Stor interesse for at blive vindmøllenabo i efterårsferien

Står frygten for støj og lysglimt fra vindmøller mål med virkeligheden? Det får man bedst svar på ved at opholde sig tæt på en vindmølle, og på den baggrund har knap 1300 danskere søgt om at komme på en kort efterårsferie i et af de seks huse, energi- og fibernetkoncernen Andel stiller til rådighed i uge 42. Interessen har langt oversteget forventningen.

Lotte og Lars Westermann bor i Kyse ved Næstved. De er nabo til vindmøller, der blev opført i 2010. Lars var arg modstander af møllerne, da de skulle opføres, men parret oplever ingen gener fra dem.

Der er markant interesse for teste, hvordan det er at bo tæt på vindmøller. Det kan Andel konstatere efter at have tilbudt danskerne to gratis overnatninger i uge 42 i seks boliger på Sjælland, Lolland, Fyn og i Vestjylland. Fælles for boligerne er, at de er tæt på vindmøller. Knap 1300 har anmodet om at booke, og derfor er der nu trukket lod om, hvem der flytter ind. Alt i alt får 18 familier mulighed for at opleve naboskabet på egen krop.

”Vi er overvældede og glade for, at så mange har vist interesse. Vindmøller er en bærende og helt central del af den grønne omstilling, så det er virkeligt opløftende, at så mange er interesserede i at tjekke realiteterne og se og mærke, hvordan det er at bo tæt på vindmøller”, siger Rikke Trikker, kommunikationsdirektør i Andel.

Befolkningsundersøgelse - bekymringer fordufter
Andel sætter spot på naboskabet til vindmøller, fordi bekymringer mange steder gør det svært at finde plads til de mange vindmøller og solcelleanlæg, der kommer til at skyde op i det danske landskab i fremtiden.

Samtidig viser en befolkningsundersøgelse om synet på grøn omstilling og vindmøller, at bekymringerne ofte overstiger virkeligheden. 85 procent af deltagerne i undersøgelsen frygter for eksempel støjgener. Men blandt dem, som bor tæt på vindmøller, oplever 93 procent ingen eller kun få gener. Undersøgelsen viser også, at danskerne faktisk er relativt parate til at bo i nærheden af fremtidens vindmøller. 71 procent oplyser, at de vil være positive (35 procent) eller indifferente (36 procent), mens 24 procent på forhånd er negative. Det uafhængige analyseinstitut Norstat har gennemført undersøgelsen, som er tilgængelig på www.andel.dk/windyretreats.

Bekymring skal tages alvorligt
Andel er ud fra undersøgelsen og den løbende dialog og debat om, hvordan man finder mere plads til vedvarende energi, bestyrket i, at bekymringen skal tages alvorligt for at skabe accept.

”Der er en bekymring, som skal tages alvorligt. Men samtidig er der en stor parathed blandt danskerne til at bo med vindmøller inden for synsvidde. Den accept er vigtig i forhold, at flere af os kommer til at være naboer til vindmøller i fremtiden. Det er positivt, at langt de fleste oplever, at frygten overstiger realiteterne. Det hænger nok også sammen med, at der faktisk bliver stillet store krav til både støj, lys og afstand, når nye vindmøller skal stilles op,” siger Rikke Trikker.

Se video her eller på www.andel.dk/windyretreats, hvor beboere fortæller om nogle af deres overvejelser.

Kontakt:

Andels presseafdeling

2170 3101

Andel er Danmarks ledende energi- og fibernetkoncern. Vi er et andelsselskab ejet af 400.000 andelshavere i form af private husstande og virksomheder i Nordvest-, Midt- og Sydsjælland, Lolland-Falster og øerne. Vi tager ansvar for at skabe en fælles fremtider og er en del af ambitiøs grøn omstilling, når vi investerer i havvindmøller, ladeinfrastruktur og visionære, kunderettede energiløsninger.

Vi har 2,8 millioner kundeforhold og via vores datterselskaber, Andel Energi, Clever, Energi Danmark, Fibia og netselskaberne Cerius og Radius, giver vi dig markedets bedste energiløsninger og den skarpeste kunderådgivning.

Andel beskæftiger ca. 2.300 kolleger og har hovedsæde i Svinninge samt primære lokationer i Ballerup, Haslev og Virum. I 2022 var koncernens omsætning på 369,1 mia. kr.