Kompas Kommunikation

Digital brancheløsning åbner døren for omkostningseffektiv ESG-rapportering og samarbejde

Del

Som forberedelse til EU’s kommende ESG-rapporteringskrav (ESRS) har VALIFIED, en digital ESG-platform, sammen med brancheforeningen Danmarks Restauranter og Caféer (DRC) netop lanceret en digital brancheløsning. En løsning der vil hjælpe både små som store virksomheder med ESG-rapportering uden, at det behøver at koste virksomhederne kassen.

De nye rapporteringskrav nærmer sig, og for virksomhederne anses kravene som en både ressourcetung og uforudset tidsmæssig byrde, som kræver særlig viden og kompetencer. For at hjælpe virksomhederne på vej, har VALIFIED og DRC i fællesskab udviklet en brancheløsning, der udover at fungere som en fælles rapporteringsstandard for restaurationsbranchen – også er en sammenhængende digital understøttelse af virksomhedernes ESG-arbejde.

Jesper Kring, CEO hos VALIFIED, forklarer det således; ”Ved at lave en digital ESG-løsning opnår man varig værdi, idet et digitalt system medfører, at det er nemmere at følge med, når der opstår ændringer. Desuden får virksomhederne via løsningen også mulighed for at benchmarke sig selv i forhold til branchen – ligesom de let kan dele data med samarbejdspartnere som for eksempel kunder, forsikringsselskaber eller banken”.

En branchebesparelse på op til 150 mio. kroner
VALIFIED og DRC’s brancheløsning er udviklet med udgangspunkt i en omfattende væsentlighedsanalyse af branchen og dens stakeholders i henhold til de 1144 datapunkter, der indgår i ESRS. Dette er en stor fordel for den enkelte virksomhed, idet virksomheden ikke skal starte fra nul med at lave en dybdegående væsentlighedsanalyse selv, men de kan tage udgangspunkt i en brancheanalyse og derfra udpege og rapportere egne ESG-handlingsplaner og indsatser, hvilket sparer virksomheden en hel masse tid og penge.

Helt konkret vil en fælles brancheløsning spare virksomheder konsulenttimer til valg af relevante datapunkter. En proces, der normalt kan koste mellem 50.000 og 100.000 kroner for små virksomheder og langt mere for store, hvis de skal have professionel assistance. På brancheniveau kan der være tale om en samlet besparelse på mellem 75 mio. og 150 mio., udover de øvrige fordele som en digital ESG-Platform som VALIFIED bidrager med,” fortæller Jesper Kring.

Birgitte Wad, Innovationschef hos DRC, udtrykker følgende om den fælles brancheløsning: "Udvælgelsen af de relevante datapunkter inden for E, S og G er noget af det, som kan ende med at trække tænder ud på virksomhederne. I samarbejde med VALIFIED og vores medlemmer har vi identificeret 70 datapunkter, som er relevante for branchen; CO2 og energiforbrug, lokalsamfund og medarbejdere, biodiversitet og økosystemer, emballage og affald  – for blot at nævne nogle”.

Undervejs i udviklingsfasen har VALIFIED og DRC været i tæt sparring med DRC’s medlemmer. Blandt andet har én af de større medlemsvirksomheder: Sticks'n'Sushi, som allerede har flere års erfaring med bæredygtighedsarbejde, bidraget med konkret feedback til valg af datapunkter, samt hvordan den fælles løsning kan løfte branchen. At sparre med en større medlemsvirksomhed frem for en af de mindre er et bevidst valg, idet de større virksomheder som ofte har flere interne ressourcer og mere erfaring på bæredygtighedsområdet, som de kan bruge til at agere løftestænger for de små – et samarbejde som ofte er afhængig af en brancheforening som ”mellemmand”.

Nøgleord

Kontakter

Emma Mølhave
Kommunikationsrådgiver
M: (+45) 51 34 61 51
E: emmam@kompas.dk

Billeder

Om VALIFIED:

VALIFIED er en intelligent ESG-platform, der leverer alle bæredygtighedsdata og information, samt den hjælp, der er nødvendig for at træffe bedre forretningsbeslutninger og blive en mere attraktiv virksomhed for kunder, talent og kapital. VALIFIED er stiftet i 2017, og siden dag det været Valifieds ambition at bryde barriere ned der kan accelerere en forretningsdrevet bæredygtig omstilling for at styrke mindre og mellemstore virksomheders vækst og impact potentiale i hele værdikæden.

Om DRC:

Danmarks Restauranter & Cafeer, DRC, er restauratørernes brancheorganisation, som tilbyder medlemskab til alle danske restauranter, cafeer, barer, diskoteker, hoteller, cateringvirksomheder mv. Branchefællesskabet tæller ca. 1.500 medlemsvirksomheder, og dermed er DRC den største danske repræsentant for restaurationsbranchen.

Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Bosch og Randox indgår strategisk partnerskab: Investerer massivt i innovation af molekylær diagnostik og analyseplatformen Vivalytic.11.4.2024 11:56:34 CEST | Pressemeddelelse

Hurtigere og mere prævise diagnostiske tests. Det er målet for det netop offentliggjorte strategiske partnerskab mellem Bosch og Randox Laboratories Ltd. De to virksomheder vil investere 150 millioner euro i udviklingen af nye diagnostiske tests, herunder en avanceret sepsistest, der udnytter den banebrydende BioMEMS-teknologi. Dette samarbejde markerer et skridt mod Boschs mål om at fremskynde innovationen af molekylær point of care-diagnostik med deres Vivalytic-analyseplatform og dominere det fremtidige milliardmarked inden 2030.

Sundhedsinnovation i fokus: Gode samarbejder betaler sig – og nu skal årets bedste implementering af en sundhedsteknologisk løsning findes12.3.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Mangel på sundhedspersonale og pres i sundhedsvæsenet gør gode ideer og specielt implementeringen af dem til et brændende behov – endda en nødvendighed. For en god idé forbliver netop bare dét, hvis ikke den tages i brug. Nogle skal gå forrest og vise, at det kan lykkes, og at det gode samarbejde kan betale sig. Derfor hyldes to kommuner, to hospitaler og tre private sundhedsteknologiske virksomheder nu for at tænke innovation helt ind i kernen af sundhedsarbejdet.

Nyt partnerskab skal få danskerne til at spise flere bælgfrugter12.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

I dag lanceres: Bælgfrugtpartnerskabet – som på initiativ af Tænketanken Frej og detailkæden Lidl skal sætte fokus på og øge både produktionen og danskernes forbrug af bælgfrugter. I fællesskab skal forskellige partnere fra hele værdikæden sætte ambitiøse mål, igangsætte initiativer samt løbende monitorere salg og forbrug af bælgfrugter for at sikre, at partnerskabet opnår effekt.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye