Cupio

Black Friday 2023: Danskerne skruer ned for forbrugsfesten, mens digitale ønskelister oplever stigende interesse

Del

Årets største shoppingdag, Black Friday, nærmer sig, men danskernes forbrugsmønstre ser ud til at være under forandring. Prognoser viser en nedgang i forbruget på 20-25% sammenlignet med sidste år. Samtidig oplever digitale ønskelister fortsat stigende popularitet. Hvordan påvirker det årets julehandel?

Mand holder en iPhone i hånden, der viser en prissammenligning fra ønskeliste appen Cupio. Bag telefonen ses en reklame for Black Friday.
Ifølge Dansk Erhverv forventes forbruget på Black Friday i år at falde med 20-25% sammenlignet med 2022. Danskeres øgede økonomiske bevidsthed har skabt plads til nye digitale platforme som f.eks. ønskeliste appen Cupio, der lokker med gennemsnitlige besparelser på 20%.

Årets største shoppingdag, Black Friday, nærmer sig, og Danmark forbereder sig på endnu en forbrugsfest. Dog viser de seneste prognoser, at danskerne er blevet væsentligt mere mådeholdende, når det kommer til deres økonomi. Dansk Erhverv estimerer, at danskerne i år vil bruge omkring 3,4 mia. kr. på Black Friday, hvilket er en nedgang på 20-25% i forhold til 2022. En stærk indikation på, at danskernes forbrugsvaner er under forandring. Det rejser naturligt også spørgsmål om, hvordan julehandlen vil forme sig i år.

Julehandel i skyggen af forbrugsnedgang

Black Friday er ikke kun en dag med vilde tilbud, det er for mange også startskuddet til årets julehandel. Traditionen tro køber mange årets første julegaver på denne dag, og i jagten på den perfekte gave har digitale ønskelister for længst erstattet papir og blyant. Især Ønskeskyen har i de seneste år stået stærkt som danskernes foretrukne digitale ønskeliste med over 2 millioner brugere alene i Danmark (kilde: Ønskeskyen). Den digitale platform har ikke kun gjort det lettere for folk at udveksle ønsker, men sikrer også, at gaverne rammer plet, hver gang.

De skiftende forbrugsmønstre har dog også skabt grobund for nye spillere. En af disse spillere er den danskudviklede ønskeliste app Cupio, der med en ny funktion adskiller sig fra konkurrenterne.

Et%20billede%20af%20de%20to%20grundl%E6ggere%20af%20%F8nskeliste%20appen%20Cupio%2C%20Frederik%20Olesen%20%26%20Christian%20Hartvig%2C%20taget%20op%20imod%20en%20lyser%F8d%20v%E6g.
Barndomsvennerne Frederik Olesen (tv.) og Christian Hartvig (th.) står bag den nye ønskeliste app Cupio, der allerede er blevet hentet af tusindvis af danskere.

Dæmpet forbrug blev inspiration til ny dansk ønskeliste app

Cupio, der er udviklet af barndomsvennerne 29-årige Frederik Olesen og 32-årige Christian Hartvig, har på rekordtid tiltrukket tusindvis af danske brugere. Det unikke ved Cupio er dens automatiske prissammenligning på over 2,5 millioner produkter, hvilket ifølge egne tal fra Cupio resulterer i en gennemsnitlig besparelse på 20% per ønske. En besparelse, der ofte omsættes til større gaver, til glæde for både giver og modtager.

Hvor andre digitale ønskelister dog har fokus på særlige lejligheder, tager Cupio skridtet videre. Christian Hartvig, medstifter af Cupio, udtaler:

"Da vi lancerede Cupio sidste år under en periode med rekordhøj inflation og dæmpet forbrug, ønskede vi at skabe mere end bare en traditionel ønskeliste app. Vores prissammenligningsfunktion virker året rundt, hvilket gør Cupio velegnet til både særlige lejligheder som jul, fødselsdag og bryllup, men i lige så høj grad også til alt det, vi går og ønsker os i dagligdagen."

At Cupio er en seriøs spiller, understreges gennem samarbejdet med store internationale brands som Nike, Sephora og Samsung. Med Cupio-appen har de to unge iværksættere skabt en platform, hvor brugerne ikke kun kan spare penge ved direkte køb, men også ved at optjene point, der kan veksles til eksklusive rabatkoder.

Black Friday er blevet en indikator for dansk økonomi

Traditionelt set har Black Friday været synonymt med tilbudsjagt og rekordstore salgstal, men årets Black Friday tegner på mange måder til at blive anderledes end tidligere år. Dagen er blevet en indikator for, hvordan danskernes indkøbsvaner udvikler sig. Ønskeliste apps som Ønskeskyen og Cupio giver forbrugerne mulighed for at navigere i dette forandrede landskab og skabe en mere bevidst og målrettet julehandel.

Med en stigende bevidsthed om forbrugernes rolle i samfundet er det tydeligt, at danskerne nu i højere grad handler med både omhu og omtanke – selv når det kommer til årets største shoppingbegivenhed.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Et billede af de to grundlæggere af ønskeliste appen Cupio, Frederik Olesen & Christian Hartvig, taget op imod en lyserød væg.
Barndomsvennerne Frederik Olesen (tv.) og Christian Hartvig (th.) står bag den nye ønskeliste app Cupio, der allerede er blevet hentet af tusindvis af danskere.
Download
Mand holder en iPhone i hånden, der viser en prissammenligning fra ønskeliste appen Cupio. Bag telefonen ses en reklame for Black Friday.
Ifølge Dansk Erhverv forventes forbruget på Black Friday i år at falde med 20-25% sammenlignet med 2022. Danskeres øgede økonomiske bevidsthed har skabt plads til nye digitale platforme som f.eks. ønskeliste-appen Cupio, der lokker med gennemsnitlige besparelser på 20%.
Download

Links

Om Cupio

Cupio er en ny dansk ønskeliste app skabt af barndomsvennerne Christian Hartvig (32) og Frederik Olesen (29). Cupio adskiller sig fra andre ønskeliste apps ved automatisk at finde de billigste priser på ens ønsker, hvilket i gennemsnit sparer Cupios brugere 20% på gavekøb.

Cupio samarbejder med over 1.500 butikker og fremmer bæredygtigt forbrug ved at reducere returvarer. Tusindvis af danskere har allerede hentet Cupio, der topper App Store med høje ratings.

Læs mere på www.cupio.app/da

Følg pressemeddelelser fra Cupio

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cupio

Ny startup bruger kunstig intelligens til at skabe tusindsvis af gratis opskrifter23.5.2024 10:39:56 CEST | Pressemeddelelse

Frederik Olesen og Christian Hartvig, de to unge iværksættere bag den populære ønskeliste-app Cupio, der automatisk finder de bedste priser på over 2,6 millioner produkter fra mere end 1.600 brands og butikker som Nike, Sephora og Samsung, og som på kort tid har fået mere end 10.000 downloads, lancerer nu deres seneste projekt: Chefit, et nyt digitalt madunivers. Deres mission? At ændre måden, du tænker på madlavning.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye