Bosch og Randox indgår strategisk partnerskab: Investerer massivt i innovation af molekylær diagnostik og analyseplatformen Vivalytic.

Vivalytic

Fælles mål: Hurtigere og mere præcis diagnostik ved point of care

Ved mange sygdomme tæller hvert minut – men det er ofte kun muligt at afgøre, om en patient viser symptomer på en simpel forkølelse, influenza eller noget så alvorligt som livstruende meningitis efter tidskrævende og dyre laboratoriediagnostik. Med sin Vivalytic-analyseplatform har Bosch dog sat sig for at gøre hurtig og meget præcis diagnostik tilgængelig på behandlingsstedet – og for at opnå dette har Bosch nu indgået et strategisk partnerskab med Randox Laboratories Ltd., et førende diagnostisk og medicinsk teknologifirma.

Bosch Healthcare Solutions og Randox vil med samarbejdet forsøge at fremskynde udviklingen og markedslanceringen af nye tests og gøre distributionskanalen mere effektive, så patienterne hurtigere kan få vished. Derfor investerer de to virksomheder 150 millioner euro i fælles forsknings-, udviklings- og salgsaktiviteter for nye tests til Bosch Healthcares Vivalytic-analyseplatform:

"Globalt bevæger sundhedsvæsenet sig mod decentral og personlig diagnostik, der muliggør hurtige indgreb og individuelle behandlingsplaner," siger Marc Meier, administrerende direktør for Bosch Healthcare Solutions GmbH. "Sammen med vores partner Randox ønsker vi at udvide testporteføljen for vores Vivalytic-analyseapparat.”

Boschs Vivalytic-platform, udviklet gennem mere end ti år, tilbyder automatiserede PCR-tests, der mindsker ventetider og aflaster sundhedssystemet ved at give hurtige resultater direkte på prøvetagningssteder som lægepraksisser og hospitaler.

Stærkt partnerskab forventes at skabe delt vækst

Partnerskabet mellem Bosch og Randox kombinerer Boschs ekspertise inden for MEMS-chips og molekylær diagnostik med Randoxs 40-årige erfaring og globale netværk. Et partnerskab, der er sat til at løbe i mere end 10 år – og som skal bringe vækst til begge virksomheder.

"Med avanceret teknologi fra vores egne laboratorier og produktionslinjer ønsker vi at vækste langsigtet sammen med partnere inden for præcisionsdiagnostik, så vi kan aflaste medicinske fagfolk og hjælpe med at gøre diagnose og behandling af sygdomme hurtigere," siger Dr. Stefan Hartung, formand for Boschs bestyrelse.

Bosch sigter mod at bruge molekylær diagnostik for at blive en førende udbyder på markedet inden 2030. Og i kombination med Randox omfattende markedsviden og globale salgs- og distributionsnetværk udgør dette betydelige vækstmuligheder, som også Randox satser på de kommende år:

"Randox har altid været dedikeret til at forbedre sundheden på verdensplan og ser behovet for at investere i forsknings- og udviklingsinitiativer, der vil understøtte kliniske beslutninger på tværs af forskellige sygdomsområder og diagnostik har altid været en uundværlig komponent i sundhedsvæsenet," udtaler Dr. Peter Fitzgerald, administrerende direktør for Randox Laboratories Ltd.

Til sammen sigter de to virksomheder efter et salg i det 9-cifrede område inden 2030.

Udviklingsmål: Innovativ test af blodforgiftning skal føre til bedre resultater og lavere dødelighed

Et fokus i udviklingspartnerskabet mellem Bosch og Randox er en yderst følsom sepsis IVD-test[1] af højeste kvalitet på Boschs Vivalytic-platform. Sepsis, også kendt som "blodforgiftning," er en potentielt livstruende komplikation, der kan opstå i forbindelse med forskellige infektionssygdomme[2]. En medicinsk nødsituation, der kræver øjeblikkelig medicinsk behandling.

"Kliniske resultater i sepsis afhænger af rettidig diagnose og passende tidlig terapeutisk indgriben. Nuværende metoder til sepsisdiagnose er utilstrækkelige og tidskrævende. Med over 10 års erfaring inden for diagnostik af infektionssygdomme sigter vi efter at udvikle en avanceret sepsistest, der anvender den højt multiplexerende BioMEMS-teknologi. En sådan test kunne revolutionere diagnosen af sepsis og i sidste ende føre til forbedrede behandlingsresultater og lavere dødelighed fra denne livstruende tilstand," siger Dr. Peter Fitzgerald.

Den planlagte IVD-test for sepsis skal for første gang baseres på den yderst innovative og nye BioMEMS-teknologi udviklet af forskellige teams i Bosch, som sammen har sat et ambitiøst mål at tilføje funktionerne i en højtydende siliciumchip baseret på mikrosystemteknologi til testpatroner for Vivalytic-platformen. Dermed kombinerer Bosch deres unikke ekspertise inden for forskellige områder som MEMS-chips, molekylær diagnostik og mikrofluidik til at skabe bedre diagnostik.

Nedenfor kan du læse en uddybende beskrivelse af teknologien bag BioMEMS-chippen og den innovative analyseplatform Vivalytic.

Mindre og hurtigere: Fra mikrofluidik til nanofluidik – takket være BioMEMS

Den kraftfulde BioMEMS-chip tilføjer en yderligere innovativ analysemetode til Vivalytic-testpatronen, hvilket muliggør samtidig og væsentligt hurtigere testning for et stort antal forskellige patogener. Den kaldes BioMEMS, fordi den kombinerer mikroelektromekaniske systemer (MEMS) med mikrofluidik til anvendelser inden for medicinsk teknologi.

I mikrofluidik bevæges meget små mængder væske i mikroliterområdet i et meget lille rum. Miniaturisering muliggør, at kvalitative biokemiske polymerasekædereaktioner (PCR) løber parallelt i realtid på en enkelt BioMEMS-chip. "Sammenlignet med tidligere PCR-reaktioner reduceres væskemængderne med en faktor på 1.000 til nanoliterområdet. Analysen af væskerne overlades til en lille mikrochip," forklarer Marc Meier. Med den nye BioMEMS-teknologi er det muligt at teste op til 250 genetiske egenskaber[3] (f.eks. patogener) i en patron på mindre end 15 minutter. Testpatronen er et højt komplekst laboratorium på størrelse med en smartphone.

En anden fremtidig fordel ved BioMEMS vil være enklere og hurtigere tilpasning af nye tests eller eksisterende tests på chippen selv. For eksempel kan eksisterende tests nemt udvides med yderligere funktioner. "BioMEMS-teknologien baner vejen for os til at bevæge os ind i nanofluidik, hvor hver patogen undersøges i et reaktionskar på tykkelsen af et hår," siger Meier. For at opnå dette ønsker Bosch at skabe mere kapacitet på en MEMS-chip og udvide den til det, der kendes som 'nanokaviteter'. Takket være disse meget små kaviteter vil endnu flere biokemiske processer kunne løbe parallelt på en chip. Med stigende miniaturisering har teknologien potentiale til også at blive brugt i onkologien på lang sigt. BioMEMS-chipsene skal fremstilles på Boschs halvlederfabrik i Reutlingen, mens bio-integration og patronsamling skal udføres hos Bosch Healthcare Solutions i Waiblingen.

Vivalytic-platformen: Let anvendelse ved prøvetagningsstedet

Boschs Vivalytic-platform mindsker ventetider og aflaster sundhedssystemet ved at give hurtige resultater direkte på prøvetagningssteder – men fordelene ved at udføre PCR-tests på Bosch Vivalytic-platformen ligger ikke kun i hurtig analyse, men også i brugervenligheden: Når prøven er taget, placeres den i testpatronen. Patronen, som indeholder alle nødvendige reagenser til den pågældende test, indsættes derefter i Vivalytic-analysatoren til automatisk evaluering. Medicinsk personale kræver kun kort træning i betjeningen. Dette muliggør hurtig og målrettet diagnostik direkte ved prøvetagningsstedet - enten i lægekontoret eller på hospitalet - uden den ofte lange og tidskrævende omvej via et centrallaboratorium.

Tidligere samarbejde

Bosch Healthcare Solutions og Randox samarbejdede allerede under Covid-19-pandemien. I foråret 2020 lancerede Bosch en af verdens første fuldautomatiske PCR-tests for SARS-CoV-2-coronavirusset. Sammen med Randox blev den hurtige test til brug i lægekontorer, plejehjem, teststationer og hospitaler gjort klar til Vivalytic-analyseapparatet på bare få uger.

[1] I in vitro-diagnostiske tests tages prøver som blod eller spyt fra menneskekroppen til analyse.

[2] Med omkring 50 millioner tilfælde af sepsis og 11 millioner dødsfald om året er sepsis ansvarlig for omkring 20 procent af alle dødsfald på verdensplan. [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31954465/].

[3] Genetiske karakteristika kan bruges til at detektere patogener som vira, bakterier, svampe og parasitter, samt deres resistens over for medicin, eller til at identificere genetiske mutationer i tumorer.

Om Bosch

Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Koncernen har omkring 428.000 ansatte på verdensplan (pr. 31.12.2023). Ifølge de foreløbige tal omsatte virksomheden for 91,6 milliarder euro i 2023. Bosch-koncernen er opdelt i fire forretningsområder: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods og Energy and Building Technology. Som førende IoT-virksomhed tilbyder Bosch innovative løsninger til smart homes, Industri 4.0, og forbundet mobilitet. Bosch forfølger visionen om bæredygtig, sikker og spændende mobilitet. Med sin kompetence inden for sensorteknologi, software og serviceydelser samt sin egen IoT-cloud kan virksomheden tilbyde kunderne forbundne løsninger på tværs af domæner fra en og samme udbyder.

Det er Bosch-koncernens strategiske mål at skabe løsninger til det forbundne liv med produkter og løsninger, der enten indeholder kunstig intelligens eller er blevet udviklet eller fremstillet ved hjælp af dette. Bosch forbedrer livskvaliteten over hele verden med produkter og serviceydelser, der er innovative og vækker begejstring. Kort sagt, Bosch skaber teknologi, der er “Invented for life”.

Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og ca. 470 datter- og regionalselskaber i ca. 60 lande. Inkl. salgs- og servicepartnere dækker Bosch’s internationale produktions-, udviklings- og salgsnetværk næsten alle lande i verden. Grundlaget for virksomhedens fremtidige vækst er dets innovative styrke. Bosch har ca. 90.000 ansatte inden for forskning og udvikling på 136 lokationer over hele verden, hvoraf ca. 48.000 er softwareingeniører.

Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”værksted for finmekanik og elektroteknik”. Den specielle virksomhedsstruktur i Robert Bosch GmbH sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 94 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. De resterende andele ejes af familien Bosch, af et selskab, der ejes af familien, og af Robert Bosch GmbH. Størstedelen af stemmerettighederne ejes af Robert Bosch Industrietreuhand KG, som udøver aktionærrettighederne.

Flere informationer på www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com

Om Randox Laboratories Ltd.

Grundlagt i 1982 er Randox det største sundhedsdiagnostiske firma fra Storbritannien og Irland. Firmaet foretager forskning, udvikling, produktion og distribution af innovative laboratorietests og analysatorer. Randox har over 3.300 ansatte, herunder 650 forskere og ingeniører.

I 2020 producerede Randox 4,2 milliarder tests og opererede i 145 lande. Mere end 5 % af verdens befolkning (over 370 millioner mennesker) modtager årligt medicinsk diagnose ved brug af Randox-produkter.

Randox fokuserer på levering af rettidig og nøjagtig testning for at identificere sundhedsrisici, forbedre kliniske diagnoser og fremme forebyggende sundhedspleje; med målet om at opnå bedre sundhedsresultater samtidig med at reducere belastningen på de kliniske tjenester.

Der er fire nøgle produktions- og forsknings- og udviklingssteder beliggende i County Antrim, Nordirland; Dungloe, County Donegal, Irland; Bangalore, Indien; og i det større Washington DC-område, USA. Vores Randox Health-klinikker er i øjeblikket placeret i hele Storbritannien i London, Liverpool, Birmingham, Chichester, Edinburgh, Glasgow, Belfast, Lisburn, Crumlin, Manchester Derry/Londonderry, og Holywood. I Irland er vores Randox Health-klinik nyåbnet i Dublin.

Sundhedstjek er også tilgængelige i hele Storbritannien og Irland via vores innovative mobile sundhedsklinik. Sundhedstjek kan også bookes i vores sundhedsklinik i Los Angeles, Californien.

Randox geninvesterer op til 25 % af omsætningen i forskning og udvikling, og har derfor flere tests under udvikling end noget andet diagnostikfirma. Randox's omfattende portefølje inkluderer tests for hjerte-kar-sygdomme, diabetes, kræft, Alzheimers sygdom og slagtilfælde.

Randoxs proprietære Biochip-teknologi, resultatet af en investering på 350 millioner pund, gør det muligt at køre mange tests samtidigt, hvilket markant forbedrer den diagnostiske kraft tilgængelig for klinikere. Denne innovation gør det muligt for Randox Health-klinikker at tilbyde avanceret sundhedsscreening, der involverer hundreder af diagnostiske tests.

I begyndelsen af 2020 genkendte Randox truslen fra COVID-19 og udviklede hurtigt en test til nøjagtig identifikation af virusset. Testning i stor skala begyndte inden for få uger for at understøtte Storbritanniens nationale testprogram og private kunder. Randox har behandlet mere end 25 millioner guldstandard PCR-tests for det nationale testprogram og privat COVID-testning til rejseformål.

Dets omfattende landsdækkende logistiknetværk for rettidig distribution og returnering af prøveindsamlingskits og prøver omfattede mere end 200 indleveringsbokse og næsten 300 afhentningssteder.

www.randox.com