Aalborg Kongres & Kultur CenterAalborg Kongres & Kultur CenterAalborg Kongres & Kultur Center

Trekløver-samarbejde giver studerende erfaring indenfor digitalisering

Professionshøjskolen UCN, BusinessAalborg og Aalborg Kongres & Kultur Center (AKKC) har dannet et samarbejde, som giver UCN-studerende på uddannelsen digital konceptudvikling projekterfaring med virkelighedens digitale udfordringer.

De 40 studerende var i september på virksomhedsbesøg i AKKC

Digitalisering er på dagsordenen i et nyt samarbejde mellem Professionshøjskolen UCN, BusinessAalborg og AKKC. Intet mindre end 40 studerende på UCN-uddannelsen digital konceptudvikling får i efteråret mulighed for at arbejde helt konkret med en digitaliseringsudfordring fra virkelighedens verden – og faktisk bliver det allerførste gang, at et helt semester på uddannelsen bliver bygget op omkring ét konkret projekt og et samarbejde med en virksomhed.

I AKKC glæder man sig til det nye samarbejde, som tager udgangspunkt i det nordjyske kongres- og kultur hus’ ønske om at udvikle sig i en endnu mere digital retning.

• I et stort hus som AKKC med mere end 500.000 gæster som året, mange forskellige afdelinger og utallige arrangementstyper vil vi gerne optimere vores arbejdsprocesser. Og her er digitalisering nøglen. Vi ser derfor meget frem til, hvad de studerende finder frem til af spændende løsningsforslag, siger Søren Kabbel Dalgaard, teknisk chef og projektansvarlig for digitalisering i AKKC.

Netværk skaber værdi
For at få hjælp og sparring til at overskueliggøre husets digitale potentiale, kontaktede AKKC Rene Wiebenson fra BusinessAalborg. Han gik straks i gang med at få afdækket husets behov og fik dannet et godt overblik over den nuværende digitale status. Og herefter var det gennem BusinessAalborg, at kontakten til den konkrete uddannelsesretning på Professionshøjskolen UCN blev etableret.

• Nok er Danmark et af de mest digitaliserede lande i verden, men særligt for nordjyske virksomheder er der et stort potentiale for at øge deres konkurrenceevne ved at tage næste skridt på digitaliseringsrejsen, og vi vil rigtig gerne være stifinder på den rejse. Og så er det bare ren win-win, at vi kan bygge bro mellem virkelighedens digitale udfordringer og den værdifulde viden og kompetencer, som findes hos vores lokale uddannelsesinstitutioner, fortæller Rene Wiebenson, digital erhvervskonsulent hos BusinessAalborg

Professionshøjskolen UCN fandt emnet og samarbejdet med AKKC så interessant, at de besluttede sig for at bygge videre på det og implementere det direkte i deres undervisning. Det bliver derfor første gang, den populære nordjyske uddannelsesinstitution har bygget et semester på digital konceptudvikling op omkring et virksomhedssamarbejde og konkret projekt. Digital konceptudvikling er en overbygning på uddannelserne markedsføringsøkonom, designteknologi og multimediedesign, og de studerende kan næsten ikke vente med at komme i gang.

• Vi har store forventninger til, at vores studerende kan komme med nogle stærke forslag til AKKC, som kan være med til at skubbe på den store digitale udvikling, de allerede er i gang med, og som kan optimere og lette medarbejdernes arbejdsgange, fortæller Claus Stig Christensen, adjunkt på Professionshøjskolen UCN og underviser på digital konceptudvikling.

Studerende med ny viden og energi
AKKC har i forvejen stor erfaring med at samarbejde med lokale uddannelsesinstitutioner, hvor de gennem de seneste 15 år har haft utallige projekt- og praktiksamarbejder. Derfor kender de også til den værdi, de studerende bringer i spil.

• Vi har den største respekt for, at de studerende ofte sidder med den nyeste viden, en idérigdom og et gåpåmod til at turde at tænke helt nye veje. Derudover er vi også som en stor institution i Aalborg og Nordjylland bevidste om, at vi har muligheden og ressourcerne til at lære fra os til de studerende, så de også kommer ud på den anden side med nogle rigtig gode værktøjer, når de skal have jobs på den anden side af uddannelsessystemet, forklarer Søren Kabbel Dalgaard.

Udover trekløver-samarbejdet med Business Aalborg og Professionshøjskolen UCN, har AKKC på nuværende tidspunkt de to projektansatte, August Kirkegaard og Johan te Pas, fra studielinjen MSc Management Engineering på Aalborg Universitet, som arbejder med at lave en digital strategi for huset. Også denne kontakt blev etableret gennem Rene Wiebenson og BusinessAalborg.

Når alle løsningsforslagene fra de 40 UCN-studerende er fremlagt, kommer der en intern proces i AKKC med at finde ud af, hvilke eventuelle digitale løsninger, der skal indkøbes og implementeres.

De 40 studerende var i september på virksomhedsbesøg i AKKC