Årets vindere af Anders Bording Priserne hyldet for innovative fortælleformater og dybdegående journalistik
Vinderne af årets udgave af Anders Bording Priserne er netop offentliggjort. Fælles for årets prismodtagere er deres evne til at engagere deres målgrupper, nytænke journalistiske formater og sætte relevante emner til debat.
Altingets Gård i København var i dag fyldt med nysgerrige tilhørere, der fulgte med, da sløret blev løftet for årets vindere af Anders Bording Priserne. Der blev uddelt tre priser i kategorierne Idéprisen, Medieprisen og Journalistprisen, hvor henholdsvis Fagbladet 3F, Folkeskolen og Altinget løb med sejrene.
Fagbladet 3F vandt Idéprisen for deres tegneserieartikel ’Jorden er giftig’, hvor mediet gennem en anderledes og kreativ journalistisk fortællestil engagerer målgruppen på en ny måde.
Folkeskolen tog Medieprisen hjem for deres nye debatunivers, som skaber værdi og engagement i lærerfællesskabet på en indbydende måde om vigtige emner som arbejdsmiljø- og vilkår.
Og afslutningvis fik Altinget overrakt Journalistprisen for mediets omfattende og dybdegående journalistiske arbejde med afsløringerne i våbensagen, der hurtigt satte en landsdækkende politisk dagsorden.
Special- og nichemedier spiller en vigtig rolle
Der er stor opbakning til prisuddelingen, som i år modtog mange kvalificerede indstillinger, der afspejler både høje journalistiske ambitioner og stor fortællerglæde.
Danske Mediers administrerende direktør, Dicle Duran Nielsen, fremhævede i velkomsttalen, at hun er stolt af de danske fag- og specialmedier, som har en helt særlig rolle i det danske mediebillede.
”Fag- og specialmedierne kombinerer den faglige indsigt indenfor brancheområder med journalistikkens metoder, nysgerrighed og evige lyst til at afdække og formidle de vigtige historier, som ikke nødvendigvis ville have set dagens lys. I en verden, der bliver mere kompleks, og hvor især den teknologiske udvikling sætter nye rammer, løser de en vigtig samfundsmæssig opgave, når de formidler svære historier på nye og stadig mere kreative måder,” lød det fra Dicle Duran Nielsen.
Næste år kan Anders Bording Priserne fejre 60-års jubilæum.
Læs mere om årets vindere:
Idéprisen: Fagbladet 3F
Juryens begrundelse:
Fagbladet 3F tildeles Anders Bordings Idépris 2024 for projektet ”Jorden er giftig”, hvor de har formået at skabe et produkt, som har en klar fortælling og anderledes fortællestil for at engagere en specifik målgruppe. Med deres tegneserieartikel har de skabt debat på kreativ vis og samtidigt formået at formidle budskabet på en letforståelig måde. Deres idé er nyskabende og et friskt pust, og den demonstrerer, at man også kan lave journalistik på nye måder, der udfordrer traditionelle formater.
Medieprisen: Folkeskolens Debatunivers
Juryens begrundelse:
Folkeskolens Debatunivers tildeles Anders Bordings Mediepris 2024 for at tage deres læsere alvorligt ved at tilbyde et kurateret forum til faglige diskussioner og ved at relancere mediets debat. Deres platform er en god idé, da den giver lærerne en mulighed for at debattere relevante emner bredt og indgående. Med deres debatambassadører opdager de nye talenter og oversete stemmer i hele landet. Det er en satsning, der skaber værdi og engagement i lærerfællesskabet. Med debatten favner Folkeskolen svære arbejdsvilkår, hårdt arbejdsmiljø og medlemmer med behov for at diskutere på nørdet niveau. Folkeskolen tager debatten alvorligt og giver sine medlemmer plads til at diskutere. Sitet er indbydende og relevant med mange emner, indlæg og kommentarer.
Journalistprisen: Altinget for deres dækning af våbensagen
Juryens begrundelse:
Altinget tildeles Anders Bordings Journalistpris 2024 for deres grundige afdækning af våbensagen, som ikke blot satte sagen i bevægelse, men også hurtigt skabte en landsdækkende politisk debat. Gennem en bemærkelsesværdig og vedholdende indsats har Altinget formået at kaste lys over en kompliceret sag og løfte historien op på et nationalt niveau. Deres omfattende og grundige arbejde var afgørende for at sætte en politisk dagsorden, og Altinget var det første medie til at bringe sagen frem i offentligheden.
Nøgleord
Kontakter
Josefine AnkerPresse- og kommunikationskonsulentDanske Medier
Tlf:61770843joa@danskemedier.dkBilleder
Om Danske Medier
Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Otte principper for fremtidens mediestøtte21.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske Mediers bestyrelse har netop vedtaget otte principper for fremtidens mediestøtte. Principperne er Danske Mediers bidrag til det igangværende arbejde i Kulturministeriets udvalg for fremtidens mediestøtte, som skal komme med anbefalinger til, hvordan det nuværende mediestøttesystem kan moderniseres.
Dagspressens Fond støtter ny specialepris og uddeler 325.000 kroner14.11.2024 11:30:33 CET | Pressemeddelelse
Dagspressens Fond har netop givet bevillinger til projekter på i alt 325.400 kroner. Blandt andet til en ny årlig pris for bedste speciale inden for journalistik.
Jobindex og Danske Medier anker dom i retssag mod Google25.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dommen, som frifandt Google for at krænke Jobindex' rettigheder, ankes af Danske Medier og Jobindex. Ankesagen skal rette op på en juridisk forkert vurdering.
Danske Medier og DPCMO: Lancering af Googles AI Overview er ikke mulig i Danmark2.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De frie medier har ikke tilladt anvendelsen af deres indhold i Googles AI Overview. Derfor kan Google ikke lancere søgeværktøjet drevet af kunstig intelligens i Danmark.
Årets største konference for digital annoncering sætter i år fokus på retail, video som annonceplatform og AI2.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 29. august slår IAB Danmark dørene op for Digital Advertising i København. Den årlige flagship-konference om digital annoncering og markedstendenser sætter med et stærkt line-up af talere fra ind- og udland skarpt fokus på især retail media, video som populær platform og AI in advertising.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum