
Københavnsk bar brød regler om markedsføring af alkohol
Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af Bennis Bar på Vesterbro i København for at have overtrådt retningslinjerne for markedsføring af alkohol over for unge. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med barens markedsføring.

Billeder af unge mennesker med en flaske spiritus og drinks i hænderne som blikfang i reklame er et brud på reglerne om markedsføring af alkohol. Og det er også en overtrædelse af reglerne at reklamere for ”Studentertilbud”. Det konkluderer Alkoholreklamenævnet i en sag mod Bennis Bar på Vesterbro i København.
Alkoholreklamenævnet lagde den 30. august mærke til markedsføring af alkohol fra Bennis Bar på det sociale medie TikTok. På billeder og i videoer optrådte unge personer, der eksempelvis miksede drinks og opfordrede til at besøge baren. En af de unge fremførte et såkaldt ”Studenter tilbud”.
Efter reklamenævnets opfattelse er der tale om unge mennesker under 25 år, hvilket er i strid med nævnets retningslinjer, som siger, at personer, der optræder i markedsføring af alkohol, skal være mindst 25 år. Desuden må markedsføring af alkohol aldrig rette sig mod børn og unge, og derfor er det også en overtrædelse at give tilbud til studenter.
”Der er tale om markedsføring af alkohol over for en ung målgruppe. Det er klart i modstrid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer, og derfor udtaler vi kritik”, siger forpersonen for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.
I et høringssvar til Alkoholreklamenævnet beklager Bennis Bar at have forbrudt sig om reglerne og lover, at billeder og videoer er fjernet fra TikTok.
Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med, at Bennis Bars markedsføring af alkohol ikke strider mod Alkoholreklamenævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol.
Kontakter
Rasmus Sand
Tlf:2090 6151Kontakt@alkoholreklamenaevnet.dkBilleder
Links
Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.
Tre diskoteker og barer får kritik for markedsføring af alkohol13.4.2023 16:41:58 CEST | Pressemeddelelse
Det er ikke tilladt at opfordre til druk. Og det er også forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af Baggården 36 i Vejle, Discoteque Tordenskiold i Kolding og Den Dansende Viking i Stenløse. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervsdrivendes markedsføring.
Alkoholreklamenævnet får nyt medlem3.3.2023 12:22:14 CET | Pressemeddelelse
Danmarks Restaurationer & Caféer bliver nyt medlem af Alkoholreklamenævnet og skal bidrage til, at retningslinjerne for markedsføring af alkohol bliver overholdt
Festarrangør i Roskilde markedsførte alkohol over for børn22.12.2022 12:06:32 CET | Pressemeddelelse
Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af Rive Event for at have markedsført alkohol over for børn og unge i modstrid med retningslinjerne. Nævnet har desuden bedt Forbrugerombudsmanden om at vurdere sagen.
To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse
Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.