udelukkende fra, at flere udenlandske medarbejdere har fået job i kommunen.

- Vi har brug for både at tiltrække endnu flere internationale medarbejdere, og for at holde på dem, der allerede er her. Her kan de sjællandske kommuner spille en central rolle ved at sikre hurtig sagsbehandling af papirarbejdet og en god velkomst, når udlændinge kommer hertil. Vi ved, at hele familiens trivsel har stor betydning for, om de internationale medarbejdere vælger at blive boende, siger Klaus Rønholt og fortsætter:

- Det er i alles interesse, så vi også i fremtiden har hænder nok til blandt andet at føre den grønne omstilling ud i livet.

Antallet af internationale medarbejdere i hele Danmark er fordoblet i løbet af de seneste ti år fra 140.000 i 2012 til 290.000 i 2022. Stigningen er fortsat ind i 2023, hvor vi for flere måneder siden har rundet 300.000 internationale medarbejdere.

Bestyrelsesleder for DI Sydsjælland Klaus Rønholt, telefon 40 41 97 59
Regional konsulent for DI Sydsjælland Lars Magnus Lund Christensen, telefon 41 27 28 38

Links

For yderligere information om DI Sydsjælland: Chefkonsulent Lars Magnus Lund Christensen Mail: lmlc@di.dk - mall@di.dkTlf. 3377 3087 Mobil: 4127 2838 Sekretær Susanne Munk Jørgensen Mail: sul@di.dk Tlf. 3377 3924