
Billund Lufthavns annonce i Jyllands-Posten brød regler om børn og alkohol
Det var i strid med reglerne om markedsføring af alkohol, da Jyllands-Posten bragte en annonce for Billund Lufthavn med et barn, der drikker Piña Colada. Det konkluderer Alkoholreklamenævnet.
Jyllands-Posten og Billund Lufthavn tager sagen meget alvorligt.

I Jyllands-Postens rejsetillæg i april kunne læserne se en annonce for Billund Lufthavn, der viste en lille pige, der drikker en drink med et sugerør i tilknytning til teksten: ”Der findes ikke det jetlag, som en Piña Colada ikke kan fikse”.
Annoncen er en overtrædelse af Alkoholreklamenævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol, idet børn og alkohol under ingen omstændigheder må kobles sammen, og fordi det ikke er tilladt at tilskrive alkohol positive egenskaber, fremgår det af en afgørelse fra Alkoholreklamenævnet.
Billund Lufthavn og Jyllands-Posten anfører blandt andet i sine høringssvar, at annoncen reklamerer for Billund Lufthavn og ikke for alkohol, samt at den henvender sig til et voksent publikum.
I sin afgørelse medgiver Alkoholreklamenævnet, at annoncen ikke appellerer til børn og unge.
Alligevel udtaler nævnet kritik.
”Annoncen indeholder omtale af alkohol, hvor alkohol tillægges en positiv værdi, og samtidig sker
omtalen af alkohol i tilknytning til et barn. Begge dele er i strid med retningslinjerne for
markedsføring af alkohol”, siger forpersonen for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.
Jyllands-Posten har meddelt nævnet, at den tager sagen meget alvorligt og vil ikke gentage annoncen, mens Billund Lufthavn beklager, at annoncen har skabt anledning til misfortolkning.
I den kommende periode vil Alkoholreklamenævnet holde særligt øje med, at Billund Lufthavns
markedsføring af alkohol ikke er i strid med nævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol.
Kontakter
Lea Kholghi Frederiksen
Tlf:2927 2623Kontakt@alkoholreklamenaevnet.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.
Tre diskoteker og barer får kritik for markedsføring af alkohol13.4.2023 16:41:58 CEST | Pressemeddelelse
Det er ikke tilladt at opfordre til druk. Og det er også forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af Baggården 36 i Vejle, Discoteque Tordenskiold i Kolding og Den Dansende Viking i Stenløse. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervsdrivendes markedsføring.
Alkoholreklamenævnet får nyt medlem3.3.2023 12:22:14 CET | Pressemeddelelse
Danmarks Restaurationer & Caféer bliver nyt medlem af Alkoholreklamenævnet og skal bidrage til, at retningslinjerne for markedsføring af alkohol bliver overholdt
Festarrangør i Roskilde markedsførte alkohol over for børn22.12.2022 12:06:32 CET | Pressemeddelelse
Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af Rive Event for at have markedsført alkohol over for børn og unge i modstrid med retningslinjerne. Nævnet har desuden bedt Forbrugerombudsmanden om at vurdere sagen.
To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse
Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.