Kan en støvsuger gøre dig lige så glad som en teaterbillet?
Svaret kan sagtens være ja. I fremtiden vil praktiske produkter som støvsugere, brødristere og strygejern sandsynligvis få inkorporeret funktioner og designelementer, som vil stimulere vores glæde og lykkefølelse, viser ny forskning.

Du ved det måske ikke selv, men du er ved at skifte adfærd. Og det betyder, at du er ved at bryde en tommelfingerregel, som forskere i årevis har arbejdet ud fra.
Overordnet set har de hidtil delt dit forbrug op i to hovedgrupper. Oplevelseskøbet, som er det, der giver dig glæde - hvad enten du forkæler dig selv med købet af en koncertbillet, en luksusmiddag eller en tur hos frisøren. Og så det materielle køb, som opfylder et praktisk behov hos dig, og som derfor mere appellerer til din fornuft.
Men ny forskning tyder på, at de grænser er på vej til at blive ophævet, og at købet af et kaffekrus, en t-shirt eller endda en værktøjskasse kan aktivere den samme lykkefølelse som købet af oplevelser.
Det er lektor Georgios Halkias fra Institut for Afsætningsøkonomi ved CBS, som sammen med de to kolleger, professor Flora Kokkinaki og adjunkt Sofia Kousi, har gennemført fem delstudier i vesteuropæiske lande, hvor de via kvantitative og kvalitative interviews når frem til deres overraskende konklusion. Resultaterne er publiceret i det internationale tidsskrift Psychology & Marketing.
Forbrugere køber glæde
Som de tre forskere skriver i deres artikel, vil forbrugerne gerne føle glæde, og den tilstand kan de opnå via produkter, der af mange grunde skiller sig ud og skaber et særligt bånd til køberen. Det kan for eksempel være et kaffekrus med en bestemt illustration eller en t-shirt med ejerens yndlingsband.
Men det kan også være en værktøjskasse med et personligt citat eller en brødrister udført i et særligt design.
”Vi spurgte folk, hvilke køb, de kunne huske, og hvad der havde gjort dem glade. Svarene overraskede os, for vi har hidtil haft en funktionel tilgang til hverdagsprodukter som støvsugere, kaffekopper og t-shirts. Men nu køber vi ikke længere kun af praktiske grunde. Og selv en støvsuger med et monogram kan frembringe glæde,” fortæller Georgios Halkias og uddyber:
“Brugen af unikke eller ukonventionelle designs eller livlige farver, klistermærker, personlige badges og citatprint kan øge glæden ved produktet. Selve ideen kender vi jo allerede fra varer til børn, hvor en tandbørste kan være udformet som en girafs hals for at gøre det sjovt for barnet at bruge”.
Kunstnere involveres
Nu handler det altså om, at producenterne får øjnene op for den nye trend til voksne, og ifølge CBS-forskeren er der allerede tegn på, at det så småt ved at ske.
”Italienske Alessi, der fremstiller køkkenredskaber, er begyndt at blande æstetik og leg sammen med det funktionelle. Det samme gælder for virksomheden LG, der har involveret kunstnere til at ændre simple produkter til spændende, æstetisk tiltalende genstande. Det gælder blandt andet for en proptrækker, LG for nylig har lanceret”, siger Georgios Halkias.
”Vores forskning indikerer, at andre producenter skal til at tænke på tilsvarende måde. Derudover skal marketingfolk i deres kommunikationsstrategier være opmærksomme på, at materielle køb i stigende grad handler om at føle en glæde” vurderer Georgios Halkias og tilføjer:
”Grænserne mellem køb af oplevelser og materielle varer bliver mere flydende. Kedelige produkter vil ændre sig og blive mere personlige.”
Nøgleord
Kontakter
Lektor Georgios Halkias, Copenhagen Business School (taler helst engelsk)
Mailadresse: gh.marktg@cbs.dk
Om Copenhagen Business School
Copenhagen Business School (CBS) er et globalt anerkendt erhvervsuniversitet, dybt forankret i den nordiske samfundsmodel. CBS har oparbejdet et stærkt renomme i Danmark og internationalt på baggrund af forskning og uddannelse af højeste kvalitet.
Vores profil forpligter os til at adressere vigtige globale samfundsudfordringer i forskningen og til at udvikle omstillingsparatheden hos studerende, dimittender og ledere gennem vores uddannelsesaktiviteter og muligheder for livslang læring. Komplekse udfordringer kalder på fælles handling. Vores strategi er derfor fokuseret på partnerskaber med andre forskningsområder, erhvervslivet, offentlige myndigheder og civilsamfundet.
CBS ligger på Frederiksberg og har cirka 21.000 studerende på hel- og deltid, 760 fuldtidsansatte forskere, 210 Ph.d.-studerende, 680 ansatte i administrationen og en bred portefølje af bachelor- og kandidatuddannelser, samt omfattende udbud af efteruddannelse og lederuddannelse på både engelsk og dansk.
Følg pressemeddelelser fra Copenhagen Business School
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Copenhagen Business School
Rektor Nikolaj Malchow-Møller forlader CBS24.11.2023 13:37:07 CET | Pressemeddelelse
Rektor for Copenhagen Business School, Nikolaj Malchow-Møller har besluttet at opsige sin stilling og forlader CBS ved årets udgang. Han tiltræder som direktionsmedlem i Deloitte med titlen Head of People and Purpose fra januar 2024.
By/land: Derfor vokser Danmark skævt15.11.2023 05:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det er markedskræfterne, som er skyld i, at det regionale Danmark har udviklet sig forskelligt. Derfor bliver vi nødt til at erkende, at vi ikke igen kan få et Danmark i balance med virksomheder spredt ud over hele landet, påpeger forsker.
Nye medlemmer af CBS’ bestyrelse9.11.2023 09:50:55 CET | Pressemeddelelse
Pui Ling Lau og David Hellemann er udpeget som nye medlemmer af CBS’ bestyrelse.
CBS-forsker modtager prestigefyldt EU-bevilling til at undersøge civilsamfundets elite5.9.2023 12:10:01 CEST | Nyhed
Anders Sevelsted modtager et eftertragtet ERC Starting Grant fra Det Europæiske Forskningsråd til at undersøge civilsamfundets elite og hvilken indflydelse, denne har haft på at skabe det moderne samfund.
Kunstig intelligens er ikke magi14.8.2023 13:50:56 CEST | Nyhed
Alle bør tage tur ind i maskinrummet på kunstig intelligens for at forstå teknologien bag. Den rummer store muligheder, og der er brug for mennesker til at instruere den kunstige intelligens. Mød forsker Sine Zambach fra CBS. Hun er en hardcore datalog-type, men er også optaget af at få alle til at interessere sig mere for IT og har nogle gode råd til, hvordan du lærer AI-teknologien bedre at kende.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum