Bog & idé kårer Årets Spil 2023: Gamle kendinger og nyheder blandt favoritterne

Igen i år er Bog & idé klar til at hylde de spil, som testfamilier over hele landet har kåret som årets spil i fire forskellige kategorier. Brætspil indbyder til det meningsfulde tidsfordriv, som boghandlerkæden gerne vil minde danskerne om.

Der er spil for både store og små blandt vinderne af Årets Spil 2023, som Bog & idé kårer for 13. år i træk.

Danskerne er stadig vilde med brætspil, og det mærker de i Bog & idé, Danmarks største boghandlerkæde. ”Vi oplevede, at salget af brætspil især vækstede helt vildt under Corona-pandemien, fordi danskerne var tvunget til at blive hjemme. Heldigvis kan vi se, at de holder fast i brætspillene, for vi oplever stadig en stor efterspørgsel på spil i vores mange butikker og på vores webshop,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen, der er administrerende direktør hos Bog & idé.

Bog & idé kårer for 13. år i træk Årets Spil i fire forskellige kategorier. Det er frivillige, danske testfamilier, der vælger vinderne i kategorierne ’familiespil’, ’børnespil’, ’voksenspil’ og ’Årets Nyhed’.

Årets Familiespil
Vinderspillet er ’Lakserytterens Tegn og Spjæt’, der er udviklet af influencer Rasmus Kolbe, der nok er mest kendt som Lakserytteren. Spillet er fyldt med skøre og farverige laks, der enten skal tegnes eller spjættes (mimes), så medspillerne kan gætte dem. Det lyder måske simpelt, men spillerne bliver mødt af en masse skøre udfordringer som at tegne med den forkerte hånd, en gummiblyant, eller måske endda med helt lukkede øjne.

Årets Børnespil
Vinderen i børnekategorien er ’Coco Crazy’, der også løb med sejren i 2022. Spillet, der første gang kom på markedet i 1992, har med sine simple regler og velkendte farverige aber i kokosnødder kvalificeret sig til en ægte brætspilsklassiker på hylderne hos de yngste. Men også de voksne kan være med, så længe man holder hovedet koldt og ikke bliver alt for rundforvirret, når brættet drejer, og kokosnødderne skifter plads igen og igen.

Årets Voksenspil
Også i kategorien voksenspil er det en gammel kending, der står øverst på podiet, nemlig den originale udgave af selskabsspillet ’Det dårlige selskab, der også vandt i 2018 og 2020. Her skal deltagerne dyste om at lave de mest skøre og sjove sætninger, der kan få hele selskabet til at grine allermest.

Årets Nyhed
Testfamilierne har kåret børnespillet ’Gå på planken’ som årets nyhed. Selve spilleæsken forvandles på smart vis til et piratskib, og her er alle spillere pirater, der prøver at stjæle skatte fra Kaptajn Girafs store sømandskiste. Alle beskylder alle, men det er ikke uden fare, for undervejs bliver spillernes grådighed testet – hvor langt tør man gå for skatten, når man samtidig skal rykke frem på planken.

Tiden er på spil
”Hos Bog & idé vil vi med vores produkter gerne give børn og voksne tid til nærvær og til at være sammen. Hvem husker ikke, hvor sjovt det var, når man slog hinanden hjem i Ludo eller med bankende hjerte rykkede rundt mellem huse og hoteller i Matador? Brætspil med familien og vennerne er det meningsfulde tidsfordriv, som vi oplever, at danskerne heldigvis stadig vælger til, i en tid hvor skærme og digitale tilbud fylder hos os alle,” slutter Marianne Lyngby Pedersen.

Bagom kåringerne
For at komme i betragtning som Årets Spil i de forskellige kategorier, sender spilproducenterne deres bud ind til test og udvælgelse hos Bog & idé. Det er ikke et krav, at spillet sælges hos Bog & idé. Alle indsendte spil bliver vurderet af forbrugerpaneler svarende til de fire spilkategorier, så bedømmelserne bliver så troværdige som muligt. I testen tages der stilling til underholdningsværdi, hvorvidt det passer til målgruppen, om reglerne er til at forstå m.m. Forbrugerpanelerne tildeler herefter spillene point i de forskellige kategorier. Spillene med den størst samlede pointsum vinder.

Bog & idé er Danmarks største boghandlerkæde med 116 butikker på landsplan samt webshoppen bog-ide.dk.

Kæden havde i 2022 en omsætning på 1,3 milliarder.