Antallet af internationale medarbejdere i Nordjylland stiger markant

I dag arbejder godt 18.000 internationale medarbejdere i Nordjylland. Det er knap 10.000 flere end for ti år siden. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri. DI Aalborg glæder sig over stigningen og håber, at den positive udvikling fortsætter. Der er nemlig brug for flere medarbejdere til at besætte de lokale virksomheders ledige stillinger.

For ti år siden udgjorde de internationale medarbejdere 4 procent af arbejdsstyrken i Nordjylland. I dag ligger tallet på 8 procent. I alt er der 18.000 medarbejdere med jobs i f.eks. landbrug, industri og i servicevirksomheder. I Aalborg er antallet steget fra 3.600 i 2012 til 7.200 i 2022.

Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, der kortlægger andelen af internationale medarbejdere i landets 98 kommuner fordelt på branche og nationalitet.

- Langt flere internationale medarbejdere finder vej til det nordjyske jobmarked. Det skal vi være ekstra glade for i en tid, hvor ledigheden er meget lav. Internationale medarbejdere bidrog med hele 262 milliarder kroner til det danske samfund i 2022. Det er altså ikke småpenge, som de her mennesker bidrager med, siger bestyrelsesleder for DI Aalborg Peter Birkegaard.

Den største gruppe af internationale medarbejdere i Nordjylland kommer fra Polen og Rumænien. En tredjedel af områdets ansatte inden for landbrug, skovbrug og fiskeri er internationale medarbejdere. Også hotel- og restaurationsbranchen og servicefag har mange internationale medarbejdere på lønningslisten.

- Tallene bekræfter mig i, at der er stor efterspørgsel på internationale medarbejdere indenfor mange forskellige brancher i det nordjyske, siger Peter Birkegaard.

I  Aalborg står internationale medarbejdere for cirka 30 procent af fremgangen i beskæftigelsen siden 2012. I Hjørring er det to tredjedele. Og i Jammerbugt, Vesthimmerlands, Brønderslev, Frederikshavn og Thisted kommer medarbejdertilvæksten udelukkende fra, at flere internationale medarbejdere har fået job i området.

- Selvom vi har formået at tiltrække mange internationale medarbejdere til Nordjylland de seneste år, så har virksomhederne brug for, at der bliver gjort endnu mere. De nordjyske kommuner kan i praksis gøre en stor forskel ved at skabe de bedste betingelser, når udenlandske borgere kommer til Danmark, siger Peter Birkegaard og tilføjer:

-  I Aalborg hjælper medarbejdere i det lokale International Citizen Service Centre de internationale tilflyttere med at klare papirarbejdet på kort tid og fortæller om hjælp til f.eks. bosætning og støtte til ægtefællen. Det er en super god service, som andre kommuner kan lade sig inspirere af. Jeg ser meget gerne, at endnu flere internationale medarbejdere søger mod Nordjylland og slår sig ned her.

Antallet af internationale medarbejdere i hele Danmark er fordoblet i løbet af de seneste ti år fra 140.000 i 2012 til 290.000 i 2022. Stigningen er fortsat ind i 2023, hvor vi for flere måneder siden har rundet 300.000 internationale medarbejdere.

Bestyrelsesleder for DI Aalborg Peter Birkegaard, telefon 30 37 69 66
Regional konsulent for DI Aalborg Henrik Marcher Larsen, telefon 40 15 88 58

Links

For yderligere information om DI Aalborg: Chefkonsulent Henrik Marcher Larsen Mail: heml@di.dk Tlf. 3377 3962 Mobil: 4015 8858 Sekretær Susanne Graversen Mail: sug@di.dk Tlf.: 3377 3372