MAN Truck & Bus Danmark A/S

Fremtidsorienteret beslutning: MAN bygger batterifabrik i Nürnberg

Del
Beslutningen om at investere i Nürnberg fabrikken, som et kommende sted for produktion af batterier til MANs e-køretøjer, blev offentliggjort på selve fabrikken i Nürnberg
Beslutningen om at investere i Nürnberg fabrikken, som et kommende sted for produktion af batterier til MANs e-køretøjer, blev offentliggjort på selve fabrikken i Nürnberg
  • MAN Truck & Bus etablerer storskalaproduktion af batterier til elektriske lastbiler og busser på Nürnberg-anlægget
  • Investeringsbeslutning på omkring 100 millioner euro af afgørende betydning for Tyskland som land med produktion af erhvervskøretøjer
  • Investeringer i fremtidige elektriske teknologier sikrer 350 arbejdspladser i Nürnberg
  • Produktionskapacitet på over 100.000 batterisystemer om året
  • Med disse investeringer styrker MAN sin rolle som kompetencepartner for elektromobilitet i TRATON GROUP

Fra begyndelsen af 2025 vil MAN Truck & Bus fremstille højspændingsbatterier til elektriske lastbiler og busser i storstilet produktion på sit Nürnberg-anlæg. Til dette formål vil virksomheden investere omkring 100 millioner euro over de næste fem år på det traditionsrige produktionsanlæg for forbrændingsmotorer. Produktionskapaciteten vil blive udvidet til over 100.000 batterier om året. Investeringerne i udvikling af batteriproduktion vil sikre 350 arbejdspladser med en lovende fremtid. Denne vigtige investeringsbeslutning blev truffet i tæt samarbejde mellem virksomheden og medarbejderrepræsentanterne og med aktiv støtte fra bayerske politikere. Beslutningen giver Nürnbergs traditionelle beliggenhed et klart perspektiv for fremtiden.

I første omgang vil batterierne, som sammen med motorerne udgør hjertet i elektriske erhvervskøretøjer, fremstilles manuelt på MAN-fabrikken i Nürnberg i en lille serieproduktion i cirka to et halvt år. Byggeriet af storproduktion er planlagt til at starte medio 2023 og være afsluttet ved udgangen af 2024. MAN lægger dermed grunden til den storstilede industrialisering af elektriske drivsystemer til lastbiler og busser. Producenten af erhvervskøretøjer modtager støtte fra den bayerske delstatsregering, som har lovet et bidrag på omkring 30 millioner euro til finansiering af energiforskning og teknologi for perioden 2023 til 2027, forudsat at finansierings- og budgetkravene er opfyldt. Disse midler vil blive brugt til at udføre forskning i batterisamling, cellekemi og udvikling, batterisikkerhed og i sidste ende batterigenanvendelse for at sikre bæredygtigheden af fremdriftstilstanden.

Alexander Vlaskamp, bestyrelsesformand for MAN Truck & Bus SE, siger: "Vi begynder nu at industrialisere elektromobilitet og fortsætter vores vej til klimaneutral mobilitet i erhvervskøretøjer. Det er en banebrydende placering og investeringsbeslutning for den næste årtier. Samtidig er det en del af MANs transformation til en leverandør af bæredygtige transportløsninger. Dette baner nu vejen for et e-samarbejde "made in Bavaria", bestående af produktion af e-trucks hos MAN i München, batteriproduktion i Nürnberg, forskning og udvikling begge steder og fremragende samarbejde med de respektive gymnasier, universiteter og institutter. Med vores investeringsbeslutning sikrer vi omkring 350 arbejdspladser på Nürnberg-fabrikken og hundredvis, hvis ikke tusindvis af arbejdspladser i Tyskland. Så vigtige beslutninger kan kun træffes i tæt samarbejde med alle involverede parter fra arbejdsgiver- og arbejdstagersiden samt politikere.

"Markus Wansch, formand for Nürnberg Works Council og næstformand for ”General and Group Works Council”, tilføjer: "Vores industri er under en dybtgående transformation. Vores arbejdsstyrke spørger med rette: Hvad er perspektiverne? Derfor er det godt nyt, at vi sammen er lykkedes med at etablere batteriserieproduktion i Nürnberg. Dette viser, at fremtiden for Nürnberg som et produktionssted også vil hvile på grundstenen for elektromobilitet."

Batterierne er resultatet af kompleks produktion og er rigtige kraftcentre: De er lavet af battericeller, som igen er grupperet i moduler og kombineret i individuelle lag for at danne et batterihus (pakke). Dette kræver et højt niveau af knowhow og strenge sikkerhedsstandarder. Afhængigt af rækkevidden har en tung elektrisk lastbil brug for op til seks af disse batteripakker. Dette vil i første omgang give MANs e-lastbiler en rækkevidde på 600 til 800 kilometer. I næste generation af batteriteknologi forventes rækkevidder på op til 1.000 kilometer fra omkring 2026. Det vil endelig gøre e-lastbilen velegnet til langdistancetransport.

Omkring midten af indeværende årti vil de samlede ejeromkostninger for en e-lastbil og en dieseldrevet være på samme niveau. MAN forventer derfor, at kundernes efterspørgsel efter

e-køretøjer vil stige betydeligt senest da – forudsat at en passende opladningsinfrastruktur er på plads.

Produktionen af tunge e-lastbiler starter hos MAN i München i begyndelsen af 2024. Producenten har allerede sat en lille serie på landevejen i 2019. MAN har også haft fuldt elektriske bybusser og varebiler på markedet i nogen tid.

Nürnberg-fabrikken ser tilbage på en lang tradition. Med en historie, der går omkring 180 år tilbage, er det en af MANs rødder. Lastbiler og komponenter er blevet fremstillet i Nürnberg i over hundrede år. I dag står fabrikken med sine cirka 3.600 ansatte, for udvikling, produktion og salg af alle MAN diesel- og gasmotorer.

Med sin "elektrificering" begynder nu et nyt kapitel for produktions- og udviklingsfabrikken i Nürnberg, som også i stigende grad vil påtage sig opgaver inden for TRATON GROUP: Med starten af batteriproduktionen styrker MAN Truck & Bus sin position i TRATON GROUP som kompetencepartner for elektromobilitet.

Nøgleord

Kontakter

Claus Lindholm
Head of Market Communication – Scandinavia
claus.lindholm@man.eu
(+45) 43 20 77 67

Billeder

Den bayerske premierminister Dr. Markus Söder (i forgrunden) signerer en batteripakke fra MAN Nürnberg-fabrikken. Til stede var også to MAN-ansatte og Nürnbergs borgmester Marcus König, Ulrich Zimmer og Arno Puls fra MAN Truck & Bus (fra venstre).
Den bayerske premierminister Dr. Markus Söder (i forgrunden) signerer en batteripakke fra MAN Nürnberg-fabrikken. Til stede var også to MAN-ansatte og Nürnbergs borgmester Marcus König, Ulrich Zimmer og Arno Puls fra MAN Truck & Bus (fra venstre).
Download
"MAN has a future" - Underskrift af Dr. Markus Söder, Bayerns premierminister, på en batteripakke "Made in Germany".
"MAN has a future" - Underskrift af Dr. Markus Söder, Bayerns premierminister, på en batteripakke "Made in Germany".
Download
Alexander Vlaskamp (til venstre), CEO MAN Truck & Bus, i samtale med Dr. Markus Söder, Bayerns premierminister, under den symbolske start på batteriproduktionen på MAN Nürnberg-anlægget.
Alexander Vlaskamp (til venstre), CEO MAN Truck & Bus, i samtale med Dr. Markus Söder, Bayerns premierminister, under den symbolske start på batteriproduktionen på MAN Nürnberg-anlægget.
Download
Sådan kommer batteripakken til MAN eTruck til at se ud.
Sådan kommer batteripakken til MAN eTruck til at se ud.
Download
Lang og flad: Batteripakkerne til MAN Lion's City E er monteret på taget.
Lang og flad: Batteripakkerne til MAN Lion's City E er monteret på taget.
Download
MAN eTruck, der kommer på markedet fra 2024 og frem fra serieproduktion, vil også modtage batteripakker "Made in Germany".
MAN eTruck, der kommer på markedet fra 2024 og frem fra serieproduktion, vil også modtage batteripakker "Made in Germany".
Download
Leveres fremover med batteripakker fra Nürnberg: MAN Lion's City E bybus.
Leveres fremover med batteripakker fra Nürnberg: MAN Lion's City E bybus.
Download
MAN eTruck, der kommer på markedet fra 2024 og frem fra serieproduktion, vil også modtage batteripakker "Made in Germany".
MAN eTruck, der kommer på markedet fra 2024 og frem fra serieproduktion, vil også modtage batteripakker "Made in Germany".
Download
Leveres fremover med batteripakker fra Nürnberg: MAN Lion's City E bybus.
Leveres fremover med batteripakker fra Nürnberg: MAN Lion's City E bybus.
Download
Alexander Vlaskamp, CEO MAN Truck & Bus, Markus Wansch, formand for samarbejdsrådet på MAN's Nürnberg-anlæg, Dr. Markus Söder, ministerpræsident for delstaten Bayern, Ulrich Zimmer, Senior Vice President Production Powertrain, Marcus König, overborgmester i Nürnberg by, og Arne Puls, Chief Human Resources Officer og Labour Director hos MAN Truck & Bus.
Den bayerske premierminister Dr. Markus Söder (i forgrunden) signerer en batteripakke fra MAN Nürnberg-stedet. Til stede var også to MAN-ansatte og Nürnbergs borgmester Marcus König, Ulrich Zimmer og Arno Puls fra MAN Truck & Bus (fra venstre).
Alexander Vlaskamp, CEO MAN Truck & Bus, Markus Wansch, formand for samarbejdsrådet på MAN's Nürnberg-anlæg, Dr. Markus Söder, ministerpræsident for delstaten Bayern, Ulrich Zimmer, Senior Vice President Production Powertrain, Marcus König, overborgmester i Nürnberg by, og Arne Puls, Chief Human Resources Officer og Labour Director hos MAN Truck & Bus. Den bayerske premierminister Dr. Markus Söder (i forgrunden) signerer en batteripakke fra MAN Nürnberg-stedet. Til stede var også to MAN-ansatte og Nürnbergs borgmester Marcus König, Ulrich Zimmer og Arno Puls fra MAN Truck & Bus (fra venstre).
Download

Om MAN Truck & Bus

MAN Truck & Bus er en af verdens førende producenter af erhvervskøretøjer og udbydere af transportløsninger. Virksomhedens produktportefølje omfatter lastbiler, varebiler og busser til passager- og godstransport. MAN har fokus på den grønne omstilling i transportsektoren og er langt fremme med udviklingen af kommercielle køretøjer på alternative drivmidler, som elektricitet. MAN Truck & Bus er et firma tilhørende TRATON SE og beskæftiger mere end 34.000 mennesker verden over.

Følg pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S

Salget af den nye MAN eTruck er startet i Danmark30.11.2023 15:30:00 CET | Pressemeddelelse

MAN Truck & Bus har lanceret salget af den første tunge elektriske lastbil i virksomhedens historie, hvilket markerer endnu en milepæl i dekarboniseringen af godstransport. Der er allerede modtaget 600 ordreforespørgsler. De første 200 enheder er planlagt til at blive rullet ud til udvalgte kunder allerede i 2024, inden produktionen på MAN's fabrik i München starter i større antal fra 2025, efterhånden som ordrerne stiger.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye