Kompas Kommunikation

Unik tendens i Danmark: Detailhandlere prioriterer fysisk udvidelse over online dominans

Del

Et lille flertal af danske detailhandlere fokuserer på at ekspandere fysisk – fremfor online, når de skal ind på nye markeder, viser en ny undersøgelse fra den globale fintechplatform Adyen.

Vi har hørt om det længe, de fysiske butikker i Danmark har det svært. Og det har ikke været lettere i de seneste år, hvor butikkerne har skulle håndtere øget konkurrence, corona-pandemien, inflation og energikrise – bare for at nævne få udfordringer. Men nu viser en undersøgelse, at de danske forhandlere måske alligevel ser en fordel ved den fysiske butik – når de ser ud over de danske grænser.

En undersøgelse viser nemlig, at 25% af de adspurgte danske forhandlere har planer om at ekspandere deres butikker online. Mens 28% går med planer om at ekspandere fysisk. En lille forskel - men en bemærkelsesværdig ændring fra sidste år, hvor tallene hed henholdsvis 20% og 12%. Det indikerer altså, at de danske forhandlere kan se en fordel i at være til stede fysisk for deres kunder og ikke kun fokusere på onlinehandlen, som ellers har været tendensen de sidste mange år.

På dette punkt skiller de danske forhandlere sig ud. For ifølge undersøgelsen er Danmark det eneste land blandt 26 adspurgte, hvor den fysisk ekspansion er det foretrukne valg over onlineekspansion. Ser vi til vores nabolande hedder fordelingen 33% i Norge og 37% i Sverige til onlineekspansion mod henholdsvis 19 % og 29 % til fysisk ekspansion.

”Vi er i Danmark et af de mest teknologiske lande i verden, og på den baggrund skulle man tro, at planer om ekspansion uden for Danmarks grænser ville ske online. Imidlertid er der en overvægt af de detaillister, der vælger at satse på de fysiske butikker fremfor nethandel. Når det gælder fremtidens detailhandel, er der ikke længere tvivl om, at de fysiske butikker vil være de dominerende distributionskanaler, og derfor ser vi denne udvikling.” Det fortæller Bruno Christensen, ekspert i retail.

Han uddyber ”Årene under og efter corona har givet danske butikskæder nye erfaringer med hensyn til hvorledes man på bedste vis skaber samspil mellem online-handel og fysiske butikker.”

Fysisk og online ekspansion behøver derfor ikke være helt så opdelt. Adyens undersøgelse viser nemlig også, at hvis man tager udgangspunkt i de danske forbrugere, så er de positive over for teknologiske løsninger i de fysiske butikker. Næsten fire ud af ti (35%) mener, at teknologiske løsninger gjorde deres shopping i butikken mindre tidskrævende, og næsten hver fjerde (21%) forbruger ønsker, at fysiske butikker implementerer mere moderne teknologi, der forbedrer kundeoplevelsen. Det kunne f.eks. være muligheden for at returnere varer, der er købt online, i butikken, eller muligheden for at handle i butikken og afslutte købet online.

”Den fysiske butik og onlinehandel er ikke længere to separate butiksenheder – det hænger sammen. Derfor ser vi også, at detailhandlen har fokus på den fysiske butik, hvor særligt digitale investeringer i dag er vigtigere end nogensinde før. Adyens undersøgelse viser, hvordan tekniske løsninger og især Unified Commerce kan give virksomheder en mere fleksibel og datadrevet tilgang til at hjælpe dem med at forstå forbrugertendenser og konstant skiftende krav,” fortæller Tobias Lindh, administrerende direktør for Adyen i Norden & Baltikum.

Ønsker du det fulde overblik over Adyens undersøgelse, kan du finde Adyens Retailbarometer 2023 her

Om undersøgelsen

Forbrugerundersøgelse

36.000 voksne i Storbritannien, Singapore, Malaysia, Hongkong, Japan, Indien, Australien, Irland, Frankrig, Italien, Spanien, Portugal, Tyskland, Østrig, Schweiz, Polen, Belgien, Holland, Norge, Danmark, Sverige, USA, Canada, Mexico, Brasilien og Forenede Arabiske Emirater blev spurgt. I Danmark blev 1.000 forbrugere adspurgt.

Undersøgelsen blev gennemført mellem den 3. og 17. februar, 2023.

Erhvervsundersøgelse

12.328 forhandlere fra Storbritannien, Singapore, Hongkong, Japan, Australien, Forenede Arabiske Emirater, Frankrig, Italien, Spanien, Portugal, Tyskland, Polen, Belgien, Holland, Brasilien, Norge, Danmark, Sverige, USA, Canada, Malaysia, Mexico, Irland og Indien blev spurgt (mindst 500 virksomhedsrespondenter i hvert land). I Danmark deltog 527 virksomheder i undersøgelsen.

Undersøgelsen blev gennemført mellem den 6. februar og 1. marts, 2023.

Centre for Economic and Business Research metode

Cebr's analyse viser den samlede ekstra indtægt som virksomhederne, der er med i undersøgelsen og endnu ikke bruger bestemte typer af teknologier (f.eks. Unified Commerce), ville generere, hvis de begyndte at bruge det, og så ville de se den vækst i omsætning, som undersøgelsen indikerer.

Beregningen anvender antallet af detailvirksomheder i hvert land, som ikke bruger alle de fem analyserede salgsteknologier (som har en positiv sammenhæng med salgsvækst) og den potentielle indtægtsstigning, som er beregnet ved hjælp af den øgede salgshastighed og data om den gennemsnitlige omsætning pr. detailvirksomheder i hvert af de analyserede lande.

Undersøgelsen udspurgte og analyserede svarene fra 12.328 forbrugere fra Storbritannien, Singapore, Hong Kong, Japan, Australien, UAE, Frankrig, Italien, Spanien, Portugal, Tyskland, Polen, Belgien, Holland, Brasilien, Norge, Danmark, Sverige, USA, Canada, Malaysia, Mexico, Irland og Indien. I Danmark deltog 1000 forbrugere i undersøgelsen.

OECD-data om detailvirksomheder blev brugt til at estimere den samlede omsætning og antallet af virksomheder i sektoren for alle lande undtagen Indien, Mexico og De Forenede Arabiske Emirater. Disse statistikker er baseret på data fra 2020 bortset fra nogle få datapunktsstatistikker, der er anført i rapporten.

Nøgleord

Links

Om Adyen

Adyen (AMS: ADYEN) er den finansielle teknologiplatform, der anvendes af mange af verdens førende virksomheder. Ved at tilbyde end-to-end betalinger, datadrevne indsigter og finansielle produkter i en enkelt, global løsning hjælper Adyen virksomheder med at nå deres mål hurtigere. Adyen har kontorer i flere lande og samarbejder med virksomheder som Elgiganten, Uber, H&M, Spotify og Microsoft.

Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Bosch og Randox indgår strategisk partnerskab: Investerer massivt i innovation af molekylær diagnostik og analyseplatformen Vivalytic.11.4.2024 11:56:34 CEST | Pressemeddelelse

Hurtigere og mere prævise diagnostiske tests. Det er målet for det netop offentliggjorte strategiske partnerskab mellem Bosch og Randox Laboratories Ltd. De to virksomheder vil investere 150 millioner euro i udviklingen af nye diagnostiske tests, herunder en avanceret sepsistest, der udnytter den banebrydende BioMEMS-teknologi. Dette samarbejde markerer et skridt mod Boschs mål om at fremskynde innovationen af molekylær point of care-diagnostik med deres Vivalytic-analyseplatform og dominere det fremtidige milliardmarked inden 2030.

Sundhedsinnovation i fokus: Gode samarbejder betaler sig – og nu skal årets bedste implementering af en sundhedsteknologisk løsning findes12.3.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Mangel på sundhedspersonale og pres i sundhedsvæsenet gør gode ideer og specielt implementeringen af dem til et brændende behov – endda en nødvendighed. For en god idé forbliver netop bare dét, hvis ikke den tages i brug. Nogle skal gå forrest og vise, at det kan lykkes, og at det gode samarbejde kan betale sig. Derfor hyldes to kommuner, to hospitaler og tre private sundhedsteknologiske virksomheder nu for at tænke innovation helt ind i kernen af sundhedsarbejdet.

Nyt partnerskab skal få danskerne til at spise flere bælgfrugter12.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

I dag lanceres: Bælgfrugtpartnerskabet – som på initiativ af Tænketanken Frej og detailkæden Lidl skal sætte fokus på og øge både produktionen og danskernes forbrug af bælgfrugter. I fællesskab skal forskellige partnere fra hele værdikæden sætte ambitiøse mål, igangsætte initiativer samt løbende monitorere salg og forbrug af bælgfrugter for at sikre, at partnerskabet opnår effekt.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye