Historisk landsmøde: Folkebevægelsen mod EU vil omdannes til tænketank

Folkebevægelsen mod EU afholder landsmøde i weekenden d. 28. og 29. oktober i Århus.

Folkebevægelsen mod EU afholder landsmødet i weekenden 28. og 29. oktober i Århus. Det kan betyde store ændringer for EU-modstanderne og de flere end 100.000 vælgere, som stemte på græsrodsbevægelsen ved det seneste EU-valg.

Folkebevægelsen mod EU’s landsledelse stiller forslag om at skabe en ”aktivistisk tænketank”, der skal ”udbrede kendskabet blandt den danske befolkning om de negative konsekvenser ved det danske EU-medlemskab” og ”anvise konkrete politiske muligheder og veje til, hvordan det danske samfund kan forbedres til gavn for borgerne i Danmark.”

Det fremgår af netop offentliggjort materiale på organisationens hjemmeside forud for landsmødet, som i år finder sted på Katrinebjergskolen i Århus.

– Der er brug for et sagligt modspil til den gængse fortælling om EU’s fortræffeligheder. Danske debatter om eksempelvis miljø- og sikkerhedspolitik mangler tit en realistisk vurdering af de handlemuligheder, Danmark rent faktisk har inden for EU. Som aktiv tænketank kan Folkebevægelsen mod EU bidrage med kritisk EU-oplysning, som ellers ikke kommer frem, siger Susanna Dyre-Greensite, formand i Folkebevægelsen mod EU.

Forslaget om at skabe en tænketank skal også ses i lyset af, at Folkebevægelsen mod EU sandsynligvis ikke er at finde på stemmesedlen, når der er valg til EU-Parlamentet næste gang, den 9. juni 2024. Det vil være historisk, da Folkebevægelsen mod EU har været repræsenteret i Europa-Parlamentet siden første direkte valg til parlamentetet i 1979 og helt frem til det seneste valg i 2019.

Udsigten til, at der ikke kommer til at være nogle ”ægte kritikere af EU” på stemmesedlen, har fået Folkebevægelsens lokalkomiteer i Vestjylland til at stille forslag om, at der ”iværksættes en kampagne for at få så mange vælgere som muligt til at afgive en blank stemmeseddel ved valget”.

Landsmødet åbner lørdag klokken 12 og formanden holder tale klokken 13.30. Pressen er velkommen til under hele programmet, og vi hjælper gerne med kontakter, interviews og billeder.

Tid: Lørdag den 28. oktober kl. 12 - søndag den 29. oktober kl. 14

Sted: Katrinebjergskolen, Katrinebjergvej 60, 8200 Århus

Læs alle forslag og find alle praktiske informationer vedrørende landsmødet i Århus på Folkebevægelsen mod EU’s hjemmeside eller direkte via dette link:  https://www.folkebevaegelsen.dk/det-goer-vi/landsmoeder/landsmoede-2023/

For yderligere kommentarer og/eller presse-akkreditering kontakt:

Susanna Dyre-Greensite, Formand for Folkebevægelsen mod EU

Mobil: (+45) 2165 2917

Mail: susanna@folkebevaegelsen.dk

Folkebevægelsen mod EU er en tværpolitisk græsrodsorganisation, som er imod EU’s overstatslige styring og politiske integration. Modstanden mod EU er en kamp for folkestyre, miljø og solidaritet.