Dansk bureau i Amerikansk Medtech Offensiv

Det danske kreative digitale bureau, Frankly, intensiverer nu sin tilstedeværelse på det amerikanske marked og har primært fokus rettet mod medtech - Brianna Burg er ansat til at lede indsatsen fra Boston. Netop i Medtech-sektoren har bureauet kultiveret en betydelig ekspertise gennem de senere år. Allerede i dag kommer 65% af omsætningen fra internationale kunder, hvoraf 20% er i USA.

Brianna Burg
Brianna Burg Frankly

Bureauets første skridt i den ambitiøse offensiv, er ansættelsen af Brianna Burg, som nu skal stå i spidsen for Franklys indsats på den amerikanske nordøstkyst, der er et hotspot for både etablerede medtech-virksomheder og startups.

Brianna Burg får titel af National Account Manager for USA og har +9 års betydningsfuld erfaring inden for sundhedspleje, pharma og medtech. NAIL Communications, Aetna (et CVS-selskab), Hill Holliday og Digitas, hvor hun har arbejdet med porteføljestyring, integreret marketing og rådgivning, samt styring af forskelligartede projekter fra print til digital.

Den danske fordel

Brianne Burg mener, at der er en dansk fordel at trække på, fordi Danmark repræsenterer innovation indenfor medtech og pharma, men bestemt også kulturelt som 'Copenhagen coolness and kindness'. Hendes eget første møde med Frankly overraskede:

"At mødes med Frankly var markant anderledes end noget andet amerikansk bureau, jeg har arbejdet for. Det var afslappet og man kan mærke, at de har det godt sammen som team. Det tror jeg er meget dansk. Nu har jeg været med ganske få uger og Frankly har imponeret mig som et mangfoldigt og kreativt bureau, hvis ambitioner rækker betydeligt ud over både danske og europæiske grænser. De årelange kunderelationer på tværs af Europa taler sit eget tydelige sprog; man har ikke så lange kunderelationer uden 'at levere varen'.”

Skal åbne døren til USA

Klavs Valskov, partner & CCO hos Frankly, forklarer om den amerikanske offensiv:

"Vi tror fuldt ud på, at vi kan opbygge en større tilstedeværelse, særligt indenfor medtech, og er selvfølgelig helt bevidste om, at et nationalt gennembrud ikke sker over night. Frankly er da helt klart en dansk underdog i USA, men vores oplevelse er, at vi som dansk bureau bliver opfattet utrolig positivt i internationale sammenhænge, og at vores danske kreative tilgang tilfører kunderne værdi. Nu går vi efter at hjælpe amerikanske medtech-virksomheder med at finde fodfæste både i Europa og på deres hjemmemarked, men vi vil med kæmpe stolthed også åbne døren for den danske medtech scene i USA" siger Klavs Valskov og fortsætter:

"At åbne i USA har længe været et stort ønske for os i Frankly og det er klart, at det har krævet mange overvejelser. Den helt store udfordring er at navigere i det komplekse og konkurrenceprægede amerikanske marked, og vi har brugt lang tid på at finde den rette person til at lede indsatsen. Vi er stærkt positioneret med Brianna Burg ombord qua hendes ekspertise, og kombineret med de erfaringer, vi allerede har gjort os med at drive projekter i USA."

Frankly, der nu tæller 80 ansatte fordelt på kontorer i København, Litauen, Italien og nu Boston, USA, kunne i foråret rapportere om endnu et rekordoverskud på 13,3 millioner kroner før skat og 11 millioner kroner efter skat året forinden (2021). Samtidig viser det seneste årsregnskab fra Frankly, at 65% af omsætningen kommer fra internationale kunder, hvoraf 20% er i USA.

Ifølge Statista står medtech foran en stabil vækst med en forventet årlig vækstrate (CAGR 2023-2028) på 4,73%, og forventes at nå en markedsstørrelse på 719,20 milliarder dollars inden 2028.

Klavs Valskov, Partner og CCO

Frankly

Frankly er et kreativt digitalt bureau med styrker inden for formålsdrevet marketing, idé- og konceptudvikling, design og storytelling. Med hovedsæde i København og afdelinger i Boston, Bologna og Vilnius hjælper Frankly virksomheder fra ind- og udland med at forstå, formulere og løse udfordringer i forbindelse med salg, brand awareness, rekruttering og medarbejderfastholdelse.