Danske Medier og DPCMO: Lancering af Googles AI Overview er ikke mulig i Danmark

De frie medier har ikke tilladt anvendelsen af deres indhold i Googles AI Overview. Derfor kan Google ikke lancere søgeværktøjet drevet af kunstig intelligens i Danmark.

Google kan ikke anvende de frie danske mediers indhold i AI Overview.

Google har på det seneste haft travlt med at lancere deres nye AI-søgeværktøj ’Google AI Overview’ i flere lande – heriblandt i Storbritannien og i USA. Googles planer om at udrulle søgeværktøjet til flere lande fortsætter. På den baggrund har Danske Medier og forvaltningsorganisationen DPCMO officielt meddelt Google, at techvirksomheden ikke kan anvende mediernes indhold i AI-søgeværktøjet i Danmark.

”Hos Danske Medier og DPCMO har vi et konstant fokus på at værne om vores medlemmers værker og rettighedsbeskyttede indhold. Derfor har vi netop mindet Google om, at de ikke har tilladelse til at bruge indholdet i Googles AI Overview. Det virker måske åbenlyst, men techvirksomhederne har gang på gang vist en fundamental mangel på respekt for gældende lov, så i et forsøg på at gøre reglerne helt klare for Google, har vi officielt meddelt dem, at de – for så vidt angår medieindhold – ikke kan lancere AI-søgeværktøjet i Danmark,” udtaler Dicle Duran Nielsen, adm. direktør i Danske Medier.

En trussel mod demokratiet
Danske Medier har ved flere lejligheder advaret mod udrulningen af AI-søgeværktøjet på dansk og europæisk jord og har fremhævet de alvorlige konsekvenser, som AI Overview kan medføre for demokratiet og mediebranchen.

Værktøjet, der blandt andet leverer AI-genererede resuméer af medieindhold, har i flere tilfælde vist sig at være behæftet med misinformation, bias og såkaldte ”hallucinationer”, der truer demokratier.

Økonomisk kigger medierne også ind i store udfordringer med AI Overview, fordi erfaringen fra andre lande viser, at funktionen medfører markante fald i trafikken og derved også påvirker medieøkonomierne, når færre brugere besøger de oprindelige kilder.

”Selvom medievirksomheder naturligvis er forretninger, er de også samfundets bedste ven. Medierne informerer og oplyser borgerne og stiller magthaverne til ansvar. De frie medier har en helt afgørende rolle i demokratiet, som vi ikke må tage for givet. Derfor har vi henvendt os til Google om udrulningen på dansk jord,” udtaler Dicle Duran Nielsen.

Læs mere om Danske Mediers holdning til Google AI Overview

Dicle Duran Nielsen, administrerende direktør i Danske Medier
Foto: Jette Schrum

Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.

danskemedier.dk