Stress skal forebygges: Ny kampagne om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker
Det kan være både meningsfuldt og givende at arbejde med mennesker, som har det svært eller har en udfordrende adfærd, men det kan også indebære en risiko for medarbejdernes helbred. Høje følelsesmæssige krav kan fx øge risikoen for langvarig stress.
I maj i år offentliggjorde Arbejdstilsynet derfor en ny AT-vejledning, som indeholder arbejdsgiverens vigtigste pligter i forhold til at håndtere høje følelsesmæssige krav i arbejdet. Vejledningen indeholder også relevante forebyggende tiltag.
Den 29. august søsætter vi en kampagne på vores sociale medier og hjemmeside for at udbrede kendskabet til vejledningen og til de centrale tiltag, man som arbejdsgiver kan sætte i værk sammen med sine medarbejdere for at håndtere og forebygge høje følelsesmæssige krav i arbejdet.
Kampagnen består bl.a. af en video med tre gode råd til arbejdsgiverne:
- Afklar sammen med dine medarbejdere, hvordan I bedst hjælper de mennesker, I arbejder med, samtidig med at I passer på jer selv. Det er vigtigt, I finder en fælles tilgang til, hvordan I går til opgaverne.
- Sørg for, at dine medarbejdere har de nødvendige kompetencer og tiden til at løse de opgaver, der kræver en særlig følelsesmæssig indsats.
- Skab også rum til, at dine medarbejdere kan tale med dig og hinanden om de følelsesmæssige belastninger, de oplever i hverdagen, fx ved møder, supervision eller overlap mellem vagter.
Følg med og bliv klogere på at.dk og Arbejdstilsynets profiler på Facebook, LinkedIn og Instagram.
Læs også hovedpointerne på kampagnesiden om høje følelsesmæssige krav
at.dk/høje-følelsesmæssige-krav
samt vejledningen om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker:
https://at.dk/regler/at-vejledninger/hoeje-foelelsesmaessige-krav-4-2-1/]
Eksempler på høje følelsesmæssige krav
Kontakten med mennesker kan stille høje krav til fx at:
- sætte sig ind i, rumme eller håndtere menneskers tænkning, følelser eller adfærd
- håndtere eller skjule egne tanker eller følelser eller
- tilpasse kommunikation eller adfærd til de mennesker, der arbejdes med.
Kontakter
Lars Flindt PedersenPressechef Arbejdstilsynet
Tlf:72209394lfp@at.dkFølg pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet sætter i 2025 fokus på sikkerhed i transport af gods30.1.2025 08:57:18 CET | Pressemeddelelse
En lang række aktører har indflydelse på, om både chauffører og gods når sikkert frem. Bedre sikkerhedsledelse og samarbejde mellem aktørerne er omdrejningspunkterne i en ny indsats fra Arbejdstilsynet, der skal forebygge ulykker i branchen transport af gods.
Arbejdstilsynet vil styrke udenlandske medarbejderes viden om regler og rettigheder, når de arbejder i Danmark2.12.2024 09:28:44 CET | Pressemeddelelse
Arbejdstilsynet har netop lanceret en ny guide på websitet Workplace Denmark, som skal gøre det nemmere for udenlandske medarbejdere at orientere sig om deres rettigheder og søge indflydelse på deres arbejdsmiljø.
Ny kampagne fra Arbejdstilsynet: Sådan sætter I godt arbejdsmiljø på menuen28.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
1 ud af 4 har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling i restaurationsbranchen. Arbejdstilsynet vil med en ny kampagne udbrede gode råd og løsninger til, hvordan restauranter skaber et godt og inkluderende arbejdsmiljø.
Ny kampagne fra Arbejdstilsynet: Sådan sætter I godt arbejdsmiljø på menuen28.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
1 ud af 4 har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling i restaurationsbranchen. Arbejdstilsynet vil med en ny kampagne udbrede gode råd og løsninger til, hvordan restauranter skaber et godt og inkluderende arbejdsmiljø.
Alle slags ledere kan få brug for hjælp: Ny kampagne om ledertrivsel og hotline for ledere19.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ledere er generelt glade for deres arbejde. De trives med at have travlt, tage beslutninger og finde løsninger. Men også ledere kan stå i situationer, som er vanskelige at løse, og som kan påvirke deres trivsel negativt. Det kan være, når der er udfordringer i lederens eget arbejdsmiljø eller i medarbejdernes arbejdsmiljø.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum