Endelig fremskridt for grøn søfart
Kommissionsformand Ursula von der Leyen navngiver verdens første containerskib drevet af grøn metanol i København.
Fra sejl til kul. Fra kul til olie. Og nu fra olie til grønne brændstoffer bygget på sol og vind. Det er den omstilling søfarten nu står overfor, og som i dag tager et stort skridt fremad med indvielsen af Mærsks - og verdens - første containerskib, som skal sejle på grøn metanol. Søfarten er ansvarlig for omkring 3 procent af de globale drivhusgasudledninger, og har i alt for mange år siddet fast i den grønne startboks. Rådet for Grøn Omstilling byder det derfor velkomment, at det første containerskib, som kan sejles på grønne brændstoffer, nu er på vandet.
”Det er et stort skridt for søfartens fossile exit-plan, at det første containerskib nu kan sejles udelukkende med grønne brændstoffer. Den globale søfart skal over de næste år erstatte 300 mio. tons fossilt brændstof med grønne brændstoffer bygget sol og vind. Opgaven er enorm og søfarten har alt for længe siddet på hænderne. Derfor er det svært at overvurdere betydningen af, at vi nu endelig går fra ord til handling.” siger Rasmus Bjerring Larsen, klima og transportrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
”Det første metanol containerskib er nu ankommet, men det er klimaforandringerne i den grad også. Derfor må vi ikke glemme tidspresset, og at dette kun er begyndelsen. Mærsk er nu ét skridt foran konkurrenterne, men der er stadig langt i mål. Nu har vi brug for regulering, som sikrer at foreneren betaler og krav om at de grønne brændstoffer tages i brug.” fortsætter han.
Fremtiden byder på grønnere brændstoffer
Det nye skib skulle oprindeligt have sejlet på e-metanol fra European Energys anlæg ved Åbenrå. På grund af forsinkelser skal skibet nu til en start sejle på biometanol fra nedbrydning af organisk affald fra lossepladser i USA, indtil e-metanol produktionen kommer i gang. Rådet for Grøn Omstilling bifalder ambitionen om e-metanol og anerkender, at der kan være udfordringer i at få forsyningen på plads. Både e-metanol og biometanol indeholder dog stadig kulstof. Derfor anbefaler Rådet for Grøn Omstilling på sigt at skifte til endnu grønnere brændstoffer, såsom e-ammoniak, når de forventeligt kommer på markedet indenfor få år.
”Mærsk har gjort en indsats for at gøre det grønnest mulige med de teknologier og råvarer, som er på markedet i dag. Metanol og særligt e-metanol er i dag det bedste alternativ til fossilt skibsbrændstof, fordi det erstatter fossil energi med vedvarende energi fra sol og vind. Og det er netop søfartens vigtigste opgave; at komme væk fra den fossile energi hurtigst muligt.” siger Rasmus Bjerring Larsen, klima og transportrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
”Det er afgørende, at rederier kommer i gang med det, der kan gøres nu – altså metanol - men de skal også holde døren åben for endnu renere brændstoffer, som forventes at komme på markedet indenfor de næste par år. Vi har en meget begrænset mængde bæredygtigt kulstof, og skibsfarten bør bruge så lidt som muligt.” fortsætter han.
Mærsk har dags dato bestilt 25 skibe, som kan sejle på metanol. Skibene leveres løbende og forventes alle at være på vandet i løbet af 2027. Globalt er der bestilt mere end 200 skibe, som kan sejle på metanol.
Kontakter
Rasmus Bjerring LarsenRådgiver, Grøn TransportRådet for Grøn Omstilling
Tlf:2889 4678rasmus@rgo.dkOm os
Rådet for Grøn Omstilling er en uafhængig miljøorganisation, der arbejder for at fremme en grøn og bæredygtig omstilling af samfundet. Det gør vi ved at skabe og formidle viden om grønne løsninger og ved at påvirke politikere, virksomheder og borgere til at træffe grønne valg.
Følg pressemeddelelser fra Rådet for Grøn Omstilling
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Rådet for Grøn Omstilling
Luftforurening ved lufthavne kan nemt og billigt minimeres24.4.2024 12:54:56 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse viser betydelig luftforurening omkring Københavns Lufthavn Kastrup. Rådet for Grøn Omstilling er bekymret over resultaterne og vil have politikerne til at sikre renere flybrændstoffer, for både at mindske klimabelastning og luftforurening.
Lyt til Klimarådet og sæt biodiversitet og vandmiljø i centrum for den næste landbrugsreform23.4.2024 13:02:12 CEST | Pressemeddelelse
Klimarådet har i dag udgivet en rapport om Danmarks fremtidige arealanvendelse, der er meget opsigtsvækkende. Sådan lyder det fra Rådet for Grøn Omstilling, der roser Klimarådet for at fremlægge et samlet forslag til, hvordan man både kan sænke landbrugets udledning af drivhusgasser og samtidig få beskyttet biodiversiteten, drikkevandet og havmiljøet.
Vi må ikke snuble på målstregen – vi skal af med gasfyrene14.3.2024 08:42:47 CET | Pressemeddelelse
NEKST-arbejdsgruppen ”Farvel til gas i danske hjem” kommer efter et år med 10 anbefalinger til, hvordan man får fjernet barrierer for udrulningen af grønne varmeløsninger. Men arbejdsgruppen har svært ved at leve op til sit navn, når de ser det som en mulighed, at der fortsat vil opvarmes med gas i Danmark efter 2035.
RGO: Hold op med at gamble med klimapolitikken - sæt fart på omstillingen af landbruget og vejtransporten29.2.2024 11:31:58 CET | Pressemeddelelse
Rådet for Grøn Omstilling roser Klimarådets rapport og efterlyser en høj klimaafgift for landbruget og hurtig udfasning af fossile biler.
Rådet for Grøn Omstilling roser ekspertudvalg21.2.2024 11:34:13 CET | Aktuelt
Regeringens ekspertudvalg med økonomiprofessor Michael Svarer i spidsen har netop præsenteret deres anbefalinger for, hvordan en kommende CO2-afgift for landbruget kan se ud. Rådet for Grøn Omstilling har en række kommentarer til anbefalingerne:
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum