Ny undersøgelse blandt forældre: Gaming skaber fællesskab for børn og unge

Efter mere end et år i coronaens tegn er verden så småt ved at åbne sig igen for de mange børn og unge, der længe har måttet klare både undervisning og underholdning hjemmefra. Den ekstra tid brugt i hjemmet kan tydeligt aflæses i netværkstallene hos teleselskabet 3, der det seneste år har set en stigning i dataforbruget, som især trækkes op af streaming og onlinespil.
Men de mange timer brugt foran skærmen er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af 3, der har taget temperaturen på forældrenes tanker og bekymringer ved børnenes gaming-forbrug.
Fællesskab og nye venskaber
Blandt de 1.001 forældre i undersøgelsen, der alle er forældre til børn i alderen 5-18 år, som gamer, svarer halvdelen, at de ser gaming som et sted, hvor deres børn kan mødes med andre og udvikle nye venskaber. Også muligheden for at finpudse engelskkundskaberne og træne evnen til at begå sig online trækker op – her svarer hhv. 70 og 73 %, at gaming bidrager positivt.
”Gaming er for mange børn og unge en social aktivitet, hvor man spiller sammen med vennerne. Derfor er det helt naturligt, at de har brugt mere tid i den verden under coronakrisen, mens de voksne har krævet afstand og isolation. Undersøgelsen peger på, at mange forældre forstår, at gaming har været livline for børnene og givet adgang til fællesskab i en svær tid, og nu bliver øvelsen at ramme en fornuftig balance, i takt med at vi igen kan være mere fysisk sammen,” siger Jesper Bennike, direktør for 3’s privatmarked.
Tre gode råd
Der er nemlig ingen tvivl om, at gaming stadig deler vandene. 48 % af forældrene i undersøgelsen synes, at deres barn bruger for meget tid på gaming, og hver fjerde forstår heller ikke, hvorfor barnet er så optaget af gaming. Derfor kommer 3 med tre gode råd til forældrene til at starte en konstruktiv samtale med deres børn om gaming:
1) Forstå universet og sproget
Det er vigtigt, at forældrene har en forståelse for den verden, barnet er i. Prøv derfor at se med over skulderen en dag og lad barnet forklare, hvad der foregår på skærmen. På den måde får I et fælles sprog og et fælles udgangspunkt at tale ud fra.
2) Spørg nysgerrigt
Hvis barnet skal fortælle om, hvad der sker bag skærmen, er det vigtigt, at forældrene anerkender timerne brugt foran skærmen som vigtige og spørger nysgerrigt ind, som man ville gøre efter en skoledag eller en legeaftale. Spørg fx ”Hvem spillede du med i dag?” eller ”Hvordan gik spillet?”
3) Husk at italesætte grænser
Selv om børnene er eksperter i spillet, er det stadig en del af forældrenes opgave at lære barnet om at sætte grænser, og hvordan man siger fra i det digitale univers. Snak om, hvad der er rigtigt og forkert – ligesom I snakker om grænser i andre sammenhænge.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov på vegne af teleselskabet 3 i februar 2021. Der er i alt gennemført 1001 interviews med forældre, som har børn i alderen 5-17 år, der gamer.
Resultater fra undersøgelsen
Hvor enig er du i følgende udsalg om dit barns forbrug af gaming/onlinespil?
Jeg synes, det er positivt, at han/hun bruger gaming som et sted at mødes med andre og udvikle nye/eksisterende venskaber.
- Helt uenig 4 %
- Delvist uenig 10 %
- Hverken enig eller uenig 32 %
- Delvist enig 35 %
- Helt enig 15 %
- Ved ikke 4 %
Jeg synes, det er positivt, at han/hun lærer at begå sig på digitale/online medier.
- Helt uenig 0 %
- Delvist uenig 3 %
- Hverken enig eller uenig 22 %
- Delvist enig 43 %
- Helt enig 30 %
- Ved ikke 2 %
Jeg synes, gaming udvikler hans/hendes faglige kompetencer, fx engelsk
- Helt uenig 3 %
- Delvist uenig 5 %
- Hverken enig eller uenig 19 %
- Delvist enig 39 %
- Helt enig 31 %
- Ved ikke 3 %
Jeg synes, at han/hun bruger for meget tid på gaming.
- Helt uenig 10 %
- Delvist uenig 13 %
- Hverken enig eller uenig 28 %
- Delvist enig 27 %
- Helt enig 21 %
- Ved ikke 1 %
Jeg forstår ikke, hvorfor han/hun er så optaget af gaming.
- Helt uenig 19 %
- Delvist uenig 27 %
- Hverken enig eller uenig 25 %
- Delvist enig 17 %
- Helt enig 9 %
- Ved ikke 7 %
Relaterede links
Nøgleord
Kontakter
3's pressetelefon
Pressekontakt
presse@3.dk
31 200 202
Kundeservice
Pressekontakt
70 313 313
Billeder
Information om 3 Danmark
3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G, 4G+ og 5G mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 66 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.
Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark
Når mobilen sniger sig med til middagsbordet: Mere end 8 ud af 10 danskere oplever, at telefonen forstyrrer nærværet18.8.2025 13:33:28 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra YouGov for teleselskabet 3 afslører det, de fleste af os godt ved, men sjældent siger højt: Vores telefoner stjæler opmærksomheden, dér hvor vi burde være allermest til stede – med vores partner, børn og venner.
Roamingdata fra 3 viser, at kunderne brugte mere data i sommerferien end sidste år8.8.2025 05:32:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny opgørelse over roamingdata fra teleselskabet 3 viser, at 3's mere end 1,7 mio. kunder i perioden 1. juni til 1. august har brugt mere data end ift. samme periode sidste år. Samtidig er der udskiftning i top ti over de mest populære rejsedestinationer.
3 tager endnu et kvartal med vækst i kundebasen17.7.2025 08:30:35 CEST | Pressemeddelelse
Der er fortsat fremgang hos 3, hvor det i andet kvartal af 2025 er lykkedes at hente ca. 31.000 nye kunder. Det bringer 3’s samlede kundebase op på 1,720 mio. kunder.
3 går ind i markedet for internet til boligforeninger i samarbejde med iFiber1.7.2025 05:32:00 CEST | Pressemeddelelse
I samarbejde med iFiber, der er leverandør af internetløsninger til boligforeninger landet over, går 3 nu ind i ny del af internetmarkedet. Sammen vil de ramme de mindre boligforeninger.
3 lancerer i samarbejde med Tryg ny forsikring til mobil og tablet26.5.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag går 3, i samarbejde med forsikringsselskabet Tryg Affinity, i luften med en ny type forsikring, der dækker både mobil- og tablet-enheder. Det nye forsikringstilbud, 3Mobilforsikring, afløser 3Forsikring og dækker mod en bred vifte af uheld – endda også for brugte mobiler og tablets.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum