Flere internationale medarbejdere i Silkeborg og Viborg

I dag arbejder godt 2.400 internationale medarbejdere i Silkeborg, mens knap 3.000 arbejder i Viborg. Tilsammen er det knap 2.600 flere end for ti år siden. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri. DI Silkeborg-Viborg glæder sig over stigningen og håber, at den positive udvikling fortsætter. Der er nemlig brug for flere medarbejdere til at besætte de lokale virksomheders ledige stillinger.

For ti år siden udgjorde de internationale medarbejdere 4 procent af arbejdsstyrken i Silkeborg og Viborg kommuner. I dag ligger tallet på henholdsvis 7 og 8 procent. Det er cirka 2.400 medarbejdere i Silkeborg og 3.000 i Viborg med jobs i f.eks. landbruget, restauranter, industrien og rengøringsvirksomheder.

Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, der kortlægger andelen af internationale medarbejdere i landets 98 kommuner fordelt på branche og nationalitet.

- Det er kun glædeligt, at langt flere internationale medarbejdere finder jobs i Silkeborg og Viborg. Vi har ganske enkelt brug for dem til at løfte en stigende efterspørgsel. Og lige nu er international arbejdskraft en utrolig vigtig brik i arbejdet med at øge den danske arbejdsstyrke, så vi blandt andet kan levere produkter til den grønne omstilling, siger bestyrelsesleder for DI Silkeborg-Viborg Jacob P. Jensen.

Den største gruppe af internationale medarbejdere i Silkeborg og Viborg kommer fra Polen og Rumænien. Omkring 40 procent af de ansatte inden for områdets landbrug, skovbrug og fiskeri er internationale medarbejdere. Også hotel- og restaurationsbranchen og servicefag har mange internationale medarbejdere på lønningslisten.

- Tallene viser, at de internationale medarbejdere finder jobs i mange forskellige brancher som landbrug, hoteller og restauranter. Uden dem ville vores lokale virksomheder stå med endnu flere ubesatte stillinger, siger Jacob P. Jensen.

I Silkeborg står internationale medarbejdere for knap en tredjedel af den samlede medarbejdertilvækst siden 2012. Og i Viborg kommer medarbejdertilvæksten udelukkende fra, at flere udenlandske medarbejdere har fået job i kommunen.

- Det er tydeligt, at vi i de kommende år får brug for endnu flere internationale medarbejdere. Jeg vil gerne slå et slag for, at kommunerne lægger sig ekstra meget i selen for at sikre hurtig sagsbehandling og smidige processer, når udlændinge takker ja til et job i vores område. Kommunerne kan lære af hinanden, når det kommer til den gode modtagelse af de internationale medarbejdere og deres familier. Vi har hårdt brug for både at tiltrække nye medarbejdere, og for at fastholde dem der allerede er her, og det arbejde kan kommunerne spille en vigtig rolle i, afslutter han.

Antallet af internationale medarbejdere i hele Danmark er fordoblet i løbet af de seneste ti år fra 140.000 i 2012 til 290.000 i 2022. Stigningen er fortsat ind i 2023, hvor vi for flere måneder siden har rundet 300.000 internationale medarbejdere.

Bestyrelsesleder for DI Silkeborg-Viborg Jacob P. Jensen, telefon 40 16 83 32
Regional konsulent for DI Silkeborg-Viborg Gordon Trier Holm, telefon 29 49 46 06

Links

For yderligere information om DI Silkeborg/Viborg: Konsulent Gordon Trier Holm Mail: gth@di.dk Tlf. 3377 3896 Mobil: 2949 4606 Sekretær Nadia Bartoft Lind Mail: nabl@di.dk Tlf. 3377 3309