Spirii vil optimere ladeadfærd med nyt prisprodukt

Kan man med fordel ændre elbilisters ladeadfærd ved at justere på prisen? Det mener ladeplatformen Spirii, som nu lancerer et nyt prisprodukt til deres ladepartnere. Hensigten er bl.a. at tilskynde flere til at lade, når elnettet er mindst belastet. Og at få færre til at spærre ladepladser i længere tid.

Tore Harritshøj, CEO og Co-founder i Spirii
Tore Harritshøj, CEO og Co-founder i Spirii Thomas Nielsen

’Flest mulige ladestandere hurtigst muligt’ har indtil nu været den dominerende strategi på lademarkedet. For omstillingen til elbiler kræver først og fremmest infrastruktur. Men den massive udrulning udfordrer elnettet i en sådan grad, at det bliver mere og mere nødvendigt at fordele belastningen.

Det kan man blandt andet gøre ved at tilskynde elbilisterne til at lade på specifikke tidspunkter via lave priser. Spirii lancerede sidste år - som de første i Danmark - dynamiske priser, der følger spotprisen på el. Og nu følger et nyudviklet prisprodukt, som giver Spiriis ladepartnere mulighed for at sætte og styre priserne på opladning endnu mere intelligent. For eksempel ved at tilbyde lavere pris i perioder, hvor elnettet er mindre belastet. Eller ved at hæve prisen på langtidsopladning for at begrænse, at elbiler spærrer ladepladser uden at oplade.

Ifølge Spiriis CEO og co-founder, Tore Harritshøj, er markedet modent til mere intelligent prissætning, der i høj grad er efterspurgt af både forbrugere og ladeoperatører.

”Konkurrencen på markedet er steget betydeligt de sidste par år, og elbilister er blevet mere prisbevidste. Derfor er prisen på opladning ikke blot et vigtigt parameter i forhold til at være konkurrencedygtig. Det er også et effektivt parameter til at styre opladningerne, så vi belaster elnettet mindst muligt,” siger Tore Harritshøj og fortsætter:

”Når vi kan fordele forbruget hen over perioder, hvor der i forvejen er ledig kapacitet på nettet, kan vi spare forbrugerne for et ganske stort beløb, som ellers ville være påløbet for udbygning af elnettet. Jeg er derfor stolt af, at vi nu kan give vores ladepartnere mulighed for at prissætte på en måde, der kommer både forbrugere, elnettet og deres egen ladeforretning til gode.”

Merkur Andelskasse lancerer periodiske priser som de første

Merkur Andelskasse, der råder over mere end 100 ladestandere i Danmark, har som de første taget det nye prisprodukt i brug. Pr. 1. november sænker Merkur priserne markant fra 3,49 kr. til 1,98 kr, pr. kWh i tidsrummet 24:00-06:00, hvor belastningen er lavest.

Jesper Kromann, der er direktør i Merkur Klimafond, er glad for at kunne bidrage til en mere hensigtsmæssig ladeadfærd:

”Vi er glade for, at vi i samarbejde med Spirii kan tilbyde brugerne af vores ladestandere en endnu billigere pris på opladning af deres elbiler. Det er vigtigt for os at gøre det så nemt og attraktivt som muligt for folk at vælge en elbil, der er en vigtig del af den grønne omstilling, som vi gerne vil bidrage til,” siger Jesper Kromann, direktør i Merkur Klimafond, der administrerer Merkurs ladestandere.

Derudover har Merkur valgt at hæve prisen på langtidsopladning for at sikre, at ladepladserne i videst muligt omfang bliver brugt til opladning og ikke til parkering. Fremadrettet koster det derfor 1 kr. pr. minut i tidsrummet 08:00-19:00 på hverdage, hvis der oplades i mere end tre uafbrudte timer. Prisreguleringen træder i kraft 1. november og gælder for alle Merkurs ladestandere i hele landet.

Tanja Møller Andersen, PR & Public Affairs Director, Spirii, tlf. 81 77 61 84, tanja.andersen@spirii.com

Mette Offenberg, kommunikations- og pressechef, Merkur Andelskasse, tlf. 28 60 17 06, meo@merkur.dk

Tore Harritshøj, CEO og co-founder i Spirii

Om Spirii

Spirii er en international ladeplatform og driver et af Danmarks største ladenetværk til elbiler, flåder og tung transport. Ladenetværket ejes af aktører fra erhvervslivet og det offentlige - heriblandt Udviklingsselskabet By og Havn, Merkur Andelskasse, ViggoEnergi, DCC Energi (Shell), TotalEnergies, EDF, PowerGo, Aura Energi, Verdo, PensionDanmark, ATP Ejendomme, Velliv, Sustain og mange flere.