Nu afsløres byplankonkurrencen for Esbjerg midtby og Rørkjær
4.10.2023 08:55:50 CEST | Esbjerg Kommune | Pressemeddelelse
Tirsdag den 10. oktober 2023 kl. 15.30 på Esbjerg Hovedbibliotek løftes sløret for, hvem der har vundet konkurrencen om hvordan Esbjerg midtby og Rørkjær kan udvikle sig. Alle er velkomne til at være med til afsløringen.

Tre konkurrenceteams har siden marts 2023 arbejdet med at udforske og visualisere udviklingsmulighederne i Esbjergs indre by og Rørkjær. Det er sket i en parallelkonkurrence udskrevet af Esbjerg Kommune.
De tre konkurrenceteams, der deltog i første fase, blev udvalgt på baggrund af en prækvalifikationsrunde, og tirsdag den 10. oktober kåres vinderprojektet blandt de to teams, der har været med hele vejen.
”Vi har fået konkurrenceforslag af rigtig høj kvalitet. Efter grundige overvejelser er vi i dommerkomiteen blevet enige om at pege på et vinderprojekt, som udmærker sig ved at være et ambitiøst bud, der viser en klar retning for en midtby, der er præget af byliv og giver plads til oplevelser og kultur”, siger borgmester Jesper Frost Rasmussen, som også er formand for dommerkomiteen, der har bedømt konkurrenceforslagene. Dommerkomitéen har foruden en række politikere bestået af fagdommere udefra og embedspersoner fra kommunen.
Både før konkurrencen blev udskrevet og under, har interesserede borgere og interessenter haft mulighed for at bidrage til processen i konkurrencen.
Efter konkurrencen følges arbejdet op af en udviklingsplan, hvor de bedste idéer fra forslagene viderebearbejdes.
Konkurrenceprogrammet og det hidtidige forløb kan ses via følgende link:
De tre konkurrenceteams i fase 1 var:
Holscher Nordberg
Gründl Haahr & LYTT
TREDJE NATUR
De to konkurrenceteams i fase 2 var:
Gründl Haahr & LYTT
TREDJE NATUR
Yderligere oplysninger om de indsendte konkurrenceprojekter gives ikke før offentliggørelse har fundet sted.
Kontakter
Borgmester Jesper Frost Rasmussen, mail jesra@esbjergkommune.dk eller telefon 27 24 18 00.
Oplysninger om arrangementet den 10.10.2023:
Projektleder Simon Gaardsdal, sigaa@esbjerg.dk eller telefon 7616 1361.
Om Esbjerg Kommune
Esbjerg er landets femtestørste by og Danmarks EnergiMetropol. Vi har sat ambitiøse klimamål og går forrest i den bæredygtige udvikling, hvor byen spiller en central rolle for hele Europas grønne kurs.
I Esbjerg Kommune er pionerånd og viljen til fremdrift en del af DNA'et, og der er ikke langt fra idé til handling. Vores nye mål for Esbjerg er at blive et fyrtårn inden for oplevelser og kultur. Her er allerede masser af spændende muligheder, og nu sætter vi turbo på, så endnu flere får øje på Esbjerg.
Danmarks ældste by, Ribe, ligger i Esbjerg Kommune, og her emmer det af kultur og charme, lige som stationsbyen Bramming er populær og driftig. Samtidig nyder Esbjerg Kommune godt af en perlerække af aktive landsbyer med stærke fællesskaber.
Følg pressemeddelelser fra Esbjerg Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Esbjerg Kommune
EU inviterer Esbjerg til dialog om fremtidens CO2-lagring26.6.2026 10:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Borgmester Jesper Frost Rasmussen tager mandag 29. juni til Bruxelles for at deltage i et dialogmøde med EU-kommissær Wopke Hoekstra. Her sætter europæiske aktører fokus på, hvordan fangst, transport og lagring af CO2 kan udbredes hurtigere i Europa.
MYRTHUE kører ud: Naturen rykker ind i skoledagen24.6.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I en ny indsats bringer MYRTHUE naturen tættere på skolebørnene. Her bliver den lokale natur en del af skoledagen, når eleverne opdager og undersøger deres eget nærområde.
Kunstværk får nyt liv ved Mulvadsøen23.6.2026 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Hans Christian Fuglsang skænker skulpturen Ukendt land til Esbjerg Kommune, så flere kan få glæde af værket og historien om stenkunsten i Bramming.
Del dine oplevelser og hjælp Esbjerg Festuge med at blive endnu bedre21.6.2026 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Esbjerg Festuge bliver allerbedst, når aktører og publikum er med til at forme den. Derfor håber festugen på hjælp, idéer og ærlige input fra alle, der har oplevet eller bidraget til den.
50 år med nye muligheder for mennesker med handicap18.6.2026 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I 50 år har ETAC Rehabiliteringscenter i Esbjerg hjulpet mennesker med handicap og funktionsnedsættelser til et mere aktivt, selvstændigt og meningsfuldt liv. Det markeres torsdag den 25. juni, hvor centeret fejrer sit jubilæum.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum