Danske Medier og en række organisationer opfordrer til at løse momsproblematik for foreningsmedier i postlovsforslag
I et fælles brev rækker Danske Medier sammen med en bred skare af organisationer nu ud til Folketingets postordførere i forbindelse den igangværende behandling af forslaget til en ny postlov. Selvom postaftalen overordnet er fornuftig, er det nødvendigt at tilpasse en vigtig del af lovforslaget, mener Danske Medier.
I starten af oktober fremsatte regeringen sit forslag til den nye postlov. Danske Medier har rost regeringen for at tage initiativ til en tiltrængt modernisering af postloven, og foreningen anser overordnet forslaget til den nye postaftale for at være fornuftigt.
Det nuværende lovforslag indeholder dog et problematisk punkt vedrørende moms på distributionen af magasiner. Udfordringen består i, at mange foreninger og organisationer ikke er momsregistrerede og derfor ikke kan modregne den nye moms på distribution med PostNord, der følger af afskaffelsen af befordringspligten, som lovforslaget lægger op til.
Danske Medier gjorde opmærksom på dette i et høringssvar tilbage i august. Her opfordrede foreningen til, at man måtte en finde en løsning, så foreningsblade og magasiner ikke bliver ramt af markant øgede distributionspriser i starten af det nye år.
Problemet er dog ikke løst, og derfor er det fortsat vigtigt, at regeringen får rettet op på denne utilsigtede effekt af postaftalen, som vil få negative konsekvenser for både medier og Foreningsdanmark.
Sådan lyder hovedbudskabet i et brev, som Danske Medier, Landdistrikternes Fællesråd, Grakom, FH, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter og Civilsamfunsdets Brancheorganisation sammen har sendt til Folketingets postordførere i dag.
Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, mener, at der er gode muligheder for at finde en løsning, så nu handler det blot om hurtig politisk handlekraft.
”Med den vigtige ændring af postloven tilføres der et betydeligt momsbeløb til statskassen. Dermed er det ingen ekstraudgift, hvis man for eksempel indfører en midlertidig kompensationsordning for de magasiner, der rammes hårdt af ændringen. Ingen er interesseret i, at disse medier må dreje nøglen om på grund af en pludselig prisstigning. Hverken politikerne, distributionsvirksomhederne eller de mange danskere, der læser bladene, så der skal findes en løsning,” siger den adm. direktør.
”En løsning kan være en simpel overgangsstøtte for at sikre, at bladene kan nå at omstille sig. Det er vigtigt, at der handles hurtigt fra politisk side, så medierne ved, hvilken økonomi de står med næste år, og så vi fortsat kan sikre distribution af medlemsblade til danskere i hele landet. Vi går meget gerne i dialog med regeringen og embedsværket om at finde en holdbar løsning,” siger Mads Brandstrup.
Lovforslaget er lige nu til udvalgsbehandling, og skal efter planen 2. behandles af Folketinget den 28. november. Loven forventes at træde i kraft 1. januar 2024.
Kontakter
Nikolaj Lægaard SimonsenPolitisk konsulent
Tlf:40 42 42 63nls@danskemedier.dkOm Danske Medier
Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Otte principper for fremtidens mediestøtte21.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske Mediers bestyrelse har netop vedtaget otte principper for fremtidens mediestøtte. Principperne er Danske Mediers bidrag til det igangværende arbejde i Kulturministeriets udvalg for fremtidens mediestøtte, som skal komme med anbefalinger til, hvordan det nuværende mediestøttesystem kan moderniseres.
Dagspressens Fond støtter ny specialepris og uddeler 325.000 kroner14.11.2024 11:30:33 CET | Pressemeddelelse
Dagspressens Fond har netop givet bevillinger til projekter på i alt 325.400 kroner. Blandt andet til en ny årlig pris for bedste speciale inden for journalistik.
Jobindex og Danske Medier anker dom i retssag mod Google25.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dommen, som frifandt Google for at krænke Jobindex' rettigheder, ankes af Danske Medier og Jobindex. Ankesagen skal rette op på en juridisk forkert vurdering.
Årets vindere af Anders Bording Priserne hyldet for innovative fortælleformater og dybdegående journalistik12.9.2024 18:13:40 CEST | Pressemeddelelse
Vinderne af årets udgave af Anders Bording Priserne er netop offentliggjort. Fælles for årets prismodtagere er deres evne til at engagere deres målgrupper, nytænke journalistiske formater og sætte relevante emner til debat.
Danske Medier og DPCMO: Lancering af Googles AI Overview er ikke mulig i Danmark2.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De frie medier har ikke tilladt anvendelsen af deres indhold i Googles AI Overview. Derfor kan Google ikke lancere søgeværktøjet drevet af kunstig intelligens i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum