De sydsjællandske kommuner går samlet tilbage, men Næstved rykker solidt op på listen

Med en fremgang på hele 18 pladser indkasserer Næstved Kommune sin hidtil bedste placering i DI’s årlige, landsdækkende undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed. Desværre er der tilbagegang i både Vordingborg, Faxe og Stevns Kommune.

Sidste år blev det til en samlet flot fremgang for de sydsjællandske kommuner, mens det i år bliver til en mindre tilbagegang. Dog er dette års store lyspunkt, at Næstved Kommune indkasserer sin hidtil bedste placering i undersøgelsen. Det bliver nemlig til en flot 31. plads blandt landets kommuner, og blandt de sjællandske kommuner er Næstved den tredje bedste.

- Resultatet for de sydsjællandske kommuner var ekstraordinært flot i 2022, hvor kommunerne samlet gik 69 pladser frem, og når den samlede tilbagegang kun er på 17 pladser i år, så er der ingen grund til krisestemning. Min vurdering er, at kommunerne fortsat er på rette vej. Særligt skal vi selvfølgelig hylde Næstved Kommune for deres 31. plads, som ikke kun er Næstveds bedste placering, men faktisk den bedste placering nogensinde for en sydsjællandsk kommune, siger Klaus Rønholt, formand for DI Sydsjælland.

De sydsjællandske kommuner finder plads forskellige steder i tabellen, hvor Næstved Kommune er den bedst placerede, derefter kommer Faxe på en 53. plads, Vordingborg på en 68. plads og til sidst Stevns Kommune på 79. plads.

Infrastruktur og transport er et vigtigt emne for virksomheder i de sydsjællandske kommuner, og faktisk vurderer virksomhederne i Næstved, Faxe og Stevns Kommune som det vigtigste emne, mens virksomhederne i Vordingborg Kommune peger på arbejdskraft som det vigtigste emne.

- I DI Sydsjælland bruger vi ikke kun undersøgelsen som et dialogredskab med kommunerne, den giver også vores regionalforening en pejling af, hvad der er vigtigst for vores medlemmer. Derfor vil vi i bestyrelsen holde godt fast i vores mærkesag med at sikre infrastrukturen for det sydsjællandske erhvervsliv, ligesom arbejdskraft også ligger højt på dagsordenen. Vi ser frem til gode konstruktive dialoger med de fire kommuner og andre relevante aktører, siger Klaus Rønholt.

Næstved Kommune tager et flot skridt op ad ranglisten

Med et spring på 18 pladser fremad ender Næstved Kommune i år på en 31. plads, og det er den hidtil bedste placering, som kommunen har opnået i undersøgelsens historie. Ligesom det er et godt stykke fra de bundplaceringer, kommunen fik i undersøgelsens første år.

- Det er rigtig godt gået af Næstved Kommune med den flotte 31. plads, som dermed for alvor har taget afstand til bunden og i stedet placeret sig godt i den bedre halvdel af ranglisten. Vi ved, at kommunen har haft stor fokus på at løfte servicen overfor det lokale erhvervsliv, samt sikre en god dialog mellem det lokale erhvervsliv og kommunen, siger Klaus Rønholt.

Kommunen klarer sig flot i en håndfuld kategorier, og faktisk ligger kommunen i den bedre halvdel i otte af de ti kategorier i undersøgelsen. Bedst klarer kommunen sig med en 12. plads i kategorien Skatter, gebyrer og erhvervsarealer, mens den dårligste placering er en 71. plads i kategorien Arbejdskraft. Kommunen rykker 37 pladser op i kategorien Information og dialog fra en 60. plads til en 23. plads.

To skridt frem og et tilbage for Vordingborg Kommune

Efter at være en af sidste års højdespringere i DI’s årlige, landsdækkende undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed, går Vordingborg Kommune 13 pladser tilbage og lander på en 68. plads. Det er stadig blandt en af de bedste placeringer, som kommunen har haft i undersøgelsens historie.

- Sidste år tog kommunen et ordentligt skridt frem i tabellen og må i år tage et lille skridt tilbage. Vi håber fortsat, at kommunen vil holde sit fokus på at løfte erhvervsvenligheden, for samlet set er kommunen fortsat på rette vej. I enkelte af kategorierne finder man flot fremgang, bl.a. Uddannelse hvor kommunen har løftet sig hele 49 pladser, siger Klaus Rønholt.

I tre kategorier opnår kommunen flotte placeringer, særligt indenfor kategorien Uddannelse, hvor kommunen får en 9. plads blandt alle kommuner og faktisk den bedste placering i hele Region Sjælland. Det bliver også til en 23. plads i kategorien Grøn udvikling og en 24. plads i kategorien Sagsbehandling. Den dårligste kategoriplacering er en 90. plads i Arbejdskraft.

Faxe Kommune går 17 pladser tilbage

Sidste års absolutte højdespringer i DI’s årlige, landsdækkende undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed, tager i år et dyk ned af ranglisten. Sidste år gik Faxe Kommune 34 pladser frem, men i 2023 lander kommunen på en 53. plads, som er 17 pladser fra det tidligere resultat.

- Faxe Kommune indtager fortsat en flot placering i midten af tabellen, selvom kommunen går 17 pladser tilbage i årets undersøgelse, så er det fortsat den næstbedste placering i undersøgelsens historie. Flot er det også, at kommunen indtager en 7. plads i forhold til brug af private leverandører, siger Klaus Rønholt.

I mange af kategorierne indtager kommunen en række placeringer i midten af tabellen, dog bliver det en plads i top ti, når det kommer til brug af private leverandører, hvor det bliver til en 7. plads. Den dårligste placering er i kategorien Grøn udvikling, hvor det bliver til en 77. plads.

Stevns Kommune rykker et par pladser ned af ranglisten

Igen må Stevns Kommune tage til takke med en placering i den tunge ende af DI’s årlige, landsdækkende undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed. Det skyldes bl.a. en absolut bundplacering i kategorien Overordnet erhvervsvenlighed, hvor virksomhederne giver en vurdering af kommunens erhvervsvenlighed, og hvor vidt man vil anbefale kommunen.

- Ærgerligt at Stevns Kommune endnu en gang rykker ned af listen. Vi oplever, at kommunen har godt fat i erhvervslivet og er god til dialog, men fortsat bliver det til en bundplacering i den overordnede erhvervsvenlighed. Vi håber fortsat på, at kommunen vil arbejde med at sikre god dialog og service overfor det lokale erhvervsliv, siger Klaus Rønholt.

Dog er der lyspunkter i undersøgelsen for Stevns Kommune, bl.a. rykker kommunen godt 20 pladser frem i kategorien Infrastruktur og transport, og hele 44 pladser i kategorien Uddannelse. Det er to områder, som virksomhederne typisk finder vigtige for erhvervslivet. Således klarer Stevns Kommune sig bedst i kategorien Brug af private leverandører med en 19. plads og kategorien Uddannelse med en 22. plads.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2023

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2023, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 14. år i træk, DI udarbejder en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

• 7.950 virksomheder indenfor DI’s brancher, bl.a. fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.

• Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.

• Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

• 92 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.