Sådan var danskernes mobilvaner i foråret 2019

Perioden fra marts til maj har budt på svingende temperaturer, masser af helligdage, såvel sæsonpræmiere som -afslutning på verdens lige nu mest hypede tv-serie og ikke mindst udskrivningen af et længe ventet folketingsvalg. Alt sammen har påvirket danskernes mobilbrug de forgange tre måneder.
Game of Thrones og folketingsvalg gav udslag i netværket
Rigtig mange danskere havde set frem til sidste sæson af den populære tv-serie Game of Thrones. Hver mandag nat kl. 3 i perioden fra 15. april til 20. maj frigav streamingtjenesten HBO nye afsnit, og hver gang kunne det aflæses i 3’s netværk. Sæsonpræmieren gav en firdobling af dataforbruget på HBO sammenlignet med en gennemsnitlig mandag nat, mens seriens allersidste afsnit resulterede i en femdobling.
En anden stor forårsbegivenhed bon’ede også ud i 3’s netværk. Tirsdag 7. maj blev det længe ventede folketingsvalg udskrevet, og hvis 3’s antennepositioner nær Christiansborg ikke havde været sat forsvarligt fast, havde de dirret af aktivitet. Sammenlignet med tirsdagen forinden steg dataforbruget nemlig 14 procent, mens antallet af udgående sms’er steg knap 7 procent.
Vi sender færre sms’er
Udgående sms’er i 3’s netværk er ellers generelt faldende. Sammenlignet med foråret 2018 er antallet af sms’er faldet med knap 2 procent. En del af forklaringen kan dog være, at mange er gået over til alternative beskedtjenester som iMessage, Messenger og WhatsApp, som ikke på samme måde kan måles enkeltvist i netværkstrafikken.
Men hvis der er noget, der kan få danskerne til tasterne og skrive en god, gammeldags sms, er det mor. Søndag den 12. maj var mors dag, og samme dag steg antallet af udgående sms’er i 3’s netværk med 7 procent sammenlignet med en gennemsnitlig søndag.
Dataforbruget stiger stadig
Sammenlignet med foråret 2018 er det samlede dataforbrug i 3’s netværk steget ikke mindre end 44 procent, mens stigningen pr. kunde er målt til 36 procent. Den samlede stigning dækker nemlig også over vækst i kundebasen, da 3 fik 27.000 nye kunder alene i første kvartal i år.
”Vores kunder er kendt for at have danmarksrekorden i dataforbrug, så selv om en stigning på 44 procent på bare ét år lyder af meget, kommer det ikke bag på os. Vi regner med, at både kundebasen og det individuelle dataforbrug bliver ved med at vokse, så vi har højst sandsynligt kun set toppen af isbjerget. Derfor opsætter vi i år 200 nye master over hele landet og øger kapaciteten i 700 af vores eksisterende 2.100 positioner, så vores netværk fortsat er gearet til at følge med efterspørgslen,” siger David Elsass, der er direktør for 3’s privatmarked.
Når det gælder dataforbrug, blev forårets højdespringer 17. maj, hvor der blev brugt 23 procent mere data end gennemsnittet for perioden. Forklaringen finder man måske ved at krydstjekke kalender og DMI, der kan afsløre, at 17. maj var store bededag, som bød på usædvanligt kedeligt vejr over hele landet. Noget tyder på, at danskerne har betragtet det som en god undskyldning for at tilbringe dagen med streaming og andre datatunge aktiviteter.
##
Sådan har vi gjort
Vi følger løbende udviklingen i mængden af den samlede trafik på de enkelte antennepositioner i vores netværk, blandt andet med henblik på kvalitetssikring og planlægning af netværksudrulning og -opgradering. Alle data er anonymiseret i den sammenhæng, og herfra kan vi trække tal, som viser udviklingen i samlet trafik.
Nøgleord
Kontakter
3's pressetelefon
Pressekontakt
presse@3.dk
31 200 202
Kundeservice
Pressekontakt
70 313 313
Billeder

Information om 3 Danmark
3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 64 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.
Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark
3 lancerer i samarbejde med Tryg ny forsikring til mobil og tablet26.5.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag går 3, i samarbejde med forsikringsselskabet Tryg Affinity, i luften med en ny type forsikring, der dækker både mobil- og tablet-enheder. Det nye forsikringstilbud, 3Mobilforsikring, afløser 3Forsikring og dækker mod en bred vifte af uheld – endda også for brugte mobiler og tablets.
3 styrker udlandsdækningen igen: 3LikeHome udvides med Sydafrika og Costa Rica12.5.2025 05:31:00 CEST | Pressemeddelelse
3 udvider endnu engang deres udlandsdækning og tilføjer Sydafrika og Costa Rica til listen over lande i 3LikeHome. Kunderne har dermed frihed til at bruge mobilen som hjemme i hele 78 lande verden over. Samtidig udvides 3Pro Extra med Ghana og Bangladesh, som derved dækker 100 lande.
Flest anbefalinger i branchen – kunderne peger på OiSTER8.5.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I en ny, stor brancheundersøgelse foretaget af analysehuset Loyalty Group kåres OiSTER til dét teleselskab i Danmark, som har den højeste NPS-score og dermed de kunder, der er mest tilbøjelige til at anbefale OiSTER til andre. Derudover viser undersøgelsen også, at OiSTERs kunder mener, de får mest for pengene.
3 indgår partnerskab med Arctic Wolf om digitale sikkerhedsløsninger til erhvervskunder24.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Cybersikkerhedstruslen mod danske virksomheder stiger. Derfor annoncerer 3 og Arctic Wolf, en global leder indenfor digitale sikkerhedsløsninger, i dag et nyt partnerskab, som tilbyder 3’s erhvervskunder en lang række skræddersyede sikkerhedsprodukter.
3 runder ti år med uafbrudt kundevækst i første kvartal23.4.2025 08:23:21 CEST | Pressemeddelelse
I første kvartal af 2025 runder 3 et skarpt hjørne. For med en kundevækst på ca. 30.000 nye kunder i første fjerdedel af året, afrunder 3 nemlig hele 40 kvartaler og derved ti år med konstant fremgang i kundebasen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum