Nyt klimaregnskab: Nu har vi tal på, at vores indsatser virker

Aalborg Kongres & Kultur Center (AKKC) har arbejdet fokuseret med bæredygtighed siden 2017. Nu har de fået udregnet et nyt klimaregnskab, som blandt andet viser, at det nordjyske kongres- og kulturcenter har nedbragt deres CO2e-udledning med 28% fra 2019-2022.

I 2017 fik AKKC som de første – og indtil videre eneste – ISO-certificeringen 20121 for bæredygtige events. Siden er det nordjyske kongres- og kulturhus fortsat med at være helt i front i branchen, når det gælder bæredygtighed. Nu har AKKC fået udregnet et nyt klimaregnskab, i samarbejde med ingeniørvirksomheden NIRAS, for at få konkrete tal på, hvordan de forskellige indsatser virker og potentielt kan forbedres. Klimaregnskabet har taget udgangspunkt i årene 2019 og 2022 og er primært udført på baggrund af AKKC’s indkøbsdata samt forbrugsdata (el-, varme- og brændstofforbrug) – og der er enormt positive tal at spore.

• Vi kan se, at vi har formået at nedbringe vores samlede CO2e-udledning med hele 28% i 2022 sammenholdt med 2019, hvor vi fik udregnet vores første klimaregnskab. Nedbringelsen er blandt andet resultatet af, at vi har optimeret vores energiforbrug, f.eks. har vi udskiftet en stor del af vores belysning til LED, nedbragt vores varmeforbrug og reduceret i vores dagligdagsforbrug af energi i huset ved helt lavpraktisk at slukke lyset, når det ikke er nødvendigt, fortæller Nicolaj Holm, direktør i AKKC.

Et andet spændende tal fra klimaregnskabet viser, at AKKC har nedbragt deres udledning af CO2e pr. omsat mio. kr. fra 38,2 ton CO2/mio. kr. i 2019 til 23,4 ton CO2/mio. kr. i 2022. Det betyder, at nedbringelsen af CO2-udledningen er sket på trods af et fortsat højt aktivitetsniveau i huset.

Udover ISO-certificeringen har AKKC også været certificeret med DNV’s verdensmålscertificering siden 2020, ligesom de i 2022 overtog driften af det store NBE-netværk (Netværk for Bæredygtig ErhvervsUdvikling NordDanmark).

En hel afdeling for bæredygtighed
At man arbejder enormt fokuseret med bæredygtighed i AKKC, viser sig blandt andet ved, at der er etableret en bæredygtighedsafdeling med 5 medarbejdere. Her glæder man sig også enormt meget over resultaterne i klimaregnskabet.

• At arbejde med bæredygtighed kan nogle gange være en lidt ”fluffy” størrelse, hvor det kan være svært at forklare konkret, hvordan de forskellige indsatser indgår i det store billede. Men med det nye klimaregnskab har vi nu tal på, at vores indsatser virker. Det står sort på hvidt, holdt op imod vores første klimaregnskab fra 2019, og det giver virkelig blod på tanden til at fortsætte, for vi er slet ikke i mål endnu, forklarer Jan Kvistborg, chef for Sponsor & Bæredygtighed i AKKC.

Blandt andre store indsatsområder i AKKC er indkøb, hvor de har udskiftet mange ikke-genanvendelige materialer til genanvendelige. Der er f.eks. investeret i skærme, som reducerer print. Derudover er der også et enormt stort fokus på affaldssortering, både for- og bag publikumsområderne, hvor der er fokus på at hæve den i forvejen flotte genanvendelsesprocent på 55 yderligere.

Arbejdet fortsætter
Udover klimaregnskabet, arbejder AKKC også internt med beregninger. Der sker gennem systemet Green Producers Tool, der er særligt udviklet til beregning af CO2-forbrug i kulturbranchen og blandt andet bliver benyttet af Nordisk Film, Zentropa, Mastiff, TV2 m.fl. Her laver AKKC løbende beregninger på udvalgte arrangementer for at finde nogle indsatsområder, der kan sættes ind på og laves ændringer indenfor. Derudover vil beregningssystemet også være særligt gavnligt i fremtiden.

• Lige nu kommer der flere regulativer fra EU omkring klimaregnskaber, og hvordan virksomhederne skal rapportere på deres CO2-forbrug i fremtiden. Her kan vi allerede nu med Green Producers Tool hjælpe vores kunder med at se nærmere på, hvordan de kan lave bæredygtige indsatser til deres arrangement hos os, og på sigt kan det måske også være med til at give dem de nødvendige tal til de rapporter, som skal aflægges ift. kundernes CO2-forbrug, siger Nicolaj Holm.

Ønsker man at se, hvordan AKKC’s samlede klimaregnskab ser ud, kan man finde det på akkc.dk.

Download
AKKC vandt Årets Bæredygtighedspris 2023 ved Aalborg Awards for sit store arbejde med bæredygtighed (Nicolaj Holm og Jan Kvistborg)
Download
Line Boel, Susanne Kabel, Jan Kvistborg og Louise Storgaard Nielsen fra AKKC's bæredygtighedsafdeling, da AKKC vandt bæredygtighedsprisen
Download

Med flere end en halv million gæster årligt til Musik & Teater, Messer & Udstillinger og Møder & Kongresser er Aalborg Kongres & Kultur Center et af Skandinaviens største og mest fleksible kongres- og kulturcentre.