Spirii opkøbt af Edenred: Styrker global markedsposition

Spirii blev stiftet i 2019 af Torben Fog (t.v.) og Tore Harritshøj (t.h.).
Spirii blev stiftet i 2019 af Torben Fog (t.v.) og Tore Harritshøj (t.h.). Foto: PR

Spirii blev stiftet i 2019 og har oplevet massiv medvind og vækst de seneste fem år. Selskabet, som opererer på 18 internationale markeder, er i dag andenstørste ladeoperatør på det danske marked og servicerer nogle af verdens største virksomheder med platformsløsninger til opladning af elektrisk transport.

I dag nåede selskabet så en markant milepæl på sin vækstrejse, da Spirii og Edenred underskrev en købsaftale, der giver Edenred aktiemajoriteten i det fremadstormende danske softwareselskab. De tidligere investorer, Nordic Alpha Partners, Aura Energi og Unigestion er købt ud, og tilbage står Edenred og Spiriis to stiftere, Tore Harritshøj og Torben Fog, som ejere. De to stiftere skal nu - sammen med resten af medarbejderne i Spirii - drive virksomheden videre som et selvstændigt forretningsben i Edenred, der er en af verdens førende betalingsplatforme og udbyder af erhvervsløsninger inden for bl.a. mobilitet.

Med det nye strategiske partnerskab forenes en fælles vision for fremtidens transport og en ambition om at skabe en stærk alliance, der skal føre an i den elektriske omstilling af transportsektoren verden over.

I forbindelse med opkøbet fusionerer Spiriis førende platformsteknologi, ladeløsninger og eksisterende kundeportefølje med Edenreds globale kundebase, der tæller mere end en million erhvervskunder, to millioner forhandlere og 60 millioner slutbrugere på 45 markeder. Hensigten er at styrke Spiriis globale position og at give Edenred en position helt i front på et hurtigtvoksende marked for e-mobilitet.

"Vi er enormt stolte af at blive en del af den globale Edenred-familien," siger Tore Harritshøj, stifter og administrerende direktør i Spirii. "Opkøbet er et bevis på vores succes og hårde arbejde og er en kæmpe milepæl i vores bestræbelser på at revolutionere lademarkedet. Sammen med Edenred kan vi nu for alvor accelerere omstillingen til mere bæredygtig transport ved at hjælpe virksomheder og elbilister med at indfri deres ambitioner inden for e-mobilitet. Vi er allerede en af de førende aktører i Europa - takket være en kæmpe indsats fra vores medarbejdere og partnere. Og nu får vi, i samarbejde med Edenred, mulighed for at tilbyde endnu bedre løsninger til vores brugere og partnere og fremskynde vores globale ekspansion."

Diane Coliche, direktør for mobilitet hos Edenred, udtaler om opkøbet: "Vi glæder os meget til at opgradere vores produkter og services i samarbejde med Spirii. Vores ambition er at være førende inden for innovative e-mobilitets-løsninger, og opkøbet af Spirii giver os mulighed for at nå ud til et langt større kundesegment med markedsførende produkter. Vi ser frem til at revolutionere lademarkedet i samarbejde med Spirii og bistå vores kunder i den elektriske omstilling.”

Spiriis to stiftere, Tore Harritshøj og Torben Fog, vil forblive aktionærer og vil fortsat indgå i Spiriis ledelsesteam som hhv. administrerende direktør og innovationsdirektør.

Spirii blev stiftet i 2019 af Torben Fog (t.v.) og Tore Harritshøj (t.h.)
Spirii blev stiftet i 2019 af Torben Fog (t.v.) og Tore Harritshøj (t.h.)
Tore Harritshøj, CEO og co-founder i Spirii, ved ladestander

Om Spirii:

Spirii blev grundlagt i 2019 i København og beskæftiger i dag 110 medarbejdere fordelt på kontorer i København, Barcelona, Hamborg, Nice og London.

Spirii tilbyder ladeløsninger til elbiler, en ladeplatform, som virksomheder og ladeoperatører kan bruge til at bygge, administrere og skalere deres ladeforretning, og en app, som giver elbilister mulighed for at benytte ladestandere i hele Europa via roamingaftaler. Spirii opererer i 18 lande og er den andenstørste ladeoperatør i Danmark.

Spirii samarbejder med en lang række af internationale virksomheder på tværs af sektorer - herunder logistik, flåder, real-estate, detailhandel og energi- og forsyningsselskaber.

About Edenred

Edenred is a leading digital platform for services and payments and the everyday companion for people at work, connecting more than 60 million users and more than 2 million partner merchants in 45 countries via close to 1 million corporate clients.

Edenred offers specific-purpose payment solutions for food (such as meal benefits), engagement (such as gift cards and dedicated platforms), mobility (such as multi-energy solutions, including EV charging, maintenance, toll, parking and commuter solutions) and corporate payments (such as virtual cards).

True to the Group’s purpose, “Enrich connections. For good.”, these solutions enhance users’ well-being and purchasing power. They improve companies’ attractiveness and efficiency, and vitalize the employment market and the local economy. They also foster access to healthier food, more environmentally friendly products, and sustainable mobility.

Edenred’s 12,000 employees are committed to making the world of work a connected ecosystem that is safer, more efficient, and more responsible every day.

In 2023, thanks to its global technology assets, the Group managed €41 billion in business volume, primarily carried out via mobile applications, online platforms, and cards.

Edenred is listed on the Euronext Paris stock exchange and included in the following indices: CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good and MSCI Europe.

The logos and other trademarks mentioned and featured in this press release are registered trademarks of Edenred S.E., its subsidiaries or third parties. They may not be used for commercial purposes without prior written consent from their owners.