3 tester udfasning af 3G på Roskilde Festival

Med over 130.000 deltagere er Roskilde Festival Danmarks fjerdestørste by målt på indbyggertal, og de mange mennesker på et lille areal presser teleselskabernes netværk til det yderste. For teleselskabet 3 betyder gæsternes massive og konstante dataforbrug en unik mulighed for at tryktekste netværkets muligheder i et miljø, der minder om det, vi højst sandsynligt vil opleve i fremtiden.
I år tester 3 såkaldt ’refarming’ eller omlægning af frekvenser fra 3G til 4G, som skal øge hastigheden og effektiviteten i netværket. Under festivalen vil omlægningen betyde, at der lukkes ned for nogle af selskabets 3G-frekvenser, som i stedet bruges til at udvide kapaciteten på 4G-mobilnettet.
”Når vi frigiver frekvensspektrum fra 3G til 4G, vil man som bruger af netværket tydeligt kunne mærke den ekstra 4G-kapacitet i form af forbedret lydkvalitet ved opkald og hurtigere datahastigheder. Vi ved fra tidligere år, at langt de fleste mobiler på vores netværk under festivalen understøtter 4G, ligesom stadig mere taletrafik bliver håndteret på 4G. Derfor er Roskilde Festival et oplagt sted at teste, hvordan vi kan maksimere 4G-kapaciteten på hver enkelt mast,” siger Stefan Ring, der er ansvarlig for 3’s netværk på Roskilde Festival.
3G er ikke fortid endnu
Erfaringerne fra testen på Roskilde Festival skal 3 bruge, når selskabet inden for de næste par år vil begynde at udfase 3G i udvalgte dele af landet. Stefan Ring understreger dog, at der ikke er grund til panik, hvis man har en mobil eller anden enhed, som ikke understøtter 4G:
”Vi kommer ikke til at lukke helt ned for 3G-nettet lige foreløbig. Når testen på Roskilde er vel overstået, skal vi først og fremmest til at kigge på de større byer, hvor behovet for mere 4G-kapacitet er størst. Her vil vi langsomt implementere teknologien, men vi kommer til at efterlade nogle af frekvenserne på 3G, så det stadig er muligt at bruge dem nogle år endnu.”
Taletrafikken falder
Konkret vil 3 omlægge nogle af de 2100 MHz 3G-frekvenser, som selskabet brugte til at opbygge sit 3G-netværk i begyndelsen af 00’erne. Og selv om det kun er knap 20 år siden, er der en verden til forskel, når man sammenligner mobilnetværket dengang med i dag.
”Tidligere fyldte taletrafik og sms’er mest i netværket, men i dag handler det om dataforbruget, som hele tiden sætter nye rekorder. Hvis vi skal kunne håndtere det stigende datapres, er vi nødt til løbende at se på, hvor vi kan opgradere vores netværk. Det kan vi enten gøre ved at købe flere frekvenser og etablere nye master, som er en ressourcetung opgave, der kræver plads og byggetilladelser. Eller vi kan skrue op for kapaciteten i vores nuværende master ved hjælp af nyt udstyr og teknologi, som gør os i stand til at udnytte deres fulde potentiale,” afslutter Stefan Ring.
Fakta om 3’s netværk på Roskilde Festival
- 3 har ni eksisterende master i området og opsætter yderligere seks mobile master. Teleselskabet har seks ingeniører på vagt hele ugen til at vedligeholde og servicere netværket.
- I 2018 blev der brugt 80 terabyte data i 3’s netværk under festivalen. Det svarer til mere end 4 års uafbrudt Netflix-streaming i HD-kvalitet og er en stigning på 55 % i forhold til 2017.
- Den travleste time i 2018 var efter Eminem-koncerten, hvor der mellem kl. 00.00 og 01.00 blev sendt og modtaget 774 GB data.
Relaterede links
Nøgleord
Kontakter
3's pressetelefon
Pressekontakt
presse@3.dk
31 200 202
Kundeservice
Pressekontakt
70 313 313
Billeder

Information om 3 Danmark
3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 64 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.
Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark
Når mobilen sniger sig med til middagsbordet: Mere end 8 ud af 10 danskere oplever, at telefonen forstyrrer nærværet18.8.2025 13:33:28 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra YouGov for teleselskabet 3 afslører det, de fleste af os godt ved, men sjældent siger højt: Vores telefoner stjæler opmærksomheden, dér hvor vi burde være allermest til stede – med vores partner, børn og venner.
Roamingdata fra 3 viser, at kunderne brugte mere data i sommerferien end sidste år8.8.2025 05:32:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny opgørelse over roamingdata fra teleselskabet 3 viser, at 3's mere end 1,7 mio. kunder i perioden 1. juni til 1. august har brugt mere data end ift. samme periode sidste år. Samtidig er der udskiftning i top ti over de mest populære rejsedestinationer.
3 tager endnu et kvartal med vækst i kundebasen17.7.2025 08:30:35 CEST | Pressemeddelelse
Der er fortsat fremgang hos 3, hvor det i andet kvartal af 2025 er lykkedes at hente ca. 31.000 nye kunder. Det bringer 3’s samlede kundebase op på 1,720 mio. kunder.
3 går ind i markedet for internet til boligforeninger i samarbejde med iFiber1.7.2025 05:32:00 CEST | Pressemeddelelse
I samarbejde med iFiber, der er leverandør af internetløsninger til boligforeninger landet over, går 3 nu ind i ny del af internetmarkedet. Sammen vil de ramme de mindre boligforeninger.
3 lancerer i samarbejde med Tryg ny forsikring til mobil og tablet26.5.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag går 3, i samarbejde med forsikringsselskabet Tryg Affinity, i luften med en ny type forsikring, der dækker både mobil- og tablet-enheder. Det nye forsikringstilbud, 3Mobilforsikring, afløser 3Forsikring og dækker mod en bred vifte af uheld – endda også for brugte mobiler og tablets.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum