Louis Nielsen investerer tocifret millionbeløb i danskernes øjensundhed

Som den første optikerkæde i Danmark udruller Louis Nielsen OCT-maskiner i hele landet. Maskinen kan via avancerede 3D-scanningsbilleder spotte tidlige tegn på øjensygdomme. Louis Nielsen investerer et tocifret millionbeløb i OCT-maskinerne samt uddannelse og opfølgning til butikkernes medarbejdere

Louis Nielsen investerer ca. 40 millioner kroner i OCT-maskiner, som i øjeblikket udrulles i alle optikerkædens 79 butikker landet over. Investeringen skal imødekomme en øget efterspørgsel på sundhedsydelser fra en stadigt ældre befolkning, forklarer administrerende direktør Mads Nygaard, der selv er uddannet optiker.

OCT-maskinerne kan via avancerede 3D-scanningsbilleder være med til at opdage tegn på grøn stær og andre øjensygdomme op til flere år tidligere end det nuværende udstyr. Med millioninvesteringen kan Louis Nielsen fremadrettet tilbyde alle danskere et avanceret sundhedstjek, uanset hvor i landet de bor.

”Efterhånden som befolkningen bliver ældre, oplever vi et stigende behov for at følge øjensundheden, og det er vigtigt for os at kunne imødekomme dette behov. Med de nye OCT-maskiner kommer vi til at kunne tilbyde alle danskere et mere avanceret sundhedstjek, hvor vi kan opdage tegn på øjensygdomme op til flere år tidligere, end vi før har haft mulighed for. Det betyder, at vi i samarbejde med vores netværk af øjenlæger fremover vil kunne bidrage til at redde endnu flere danskere fra synstab,” siger Mads Nygaard.

De rigtige patienter skal til øjenlæge

Via 3D-scanningerne af kundernes øjne kan optikerne se flere detaljer om øjnenes sundhed. Dermed kan optikeren reagere tidligt og i samarbejde med Louis Nielsens øjenlægenetværk hjælpe kunderne videre til udredning og behandling hos øjenlægerne, når det er aktuelt, forklarer direktøren:

”Vi vil hjælpe med at sikre, at det er de rigtige patienter, der ender hos øjenlægen. Mange af dem, der bliver undersøgt hos os, kan få skarpt syn med et par briller eller kontaktlinser. Det giver ikke mening, at de er med til at belaste ventelisterne, der er på øjenlægehjælp. Øjenlægerne skal også have mulighed for at bruge deres tid og ekspertise på de patienter, der har brug for det,” siger han.

Skal opdage grøn stær tidligere

Der er dog også patienter, som kommer for sent til øjenlægen. I mange tilfælde bliver øjensygdommen grøn stær først opdaget sent i forløbet, fordi sygdommen sjældent giver umiddelbare symptomer. Ofte ved et tilfælde og desværre først når synet har taget varig og uoprettelig skade. Ved at opdage tegn på grøn stær flere år tidligere i forløbet, kan øjenlægerne følge tilstanden og iværksætte behandling, når det er hensigtsmæssigt. På den måde sikrer de, at grøn stær opdages og er velkontrolleret, så synstab forebygges og forhindres.

Den mulighed bliver bedre med OCT-maskiner i alle Louis Nielsen-butikker, forudser Danson Muttuvelu, der er øjenlæge og ansvarlig for Louis Nielsens eget øjenlægenetværk med 12 danske øjenlæger:

Jo tidligere øjensygdomme bliver opdaget, og behandling iværksættes, jo bedre chancer er der for at udskyde eller helt undgå blindhed. Rigtig mange danskere reagerer ikke, før de mærker symptomer – fx at deres syn pludselig bliver dårligt – og der kan skaden allerede være sket. OCT-maskiner er et nyere teknologisk instrument som også anvendes hos øjenlægerne. Det virker, og det vil få stor betydning for patienterne, at instrumenterne også udrulles til optikere i hele landet, da endnu fleres syn vil kunne reddes fremover. Samtidig vil det være med til at sikre, at de henvisninger, vi modtager i netværket, er de rigtige,” siger han.

Opsporer øjensygdomme

Investeringen i OCT-maskiner over hele landet sker som et led i optikerkædens grundlæggende fokus på øjensundhed. Louis Nielsen bidrager årligt til at redde syn eller begrænse synstab hos op mod 2700 personer med forskellige øjensygdomme, hvor tegnene bliver opdaget i et sundhedstjek hos Louis Nielsen.

Fra marts 2021 til marts 2022 sendte Louis Nielsen i samarbejde med øjenlægenetværket for eksempel 258 personer videre til øjenlæge med mistanke om grøn stær.

Installationen af de nye OCT-maskiner begyndte i september i de første butikker, og i løbet af foråret 2024 har samtlige 79 Louis Nielsen-butikker i hele landet maskinerne i synsprøverummet.

Mads Nygaard er administrerende direktør for Louis Nielsen og er selv uddannet optiker. Han startede som Louis Nielsens første optikerelev i 1990 og blev direktør i 2005, da kæden blev købt af den engelske familieejede optikerkæde Specsavers.
En 3D-scanning med OCT-maskinen supplerer den synstest med sundhedstjek, som Louis Nielsens kunder tilbydes hvert andet år.
Danson Muttuvelu, øjenlæge og ansvarlig for Louis Nielsens øjenlægenetværk
I løbet af foråret 2024 kan Louis Nielsen-kunder i alle landets 79 butikker få en 3D-scanning af øjets nethinde med den nye OCT-maskine.

Louis Nielsen A/S

www.louisnielsen.dk