Esbjerg Kommune

EU inviterer Esbjerg til dialog om fremtidens CO2-lagring

26.6.2026 10:05:00 CEST | Esbjerg Kommune | Pressemeddelelse

Del

Borgmester Jesper Frost Rasmussen tager mandag 29. juni til Bruxelles for at deltage i et dialogmøde med EU-kommissær Wopke Hoekstra. Her sætter europæiske aktører fokus på, hvordan fangst, transport og lagring af CO2 kan udbredes hurtigere i Europa.

 

Når EU mandag 29. juni samler centrale aktører i Bruxelles for at drøfte, hvordan CO2-fangst og -lagring kan udbredes i stor skala, er Esbjerg Kommunes borgmester Jesper Frost Rasmussen inviteret med ved bordet.

Mødet, som ledes af EU-kommissær for klima, energineutralitet og vækst Wopke Hoekstra, har fokus på, hvad der konkret skal til for at få teknologien bredt ud i Europa. For EU er CO2-fangst og -lagring en vigtig del af den grønne omstilling, især for de industrier, hvor udledninger er svære at reducere på andre måder.

Til mødet deltager virksomheder, organisationer, myndigheder og offentlige aktører fra hele Europa. De kommer blandt andet fra den tunge industri, transportsektoren og værdikæden for CO2-fangst og -lagring.

Konkrete erfaringer fra Esbjerg

Borgmester Jesper Frost Rasmussen skal både give et kort indlæg i den indledende snak og deltage i den efterfølgende diskussion om barrierer og muligheder for CO2 fangst og lagring. 

Esbjerg har en central rolle i flere af de projekter, der er med til at forme Europas fremtidige CO2-infrastruktur. Med CO2-terminalen på Esbjerg Havn, Project Greensand og stærke lokale energiaktører er byen blandt de steder i Europa, hvor hele værdikæden er ved at tage form.

Det giver Jesper Frost Rasmussen et praktisk afsæt, når han i Bruxelles skal dele erfaringer om infrastrukturen og de rammer, der skal på plads, hvis teknologien skal udbredes.

”I Esbjerg arbejdes der med CO2-fangst og -lagring i praksis. Vi har havnen, industrien, energikompetencerne og adgangen til lagringsmulighederne i Nordsøen. Derfor kan vi bidrage med et konkret perspektiv på, hvad der skal til, hvis Europa vil gøre teknologien til en reel del af den grønne omstilling,” siger Jesper Frost Rasmussen.

Et af borgmesterens hovedbudskaber bliver, at hele værdikæden skal tænkes sammen. Det er ikke nok at kunne fange CO2. Der skal også være transport, havnefaciliteter, lagring, tilladelser og finansiering på plads.

Esbjergs perspektiv har europæisk relevans

Hos Business Esbjerg ser direktør Karsten Rieder invitationen som et tydeligt signal om, at Esbjergs rolle som energiby rækker langt ud over kommunegrænsen.

”Det er stærkt, at Esbjergs perspektiv efterspørges i Bruxelles. Det viser, at vores styrkepositioner inden for havn, energi og industri har europæisk relevans. Beslutningerne træffes i EU, men de skal kunne fungere i praksis i byer som Esbjerg. Det handler om infrastruktur, investeringer, tilladelser og ikke mindst samarbejde,” siger Karsten Rieder.

Dagsordenen for det to timer lange møde lægger op til en nærmere drøftelse af de udfordringer, der stadig bremser udviklingen. Det handler blandt andet om finansiering, tilladelser, offentlig opbakning og de investeringsvilkår, der skal få virksomheder til at gå ind i de første store projekter. Mødet i Bruxelles bliver derfor ikke en afslutning, men starten på en vigtig og kompleks dialog om, hvordan Europas ambitioner omsættes til konkret infrastruktur.

Kontakter

Jesper Frost Rasmussen, borgmester, tlf. 27 24 18 00, mail jesra@esbjerg.dk

Karsten Rieder, direktør i Business Esbjerg, tlf. 93 95 00 75, mail kar@businessesbjerg.dk

Billeder

Om Esbjerg Kommune

Esbjerg er landets femtestørste by og Danmarks EnergiMetropol. Vi har sat ambitiøse klimamål og går forrest i den bæredygtige udvikling, hvor byen spiller en central rolle for hele Europas grønne kurs.

I Esbjerg Kommune er pionerånd og viljen til fremdrift en del af DNA'et, og der er ikke langt fra idé til handling. Vores nye mål for Esbjerg er at blive et fyrtårn inden for oplevelser og kultur. Her er allerede masser af spændende muligheder, og nu sætter vi turbo på, så endnu flere får øje på Esbjerg.

Danmarks ældste by, Ribe, ligger i Esbjerg Kommune, og her emmer det af kultur og charme, lige som stationsbyen Bramming er populær og driftig. Samtidig nyder Esbjerg Kommune godt af en perlerække af aktive landsbyer med stærke fællesskaber.

Følg pressemeddelelser fra Esbjerg Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Esbjerg Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye