CEPOS udnævner ny direktør

Jes Brinchmann Christensen tiltræder den 1. november 2023 som ny direktør i Center for Politiske Studier (CEPOS).

Jes Brinchmann Christensen

Bestyrelsen i CEPOS har udnævnt Jes Brinchmann Christensen som ny direktør. Det sker som led i at styrke CEPOS’ fremtidige virke som borgerlig-liberal tænketank i den politiske debat. Om den nye direktør udtaler bestyrelsesformand i CEPOS, Per W. Hallgren:

”Det er en fornøjelse, at vi kan byde Jes Brinchmann Christensen velkommen som ny direktør. Jes kommer med en stærk ledelsesbaggrund både fra dansk erhvervsliv og centraladministrationen og har bred erfaring med at deltage i politiske dagsordener baseret på solide analyser, tal og forskning. Vi ser derfor i bestyrelsen frem til samarbejdet med Jes,” siger Per W. Hallgren og fortsætter:

”CEPOS har som uafhængig borgerlig-liberal tænketank spillet en central og afgørende rolle i den politisk-økonomiske debat gennem snart 20 år. Nu er tiden kommet til at udvikle og styrke vores virke både i den generelle politiske debat og i de bagvedliggende analyser, undersøgelser og forskning. Til at lede den indsats er valget faldet på Jes som ny direktør.”

Jes Brinchmann Christensen kommer fra en stilling som vicedirektør i Dansk Erhverv og har tidligere arbejdet som særlig rådgiver for fhv. erhvervsminister, Brian Mikkelsen. Om den nye rolle udtaler han:

“Jeg har i mange år set, hvordan CEPOS’ analyser og forskning på afgørende vis har formået at sætte dagsorden og bidrage til vigtige politiske debatter og beslutninger. Det er derfor et privilegium at blive en del af holdet i CEPOS. CEPOS er en central aktør, når der skal tænkes i nye politiske løsninger og frembringes viden. Jeg ser flere muligheder, der kan bidrage til at nå endnu bredere ud, og glæder mig meget til at tage fat i den videre udvikling af arbejdet med at udvikle vores samfund positivt med resten af organisationen.”

Ansættelsen af den nye direktør betyder også et farvel til Martin Ågerup, der samtidig fratræder stillingen som direktør.

”Jeg vil gerne takke Martin for hans store engagement siden 2004. Martin har været med til at bygge CEPOS op og sikre, at vi i dag har en betydningsfuld borgerlig-liberal tænketank i Danmark. Hvis vi ser på dansk politik igennem de sidste 19 år, er der tydelige aftryk af det gode arbejde i mange vigtige politiske beslutninger. Det kan vi ikke takke Martin nok for,” siger bestyrelsesformand i CEPOS, Per W. Hallgren.

Jes Brinchmann Christensen er 49 år og er uddannet cand.polit. ved Københavns Universitet. Han tiltræder den 1. november 2023. Samtidig fratræder Martin Ågerup som direktør efter 19 år i CEPOS.

Om CEPOS

Center for Politiske Studier (CEPOS) er en borgerlig-liberal tænketank, der søger at deltage i og påvirke den politiske debat og derved de politiske beslutninger ved:

• At frembringe ny viden om samfundsindretningen gennem analyse og forskning.
  • At udarbejde løsninger og konkrete forslag til ny politik.
  • At påvirke nutidens og fremtidens beslutningstagere gennem medier, møder, konferencer, publikationer og uddannelse.

CEPOS blev stiftet i 2004.