Vesthimmerlands Kommune spejder efter fremgang på erhvervsområdet

Kommunen lander midt i feltet, når virksomhederne vurderer den lokale erhvervsvenlighed i Dansk Industris årlige undersøgelse, og man venter stadig på effekten af den nye organisering på erhvervsområdet

Der er status quo placeringsmæssigt, når det kommer til erhvervsvenligheden i Vesthimmerlands Kommune. Kommunen går to pladser tilbage i årets undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed og indtager årets 47. plads.

Kommunens bedste placeringer opnås inden for uddannelse og arbejdskraft, hvor kommunen går tilbage, men akkurat klemmer sig ind i den bedste tredjedel.

- Det er afgørende, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse i Vesthimmerlands Kommune, selvom andelen er høj i forhold til landsplan. Andelen af faglærte er blandt de højeste, og derfor skal der mange til at sikre den nødvendige arbejdskraft i fremtiden. Det har højeste prioritet i samarbejdet med kommunen og med eksempelvis Folkemøde for Unge viser kommunen også et stort engagement i sagen, siger formand Peter Birkegaard, DI Aalborg.

I løbet af foråret er organiseringen på erhvervsområdet i kommunen ændret, og der er slået nye toner an. Med tiden er det hensigten, at alle dele af erhvervsservicen tænkes ind i den nye organisering med en stigende tilfredshed som ambition.

- Vi ser med spænding frem til at frugterne af den nye organisering kan høstes. Forhåbentlig vil virksomhederne allerede på den korte bane opleve en forskel, som vil komme til udtryk i næste års vurdering, slutter DI-formanden

For yderligere information om DI Aalborg: Chefkonsulent Henrik Marcher Larsen Mail: heml@di.dk Tlf. 3377 3962 Mobil: 4015 8858 Sekretær Susanne Graversen Mail: sug@di.dk Tlf.: 3377 3372

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2023

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2023, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 14. år i træk DI udarbejder en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7.950 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • 92 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.