Danskernes mobilvaner: Vi bruger mere data og ringer mest mandag kl. 10

Energistyrelsen sendte før sommerferien den seneste opgørelse over danskernes forbrug på mobil- og bredbåndsmarkedet på gaden, og tendensen er tydelig. Vi ringer og sms’er mindre end tidligere, mens den mobile datatrafik stiger støt.
Fra juli til december 2018 brugte danskerne således 381.592 TB data via mobilnettet. Det svarer til mere end 19 års konstant streaming af Netflix i HD-kvalitet og er en stigning på 41,5 procent i forhold til året før. Og som tidligere år står 3’s kunder for det højeste dataforbrug målt pr. abonnement. Mens den gennemsnitlige dansker bruger 8,4 GB data om måneden, bruger 3’s kunder 11.
”Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, og vi ligger som regel i top, når det gælder teknologiparathed. Kigger man på tallene, er det tydeligt, at vores evne til at bruge og tilpasse os ny teknologi har ændret måden, vi interagerer med hinanden på. Den klassiske telefonsamtale er efterhånden ved at være forældet. Det er på området for datadrevne tjenester, at udviklingen for alvor går stærkt. Dataforbruget kommer kun til at gå én vej fremover – det er op,” siger David Elsass, der er direktør for 3’s privatmarked.
Telefonopkaldet er et arbejdsredskab
Selv om danskerne ringer mindre end tidligere, er telefonopkaldet ikke helt dødt endnu – til gengæld har vores brug af kommunikationsformen ændret sig. Det viser 3’s opkaldsstatistik for privatkunder, hvor det samme mønster gentager sig uge for uge.
Efter en sløv weekend med få opkald stiger kurven stejlt om mandagen. Fra tirsdag falder kurven en smule og ligger relativt stabilt, inden den igen er i bund lørdag og søndag. Og kigger man nærmere på, hvornår på dagen, opkaldene bliver foretaget, ligger knap 70 procent af dem mellem klokken 8 og 17. Særligt mandage og tidsrummet fra kl. 10-11 ligger i top.
”Vi ved, at en del af vores privatkunder får refunderet telefonregningen af deres arbejdsgiver, så der er ingen tvivl om, at en stor del af opkaldene er foretaget i arbejdsmedfør. I dag forbinder de fleste et telefonopkald med en ’haster’, mens en besked giver mulighed for at svare i ens eget tempo. Tekstbeskeden giver alle parter i samtalen langt mere kontrol – på både godt og ondt, for samtidig går en del af umiddelbarheden ved den direkte dialog tabt,” siger David Elsass.
Relaterede links
Nøgleord
Kontakter
3's pressetelefon
Pressekontakt
presse@3.dk
31 200 202
Kundeservice
Pressekontakt
70 313 313
Billeder
Information om 3 Danmark
3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 64 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.
Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark
3 lancerer i samarbejde med Tryg ny forsikring til mobil og tablet26.5.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag går 3, i samarbejde med forsikringsselskabet Tryg Affinity, i luften med en ny type forsikring, der dækker både mobil- og tablet-enheder. Det nye forsikringstilbud, 3Mobilforsikring, afløser 3Forsikring og dækker mod en bred vifte af uheld – endda også for brugte mobiler og tablets.
3 styrker udlandsdækningen igen: 3LikeHome udvides med Sydafrika og Costa Rica12.5.2025 05:31:00 CEST | Pressemeddelelse
3 udvider endnu engang deres udlandsdækning og tilføjer Sydafrika og Costa Rica til listen over lande i 3LikeHome. Kunderne har dermed frihed til at bruge mobilen som hjemme i hele 78 lande verden over. Samtidig udvides 3Pro Extra med Ghana og Bangladesh, som derved dækker 100 lande.
Flest anbefalinger i branchen – kunderne peger på OiSTER8.5.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I en ny, stor brancheundersøgelse foretaget af analysehuset Loyalty Group kåres OiSTER til dét teleselskab i Danmark, som har den højeste NPS-score og dermed de kunder, der er mest tilbøjelige til at anbefale OiSTER til andre. Derudover viser undersøgelsen også, at OiSTERs kunder mener, de får mest for pengene.
3 indgår partnerskab med Arctic Wolf om digitale sikkerhedsløsninger til erhvervskunder24.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Cybersikkerhedstruslen mod danske virksomheder stiger. Derfor annoncerer 3 og Arctic Wolf, en global leder indenfor digitale sikkerhedsløsninger, i dag et nyt partnerskab, som tilbyder 3’s erhvervskunder en lang række skræddersyede sikkerhedsprodukter.
3 runder ti år med uafbrudt kundevækst i første kvartal23.4.2025 08:23:21 CEST | Pressemeddelelse
I første kvartal af 2025 runder 3 et skarpt hjørne. For med en kundevækst på ca. 30.000 nye kunder i første fjerdedel af året, afrunder 3 nemlig hele 40 kvartaler og derved ti år med konstant fremgang i kundebasen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum