Danske Medier og DPCMO: Lancering af Googles AI Overview er ikke mulig i Danmark
De frie medier har ikke tilladt anvendelsen af deres indhold i Googles AI Overview. Derfor kan Google ikke lancere søgeværktøjet drevet af kunstig intelligens i Danmark.
Google har på det seneste haft travlt med at lancere deres nye AI-søgeværktøj ’Google AI Overview’ i flere lande – heriblandt i Storbritannien og i USA. Googles planer om at udrulle søgeværktøjet til flere lande fortsætter. På den baggrund har Danske Medier og forvaltningsorganisationen DPCMO officielt meddelt Google, at techvirksomheden ikke kan anvende mediernes indhold i AI-søgeværktøjet i Danmark.
”Hos Danske Medier og DPCMO har vi et konstant fokus på at værne om vores medlemmers værker og rettighedsbeskyttede indhold. Derfor har vi netop mindet Google om, at de ikke har tilladelse til at bruge indholdet i Googles AI Overview. Det virker måske åbenlyst, men techvirksomhederne har gang på gang vist en fundamental mangel på respekt for gældende lov, så i et forsøg på at gøre reglerne helt klare for Google, har vi officielt meddelt dem, at de – for så vidt angår medieindhold – ikke kan lancere AI-søgeværktøjet i Danmark,” udtaler Dicle Duran Nielsen, adm. direktør i Danske Medier.
En trussel mod demokratiet
Danske Medier har ved flere lejligheder advaret mod udrulningen af AI-søgeværktøjet på dansk og europæisk jord og har fremhævet de alvorlige konsekvenser, som AI Overview kan medføre for demokratiet og mediebranchen.
Værktøjet, der blandt andet leverer AI-genererede resuméer af medieindhold, har i flere tilfælde vist sig at være behæftet med misinformation, bias og såkaldte ”hallucinationer”, der truer demokratier.
Økonomisk kigger medierne også ind i store udfordringer med AI Overview, fordi erfaringen fra andre lande viser, at funktionen medfører markante fald i trafikken og derved også påvirker medieøkonomierne, når færre brugere besøger de oprindelige kilder.
”Selvom medievirksomheder naturligvis er forretninger, er de også samfundets bedste ven. Medierne informerer og oplyser borgerne og stiller magthaverne til ansvar. De frie medier har en helt afgørende rolle i demokratiet, som vi ikke må tage for givet. Derfor har vi henvendt os til Google om udrulningen på dansk jord,” udtaler Dicle Duran Nielsen.
Læs mere om Danske Mediers holdning til Google AI Overview
Nøgleord
Kontakter
Mads ScheuerKommunikationschefDanske Medier
Tlf:31224806msc@danskemedier.dkBilleder
Om Danske Medier
Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Otte principper for fremtidens mediestøtte21.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske Mediers bestyrelse har netop vedtaget otte principper for fremtidens mediestøtte. Principperne er Danske Mediers bidrag til det igangværende arbejde i Kulturministeriets udvalg for fremtidens mediestøtte, som skal komme med anbefalinger til, hvordan det nuværende mediestøttesystem kan moderniseres.
Dagspressens Fond støtter ny specialepris og uddeler 325.000 kroner14.11.2024 11:30:33 CET | Pressemeddelelse
Dagspressens Fond har netop givet bevillinger til projekter på i alt 325.400 kroner. Blandt andet til en ny årlig pris for bedste speciale inden for journalistik.
Jobindex og Danske Medier anker dom i retssag mod Google25.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dommen, som frifandt Google for at krænke Jobindex' rettigheder, ankes af Danske Medier og Jobindex. Ankesagen skal rette op på en juridisk forkert vurdering.
Årets vindere af Anders Bording Priserne hyldet for innovative fortælleformater og dybdegående journalistik12.9.2024 18:13:40 CEST | Pressemeddelelse
Vinderne af årets udgave af Anders Bording Priserne er netop offentliggjort. Fælles for årets prismodtagere er deres evne til at engagere deres målgrupper, nytænke journalistiske formater og sætte relevante emner til debat.
Årets største konference for digital annoncering sætter i år fokus på retail, video som annonceplatform og AI2.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 29. august slår IAB Danmark dørene op for Digital Advertising i København. Den årlige flagship-konference om digital annoncering og markedstendenser sætter med et stærkt line-up af talere fra ind- og udland skarpt fokus på især retail media, video som populær platform og AI in advertising.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum