Status på 2023: Grøn fjernvarme på vej til 45.500 boliger

Ny opgørelse viser, at flere end 45.500 boliger kan se frem til at få fjernvarme. I alt er der indtil videre i 2023 lavet 113 fjernvarmeprojekter, som har til formål at udfase naturgassen i rumopvarmningen. Nu er det vigtigste mål at holde tempoet, mener Dansk Fjernvarme.

Efter et bredt flertal i Folketinget sidste år indgik en ambitiøs klimaaftale om udfasning af naturgas og konvertering til grøn varme, har fjernvarmeselskaberne projekteret og nedgravet mange kilometerlange fjernvarmerør for at opfylde efterspørgslen og indfri de politiske ønsker.

I de første 9 måneder af 2023 har fjernvarmeselskaber således udarbejdet projekter til konvertering af intet mindre end 45.500 naturgaskunder til fjernvarme. Med tre måneder tilbage af året er der stadig projekter under udarbejdelse, som kan øge antallet af potentielle konverteringer.

- Det er gået over stok og sten med at indfri kommunernes varmeplaner til konkrete fjernvarmeprojekter. At der alene i 2023 er klarlagt mere end 45.500 naturgaskonverteringer er imponerende. Det viser at der er en vej for at få naturgassen ud af Danmark, og det er ved at konvertere til fjernvarme, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

Fra 2021 og frem til september 2023 er der lavet projekter med et konverteringspotentiale på op til 141.300 naturgasfyr.

- Da Folketingets politikere sidste år blev enige om sætte tempo på udfasningen af naturgas, lyttede både borgere, kommuner og fjernvarmeselskaberne efter. Der har været en utrolig opbakning for at få naturgassen ud af rumopvarmningen. Ingen ønsker at opleve en energikrise som sidste år igen. Derfor er det også ærgerligt at se, at Regeringen tilsyneladende ikke længere har ambitionsniveau til at fortsætte tempoet med udfasningen, siger Kim Mortensen.

Potentialet for konverteringer er størst i Hovedstaden og på Sjælland, hvor der historisk har været mest naturgas og tættere befolkning. Samlet står Hovedstadsområdet (31%) og Sjælland (27%) for 58 procent af konverteringspotentialet efterfulgt af Midtjylland med 20 procent.

Kan levere CO2-reduktioner på 182.000 ton
Udover at bidrage til udfasningen af naturgas, når en forbruger skifter sit naturgasfyr ud med fjernvarme, bidrager man også aktivt i den grønne omstilling og er med til at reducere CO2-udledningen i Danmark.

Helt konkret vil 45.500 konverteringer fra naturgas til fjernvarme bidrage med CO2-reduktioner på i alt 182.000 tons CO2, vurderer Dansk Fjernvarme.

- Det er vigtigt at have for øje, at en fjernvarmekonvertering ikke kun bidrager til målsætningen om at være uafhængig af russisk naturgas, men også bidrager aktivt i den grønne omstilling. Vi har alle en forpligtigelse for at reducere vores CO2-udledning. At konvertere til fjernvarme er en oplagt mulighed at bidrage. Som naturgasforbruger, bør man derfor kigge kritisk på sit gasfyr og tænke ikke kun økonomi men også forsyningssikkerhed og klima, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

Fjernvarmen er i dag baseret på 76,9 procent vedvarende energi, hvor sektoren er i rivende udvikling til at være primært baseret på el, overskudsvarme, geotermi i fremtiden.

Fjernvarmepulje pauser vigtige konverteringer
Helt konkret peger Dansk Fjernvarme på den populære og oversøgte fjernvarmepulje, som fjernvarmeselskaber og kommuner har udnyttet til at skabe sikkerhed for nye fjernvarmeprojekter og gøre dem attraktive for forbrugerne. Siden juni i år har fjernvarmepuljen været tom for midler, og en række projekter kan ikke få det lovede tilskud fra puljen.

- Der er lige nu 27 projekter i puljen, som står i stampe midt i et afgørende tidspunkt, hvor der er udsigt til usikre energipriser og en begyndende varmesæson. Det kan ikke være rigtigt, at 27 projekter med et stort konverteringspotentiale på mere end 13.400 gasforbrugere ikke kan få det lovede tilskud til at foretage de konverteringer, som Folketinget sidste år bad om, siger Kim Mortensen.

I alt er fjernvarmepuljen i år på 380,8 mio. kroner. Der var i midten af oktober 2023 ansøgt for 666,4 mio. kroner.

- Der er behov for, at skabes sikkerhed omkring de sidste projekter, som ligger i fjernvarmepuljen nu og her. Puljen bør fyldes op. Og hvis Folketinget og regeringen stadig ønsker tempo på naturgasudfasningen og den grønne omstilling, så skal puljen sættes på finansloven også i de kommende år, siger Kim Mortensen.

Fjernvarmeprojekter lavet i 2023 har et konverteringspotentiale på i alt 45.500 naturgasfyr til fjernvarme. Konverteringspotentialet fordeler sig således, at Hovedstaden står for 31% svarende til 14.278 naturgasfyr. Sjælland står for 27% svarende til 12.547 naturgasfyr. Midtjylland står for 20% svarende til 9.002 naturgasfyr. Syddanmark står for 18% svarende til 8.422 naturgasfyr, og Nordjylland står for 4% svarende til 1.952 naturgasfyr.

Dansk Fjernvarme er en af Danmarks største brancheorganisationer og er interesseorganisation for landets 354 fjernvarmeselskaber, der forsyner omkring 69 procent af alle danske boliger med grøn og effektiv varme. Hovedkontoret ligger i Fjernvarmens Hus i Kolding med en afdeling beliggende centralt i København. I dag kommer 76,9 procent af fjernvarmen fra vedvarende energi, og sektoren har som mål at blive CO2-klimaneutral i 2030.