Presseinvitation: H.K.H. Kronprinsessen præsenterer årets Julemærke

Fredag d. 3. november 2023 afslører H.K.H. Kronprinsessen sammen med kunstner, Lisa Grue årets Julemærke på Københavns Rådhus.

Julemærket præsenteres i 2021
Julemærket præsenteres i 2021 Julemærkefonden

Det bliver en helt særlig begivenhed, når Kronprinsessen, der er protektor for Julemærkehjemmene, sammen med årets kunstner, Lisa Grue, afslører Julemærket 2023. Arrangementet vil forbinde Julemærkets lange historie med nutidens store behov for at skabe bedre trivsel hos børn.

Mistrivsel hos børn i Danmark er desværre et stigende problem. På Julemærkehjemmene får op mod 1.000 børn, der kæmper med mistrivsel, ensomhed og mobning hvert år et ophold, som styrker deres trivsel og selvværd. Indtægterne fra salget af Julemærket bidrager til, at de fem Julemærkehjem fortsat kan give børn et ophold.

Program med fokus på børns trivsel
Arrangementet bliver afholdt i Festsalen på Københavns Rådhus. Her vil forskellige oplæg sætte fokus på, hvordan vi forbedrer børns trivsel. Anne Glad Wagner, der er vicebestyrelsesleder i Julemærkefonden, vil være konferencier.

Højdepunkter fra programmet:

• Årets Julemærkekunster Lisa Grue fortæller om at tegne Julemærket og motivets betydning.
  • Svend Brinkmann holder oplæg om det gode børneliv – hvad skal der til for at børn trives og har det godt.
  • Fire tidligere Julemærkebørn er i samtale med Anne Glad Wagner, om hvordan opholdet har ændret deres liv.
  • Sanger Marie Carmen Koppel optræder sammen med et kor af Julemærkebørn.

Flere af Julemærkehjemmenes trofaste ambassadører vil være til stede i salen. Det drejer sig om Carla Mickelborg, Katja Bamberger Bro, Matilde Trobeck og Martin Skriver. H.E. Ingolf Greve af Rosenborg og H.E. Sussie Grevinde af Rosenborg, der er protektorer for Julemærkemarchen, vil også være blandt tilhørerne.

Foto og interview-muligheder
Det vil være muligt for pressen at tage fotos og video under afsløringen af Julemærket samt fotos af H.K.H. Kronprinsessen sammen med børn og Lisa Grue. Efterfølgende kan pressen interviewe oplægsholderne, børnene, ambassadører og ledelsen i Julemærkefonden.

Akkreditering er nødvendig
Til arrangementet vil der kun være adgang for et begrænset antal deltagere. Journalister og fotografer, som ønsker at deltage, skal derfor være akkrediteret. Sidste frist for at søge om akkreditering er tirsdag d. 31. oktober 2023. Det er ikke muligt at blive akkrediteret i døren.

For presseakkreditering skriv til:
Presseansvarlig Thomas Elmegård på thomas.elmegard@julemaerket.dk
Endeligt presseprogram sendes efterfølgende.

Fredag d. 3. november 2023 fra kl. 10:15-13:00

Dørene åbnes kl. 9:30, og alle skal være på plads kl. 10:15, herefter er ikke det muligt at få adgang til salen.

Københavns Rådhus, Festsalen
Rådhuspladsen 1