Endelig fremskridt for grøn søfart
Kommissionsformand Ursula von der Leyen navngiver verdens første containerskib drevet af grøn metanol i København.

Fra sejl til kul. Fra kul til olie. Og nu fra olie til grønne brændstoffer bygget på sol og vind. Det er den omstilling søfarten nu står overfor, og som i dag tager et stort skridt fremad med indvielsen af Mærsks - og verdens - første containerskib, som skal sejle på grøn metanol. Søfarten er ansvarlig for omkring 3 procent af de globale drivhusgasudledninger, og har i alt for mange år siddet fast i den grønne startboks. Rådet for Grøn Omstilling byder det derfor velkomment, at det første containerskib, som kan sejles på grønne brændstoffer, nu er på vandet.
”Det er et stort skridt for søfartens fossile exit-plan, at det første containerskib nu kan sejles udelukkende med grønne brændstoffer. Den globale søfart skal over de næste år erstatte 300 mio. tons fossilt brændstof med grønne brændstoffer bygget sol og vind. Opgaven er enorm og søfarten har alt for længe siddet på hænderne. Derfor er det svært at overvurdere betydningen af, at vi nu endelig går fra ord til handling.” siger Rasmus Bjerring Larsen, klima og transportrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
”Det første metanol containerskib er nu ankommet, men det er klimaforandringerne i den grad også. Derfor må vi ikke glemme tidspresset, og at dette kun er begyndelsen. Mærsk er nu ét skridt foran konkurrenterne, men der er stadig langt i mål. Nu har vi brug for regulering, som sikrer at foreneren betaler og krav om at de grønne brændstoffer tages i brug.” fortsætter han.
Fremtiden byder på grønnere brændstoffer
Det nye skib skulle oprindeligt have sejlet på e-metanol fra European Energys anlæg ved Åbenrå. På grund af forsinkelser skal skibet nu til en start sejle på biometanol fra nedbrydning af organisk affald fra lossepladser i USA, indtil e-metanol produktionen kommer i gang. Rådet for Grøn Omstilling bifalder ambitionen om e-metanol og anerkender, at der kan være udfordringer i at få forsyningen på plads. Både e-metanol og biometanol indeholder dog stadig kulstof. Derfor anbefaler Rådet for Grøn Omstilling på sigt at skifte til endnu grønnere brændstoffer, såsom e-ammoniak, når de forventeligt kommer på markedet indenfor få år.
”Mærsk har gjort en indsats for at gøre det grønnest mulige med de teknologier og råvarer, som er på markedet i dag. Metanol og særligt e-metanol er i dag det bedste alternativ til fossilt skibsbrændstof, fordi det erstatter fossil energi med vedvarende energi fra sol og vind. Og det er netop søfartens vigtigste opgave; at komme væk fra den fossile energi hurtigst muligt.” siger Rasmus Bjerring Larsen, klima og transportrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
”Det er afgørende, at rederier kommer i gang med det, der kan gøres nu – altså metanol - men de skal også holde døren åben for endnu renere brændstoffer, som forventes at komme på markedet indenfor de næste par år. Vi har en meget begrænset mængde bæredygtigt kulstof, og skibsfarten bør bruge så lidt som muligt.” fortsætter han.
Mærsk har dags dato bestilt 25 skibe, som kan sejle på metanol. Skibene leveres løbende og forventes alle at være på vandet i løbet af 2027. Globalt er der bestilt mere end 200 skibe, som kan sejle på metanol.
Kontakter
Rasmus Bjerring LarsenRådgiver, Grøn TransportRådet for Grøn Omstilling
Tlf:2889 4678rasmus@rgo.dkOm os
Rådet for Grøn Omstilling er en uafhængig miljøorganisation, der arbejder for at fremme en grøn og bæredygtig omstilling af samfundet. Det gør vi ved at skabe og formidle viden om grønne løsninger og ved at påvirke politikere, virksomheder og borgere til at træffe grønne valg.
Følg pressemeddelelser fra Rådet for Grøn Omstilling
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Rådet for Grøn Omstilling
Vi svigter fortsat havet – politikerne bør åbne værktøjskassen for godt havmiljø10.3.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
De gældende mål for reduktioner i kvælstofudledning er sat for lavt til at redde havet. For at sikre god tilstand i havet, skal politikerne øge målet for kvælstofreduktioner, iværksætte akut-tiltag og benytte de værktøjer, der kræves for et hav i god tilstand. Ny rapport bringer en række anbefalinger til politikerne.
Ny rapport: Danmark bør sætte turbo på metan-reduktioner12.12.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danmark er stadig langt fra at leve op til the Global Methane Pledge om at reducere metanudledningerne med 30% i 2030 i forhold til 2020. Målet bør desuden hæves til 40-45% for at sikre overholdelse af Paris-aftalen.
Fly: Fokuser på realisering af 2030-målet og drop demonstrationsprojektet10.12.2024 08:36:05 CET | Pressemeddelelse
Det står nu klart, at den grønne indenrigsflyrute, der skulle være i Danmark fra 2025 ikke længere giver god mening. Derfor bør midlerne der er afsat til dette demonstrationsprojekt overføres for at sikre at al indenrigsflyvning i Danmark kan være grøn i 2030., mener miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.
Danmark er nu klar til ambitiøse nulemissionszoner!3.12.2024 15:08:37 CET | Pressemeddelelse
Tirsdag har folketinget vedtaget, at Kommunerne nu kan oprette en nul-emmissionszone hvor der som udgangspunkt kun er adgang for biler uden udstødningsrør. Det er et stort fremskridt i forhold til renere luft og mindre støj i byerne, samtidig med at det fremmer en grøn omstilling af køretøjerne, mener miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.
Klimaafgift for landbruget er et vigtigt gennembrud, men Danmark skal meget længere18.11.2024 11:04:21 CET | Pressemeddelelse
Danmark tager et skridt i en grønnere retning og bliver det første land i verden til at indføre en klimaafgift for landbruget, og naturen får mere plads med 250.000 hektar ny skov. Både afgiftsmodel og kvælstofregulering af landbruget bør dog forbedres ved genbesøg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum