Andel og Copenhagen Infrastructure Partners indgår nyt strategisk partnerskab om havvind

Energi- og fibernetkoncernen Andel og kapitalforvalteren Copenhagen Infrastructure Partners indgår konsortium og tæt samarbejde om bud på Hesselø Havvindmøllepark i Kattegat nord for Sjælland og Kriegers Flak II i Østersøen sydøst for Sjælland.

Tempoet i den grønne omstilling skal sættes op, hvis Danmark skal indfri de nationale klimamål og reducere andelen af fossile brændsler i energiforsyningen. Dette kan kun ske ved at accelerere udviklingen af vedvarende energi og ved at fremskynde udviklingen og opførelsen af offshore-vindmølleparker.

Tidligere på året skabte en politisk aftale grundlaget for den hidtil største danske udbygning af offshore-vind på historiske 9 GW. Partnerskabet mellem Andel og CIP vil spille en central rolle i udbygningen og realiseringen af de nationale ambitioner. To af landets mest fremtrædende virksomheder indenfor vedvarende energi vil således samarbejde om offshore-vindmølleparker, der er attraktivt placeret tæt på Sjælland. De to parker vil have kapacitet til at levere strøm svarende til forbruget i cirka to millioner private husstande.

"Den internationale klima- og energikrise truer vores energiforsyning, og det er af stor betydning, at vi støtter udbygningen af vedvarende energi. Vi er meget glade og stolte over at danne dette stærke strategiske partnerskab med CIP, et firma med solid ekspertise inden for udvikling, konstruktion og drift af offshore-vindmølleparker. I Andels investeringsprogram investeres der frem til 2035 op mod 90 mia. kroner i vækst og den grønne omstilling. Nu står vi sammen med CIP, og det er vores klare mål at vinde udbuddene for Hesselø og Kriegers Flak II," siger Jesper Hjulmand, administrerende direktør i Andel.

Den fortsatte udbygning af offshore-vind i Danmark tjener ikke kun overgangen til vedvarende energi, men vil også være central for Danmark, hvis vi skal bevare vores ledende globale position inden for vedvarende energi. Ydermere vil økonomien vokse og skabe jobs både under konstruktion og drift.

"Hesselø og Kriegers Flak II er meget vigtige brikker i det puslespil, der udgør transformationen af det danske energisystem. Det er af allerstørste betydning, at vi holder omstillingen i gang, og hos Andel og CIP er vi klar til at gøre vores del af jobbet. Andel har stærke kompetencer inden for drift af elforsyning og handel med energi i store volumener – både finansielt og til slutkunder. Så Andel er en partner, der supplerer vores kompetencer virkelig godt. Vi har en fælles ambition om at være en vigtig aktør, når potentialet for endnu større vedvarende energiproduktion i danske farvande realiseres," siger Jakob Baruël Poulsen, managing partner i CIP.

De danske myndigheder har udvalgt attraktive områder til nye offshore-vindmølleparker i Nordsøen, Kattegat og Østersøen gennem en screeningproces efterfulgt af forundersøgelser af områderne. Hesselø Offshore Wind Farm er planlagt til at være færdig i 2029, og Kriegers Flak II i 2030. De to parker vil have en samlet installeret minimumkapacitet på 1,8 GW.

Om Andel
Andel er Danmarks ledende energi- og fibernetkoncern, og en andelsejet koncern med datterselskaber. Andel er sat i verden for at skabe velfærd og vækst regionalt og i samfundet med vital infrastruktur og fremtidssikrede energiløsninger.

Andel har 2,8 millioner kundeforhold og ejes af 400.000 andelshavere. Selskabets vision er at tage ansvar for at skabe en grøn fremtid for alle og spille en ledende rolle i den grønne omstilling. Det sker gennem en ambitiøs investeringsstrategi, hvor der frem mod 2035 investeres op mod 90 mia. kr.  havvind, infrastruktur til elektrisk opladning og eldistribution samt kundeorienterede energiløsninger. Andel har 2.300 medarbejdere. I 2022 var omsætningen cirka 369 mia. kr. For mere information, besøg www.Andel.dk

Om Copenhagen Infrastructure Partners:
Copenhagen Infrastructure Partners P/S (CIP) blev grundlagt i 2012 og er i dag verdens største dedikerede fondsforvalter inden for investeringer i grønne energiprojekter og en global leder inden for offshore-vind. Fondene, som CIP forvalter, fokuserer på investeringer i offshore- og onshore-vind, solcelleanlæg, biomasse- og affald-til-energi anlæg, transmission og distribution, reservelagerkapacitet, lagring, avanceret bioenergi og Power-to-X.

CIP administrerer elleve fonde og har indtil videre cirka 25 milliarder euro til investeringer i energi og tilknyttet infrastruktur under forvaltning fra mere end 150 internationale institutionelle investorer. CIP har cirka 400 medarbejdere og 12 kontorer over hele verden. For mere information, besøg www.cip.com

For yderligere information, kontakt venligst:

Andel:

Morten Kidal, pressechef